۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۲۳۹۵۲
استاد برجسته حوزه علمیه:

سکوت در برابر جنایات میانمار، یاری ظالمان در ستمگری است

آیت‌الله میرعظیمی گفت: جهانی که نظاره‌گر جان دادن کودکان، زنان و سوزاندن آنها و یک هلوکاست و فاجعه بشری است چگونه می‌تواند خود را به کوری و کری بزند و قلبی از سنگ داشته باشد.
میانمار

آیت‌الله سید مختار میرعظیمی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اظهار تأسف از نسل‌کشی و جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان در میانمار، گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ هر مسلمانی صدای مظلوم و درمانده‌ای را برای استمداد و طلب کمک بشنود و با وجود توان و قدرت،  فریادرس او نباشد، از جرگه مسلمانان بیرون است و امروز فریاد در برابر جنایت‌های میانمار، وظیفه هر مسلمانی است.

استاد حوزه‌ علمیه قم با تأکید بر شنیدن صدای مظلوم بدون در نظر گرفتن اینکه چه دین یا جایگاه و تفکری دارد، عنوان کرد: این دیدگاه متعالی و انسان‌ساز، تکلیف ما را کاملاً روشن می‌کند؛ اینجا صحبت از اعتبار انسانیت و انسان بودن است که از ندای مظلومیت نمی‌توان به‌سادگی و با بی‌تفاوتی گذشت و فریادرسی مظلومی که در چنگال ستم گرفتار است یک وظیفه شرعی و انسانی است.

آیت‌الله میرعظیمی با اشاره به سخن امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، تصریح کرد: در این بیان گوهربار، امام علی(ع) می‌فرمایند «من قصّر فی العمل ابتلی بالهمّ ولا حاجة لله فیمنه لیس لله فی ماله و نفسه نصیبٌ؛ کسی که در انجام ‌وظیفه کوتاهی کند، اندوهگین می‌شود و خدای را با کسی که مال و جانش، بهره خدایی ندارد، کاری نیست؛ بنابراین مسلم است که هر اندازه این وظیفه و عمل مهم‌تر باشد، غم و اندوه آن ماندگارتر و عقوبت آن عمیق‌تر است.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: در سفارش حضرت علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) آمده که «هرگز جنگ‌طلب نباش؛ ولی جنگ‌طلب را جواب بده»؛ اکنون‌که معاندان و دشمنان حقیقی اسلام در پوشش‌های مختلف دست به جنگ با مسلمانان و به ویژه شیعیان زده‌اند و جواب آزادی دین و اندیشه انسان را با نسل‌کشی آن‌هم به‌صورتی وقیحانه می‌دهند، جوابی جز فریادرسی و حمایت همه‌جانبه از این مظلومان وجود ندارد.

آیت‌الله میرعظیمی ادامه داد: سکوت جامعه جهانی در مقابل فجایع انسانی که بارها در نقاط مختلف جهان، به ویژه در مورد مسلمانان تکرار شده است، ثابت کرده که مقابله با آن نیازمند یک همبستگی منسجم جهانی است و چشم امیدی به قدرت‌ها که خود عاملان اصلی  این جریان‌ها هستند، نیست.

استاد برجسته حوزه‌ علمیه تأکید کرد: همه ما موظفیم در حد توان خود و با هر وسیله ممکن نفرت و انزجار خود را اعلام کرده و به کمک این مظلومان بشتابیم. امروز شاهد هستیم پس از جنایات بی‌شماری که در مورد مسلمانان بوسنیایی، فلسطینی، لبنان، نیجریه، شیعیان یمن و عربستان و جنایات داعش در سوریه و عراق و مناطق مختلف شیعه‌نشین جهان صورت گرفت، اکنون نوبت به شیعیان و به‌ ویژه کودکان و زنان مسلمان میانمار رسیده است.

آیت‌الله میرعظیمی با اشاره به اینکه فجایع وحشتناکی که به دست فرقه بودا و به ‌فرمان رهبران آنها که حتی به تعالیم خود پشت کرده‌اند، انجام می‌گیرد، بیان داشت: امام علی(ع) یکی از نشانه‌های ظالم را یاری‌رساندن به ستمگر می‌داند و اکنون سکوت و بی‌تفاوتی در مقابل این جنایات نوعی یاری ظالمان در ستمگری آن‌ها است.

استاد برجسته حوزه‌ علمیه گفت: جهانی که نظاره‌گر جان دادن کودکان و زنان و سوزاندن آنها و یک هلوکاست، ژنوساید و فاجعه بشری است چگونه می‌تواند خود را به کوری و کری بزند و قلب سنگی نشان تاریخ بدهد.

آیت‌الله میرعظیمی در ادامه ابراز داشت: جهانی که حتی برای حمایت از حشرات بیانیه صادر می‌کند. رژیم نظامی میانمار با رهبری سران فرقه بودا و با حمایت همه‌جانبه اسرائیل غاصب و دشمنان قسم‌خورده و پشت پرده اسلام و با شعار صلح و آشتی و نماد دوستی که حتی مخالف تعرض به حیوانات است اکنون به آیین خود هم پشت کرده، کودک می‌سوزاند، قتل‌عام دسته‌جمعی انجام می‌دهد و شایسته دریافت نشان بی‌رحمی دوران شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد تعداد مسلمانان آواره فاجعه روهینگیایی که به سمت بنگلادش پناه برده و در مرزها سرگردان هستند را بیش از سیصد هزار نفر تخمین زده که نخستین اقدام برای کمک، تأمین نیازهای اولیه برای  آنها است. موج شدید افراطی‌گری و تعصب و بغض و کینه در مورد مسلمانان مدتی است که باعث جنایاتی فجیع شده که باید با چشمِ باز دیده شود، فریاد شود و یاری شود./966/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات