۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۲۴۷۴۳
آیت‌الله اعرافی:

حوزه آزاد باید صیانت شود/ میراث کهن را به راحتی کنار نگذاریم

مدیر حوزه های علمیه بر لزوم حراست از میراث کهن حوزه ها تاکید و تصریح کرد که امروز از عصر انزوا خارج شده و در عصر انقلاب قرار داریم.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی انوار طاها، با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه و تقدیر از آیت‌الله حسینی بوشهری در راستای تأسیس این مدرسه علمیه، اظهار داشت: آیت‌الله بوشهری از جوانی در خدمت به اهداف انقلاب و اسلام و اهداف انقلابی حوزه علمیه بوده اند.

وی با اشاره به عواملی که رسالت و مسؤولیت انسان را سنگین تر و یا ثواب را مضاعف می کند، گفت: ما طاعات و معاصی داریم و طاعات و معاصی ذاتا مراتب و درجاتی دارند که این بحث در تزاحمات اجتماعی بسیار مهم است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: مواردی هم وجود دارد که از بیرون بر طاعات و معاصی عارض می شود درجات و مراتب آن را بالا و پایین می آورد که از آن جمله می توان به التذاذ به معصیت و اصرار بر معصیت و تجاهر به معصیت که گناه را افزایش می دهد اشاره کرد.

وی با اشاره به اموری که درجه ثواب و عقاب را افزایش می دهد، گفت: اولین چیز درجه شناخت، دانش و معرفت نسبت به آن معصیت و یا طاعت است که هم علم و دانش را بالا می برد و ثواب و عقاب را مضاعف می کند .

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: دومین عامل انگیزه و کشش های نفسانی است و سوم هم موج عمل است که بر درجه مسؤولیت و ثواب و عقاب اثر می گذارد زیرا هرچه موج اعمال بشر افزون شود مسؤولیت و ثواب و عقاب او مضاعف می شود و از این جهت کسانی که در جامعه الگو هستند مانند بقیه نیستند.

وی افزود: چهارمین عامل موقعیت زمانی و مکانی عمل است که ثواب و عقاب را افزایش می دهد و این که ضربت حضرت علی(ع) در روز خندق آن ارزش بالا را دارد به خاطر موقعیت خاص آن است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که وضعیت کنونی انقلاب وضعیت خاصی است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری به این مضمون فرمودند که شما اگر برگردید به پایان جنگ جهانی دوم که نظام عالم فرو ریخت و عالم به سمت نظم نوین رفت در آن پیچ تاریخی مسلمانان هیچ حضوری نداشتند و آنها جوری برنامه ریزی کردند که هنوز هم مسلمانان از صحنه غایب هستند و این خاصیت پیچ تاریخی است.

امروز مسؤولیت حوزه های علمیه سنگین تر از هر زمانی است

وی با بیان این که پیچ تاریخی بسیار مهم است، گفت: همه انهایی که در حوزه های علمیه حضور دارند باید بدانند که ما که عالم و دانشمند شدیم مسؤولیت مان هم سنگین تر است؛ ما که موج عمل مان به برکت انقلاب اسلامی و استفاده از ابزارهایی مانند فضای مجازی زیاد است و در پیچ تاریخی قرار گرفته ایم رسالت مان سنگین تر است و هیچ عذری هم مقبول نیست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: حضور در حوزه علمیه قمی که هنوز صد سال ندارد و در 50 سالگی خود انقلاب عظیمی را با امواج عالم گیر تولید کرد مسؤولیت آور است.

وی با اشاره به نکاتی در رابطه با وظایف طلاب اظهارداشت: ما در فقه و اصول هرچه کار کنیم کم است و من هم از کسانی هستم که اصول را متورم نمی دانم ولی معتقدم که نیاز به مهندسی دارد زیرا اصول برای کسی که می خواهد مجتهد شود نه تنها متورم نیست بلکه کم هم دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در بعد فقه اتصال به میراث فقهی و اعماق و ژرفای فقه باید حاصل شود، افزود: ما باید در تمام ابعاد فقهی به مسائل نو بپردازیم و باید ابواب و بخش هایی جدید در کتاب ها پایه ریزی شود و این ابواب جدید بخشی تحت تأثیر تحولات علمی دنیا از جمله پزشکی و مهندسی و محیط زیست است و بخشی هم از ابواب علوم انسانی است.

لزوم نگاه تطبیقی به فقه

وی با اشاره به لزوم ایجاد نگاه تطبیقی به فقه خاطرنشان کرد: این نگاه همینطور نگاه مقارن با مذاهب و ادیان دیگر فقه را زنده و پویا و کار آمد می کند؛ برای مثال ما در حوزه علمیه بغداد که مباحثه بین مذهبی بوده است شاهد تولید آثار بسیار غنی و پر محتوایی بوده ایم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: وظیفه دیگر طلاب نگاه به تحولات زمانه است که فقه را زنده می کند و همینطور نگاه نظام وار نسبت به فقه است که شهید صدر به آن پرداخته و بعد از او کسی چنین کار دقیقی نکرده است و اگر ما فقه جواهری را با این رویکرد ها با حفظ اصالت و عمقش جلو ببریم شاهد درخشش بیشتر انوار الهی خواهیم بود.

وی در رابطه با سنت های حوزه علمیه، اظهار داشت: ما دچار افراط و تفریط هستیم و برخی می گویند هر چه داریم درست است و برخی هم می گویند هر چه از بیرون بیاید درست است؛ ما باید این افراط و تفریط را کنار بگذاریم و با وجود اینکه نباید به سادگی میراث حوزه را کنار گذاشت باید از تجارب جدید هم استفاده کرد.

حوزه آزاد باید صیانت شود

آیت الله اعرافی تصریح کرد: از مهم ترین چیزهایی که در نظام حوزه بوده و علمای بزرگی را پرورش داده است آزادی های انتخاب طلبه است و ما معتقدیم که حوزه آزاد باید صیانت شود و مؤسسات هم باید آزادی های حوزه را حفظ کنند و ممکن است پِرت هایی را هم داشته باشد ولی در کل به نفع حوزه است.

وی با تأکید بر تجربه بیش از 20 ساله خود در عرصه بین الملل با بیان این که حوزه از عصر انزوا خارج شده است و در عصر انقلاب قرار دارد، گفت: در همه جای عالم گوش های شنوا برای حرف های حوزه وجود دارد و هر چه حوزه تولید کند کم است./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات