۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۲۳۹۴۶
کارشناس و مشاور خانواده:

مادران شاغل برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تربیت را تنها در آرامش و در محیط های آرام می توان انجام داد، گفت: تنش همیشگی مادران و فرزندان بسترهای تربیتی کودک را از بین می برد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، عصر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از شاخصه های مهم مادران در تربیت فرزندان شایسته برخورداری از سلامت جسمی است، گفت: مادری که سلامت جسمی لازم را نداشته باشد نمی تواند از فرزند خود به خوبی مراقبت کرده و نیازهای او را برآورده کند، زیرا اولین نیاز فرزند در دوران خردسالی نیاز به مراقبت و توجه ویژه است و این مراقبت شامل مراقبت جسمی و مهرورزی می شود.

وی افزود: محبت اساسی ترین نیاز کودک است و مادری که دارای مشکلات و اختلالات روانی باشد مثلا عصبی باشد هرگز نخواهد توانست به فرزند خود به خوبی محبت کند زیرا تربیت و محبت فقط در آرامش محیط خانه و آرامش روحی و روانی مادران ممکن خواهد بود.

استاد حوزه علمیه افزود: مادری که می خواهد مربی فرزندش باشد باید دانش تربیتی لازم را داشته باشد تا بتوان او را مادر نامید؛ زیرا صرف به دنیا آوردن فرزند ملاک مادری نمی شود و اسلام واژه مادر را به زنانی اختصاص می دهد که در کنار فرزند پروری، مربی نیز باشند و همان گونه که یک مربی بدون دانش تربیتی لازم نمی تواند در امر تربیت موفق باشد در مورد مادران نیز به همین شکل است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تصریح کرد: دانش تربیتی به معنای آموزش صرف به کودک نیست بلکه منظور از دانش تربیتی این است که مادر باید آگاهی داشته باشد در زمان های مختلف و در شرایط متفاوت چگونه با فرزند خود برخورد کند و با مشکلات فرزندش مواجه داشته باشد.

وی با تأکید بر این که مادر موفق، مادری است که تنش و درگیری های کمتری با فرزندش داشته باشند، تصریح کرد: مادری که همیشه با فرزندش درگیر بوده و در آرامش و راحتی خیال نمی تواند با فرزند خود ارتباط برقرار کند نخواهد توانست آموزه های تربیتی لازم را در اختیار فرزندش قرار دهد زیرا درگیری با فرزندان موجب لجبازی و مقاومت آنها در برابر خواسته های والدین و مادر می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مهم ترین رسالت مادر تربیت فرزند است، یادآور شد: مادر باید برای تربیت فرزند خود وقت بگذارد زیرا تربیت امری است که نیاز به زمان داشته و با گذشت زمان و استمرار در یک شیوه است که می توان فرزندان موفقی را تربیت کرد؛ بنابراین مادرانی که شاغل هستند اگر می خواهند فرزندان موفقی را تربیت کنند باید به اندازه کافی برای تربیت فرزند خود وقت بگذارند و اضافه بر این شیوه و روش تربیتی فرزند نباید در خانه و محیط های آموزشی با هم متفاوت باشد زیرا این موضوع موجب سردرگمی کودکان خواهد شد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات