۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۲۵۹۴۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

اعیاد و شادی های اسلامی نباید فراموش شوند

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی تأکید کرد: بحث غدیر، ولایت و تجلیل از مباهله تنها برای شیعه نبوده بلکه مربوط به مسلمانان است، این مناسبت ها عید برای همه مسلمانان است و باید گرامی داشته شود.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در برنامه مخاطب خاص که به صورت زنده و مستقیم از کربلای معلا و شبکه سوم سیما پخش شد، با تبریک عید مباهله گفت: ماه ذی الحجه ماه ولایت است و اکثر مناسبت هایی که دارد به ولایت امرمؤمنان ختم می شود که اوج آن غدیر بود.

وی افزود: 24 ذی الحجه دو مناسبت مهم دارد که یکی مباهله است، امام رضا(ع) فرمودند که یکی از بزرگترین فضائل امیرمؤمنان این است که به عنوان انفس یعنی جان پیامبر در مباهله حضور داشته است، این روز اعمالی همانند غسل و نماز دارد و عید بزرگی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متأسفانه برخی با این مناسبت آشنایی ندارند، اظهار داشت: خوشبختانه ما در عزاداری ها همانند اربعین و عاشورا موفق هستیم و باید حفظ شود اما به تعبیرآیت الله العظمی مکارم شیرازی شادی اهل بیت(ع) را فراموش کرده ایم، یکی از این روزهای شادی عید مباهله است که در زیارات به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به آیه 55 سوره مائده ادامه داد: آیه می فرماید «ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، هستند» وقتی آیه نازل شد برای اصحاب پیامبر ابهام داشت تا این که همراه پیامبر به مسجد آمدند و فقیری را دیدند که بسیار خوشحال است چون به وسیله امیرمؤمنان انفاق شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: متأسفانه برخی به جای این که اصل یک فضیلتی را بپذیرند به مسائل فرعی می پردازند و به حاشیه می روند و گویا ذات برخی لجاجت است، می گویند وقتی تیر از پای حضرت امیر بیرون آوردند متوجه نشد حال چگونه صدای سائل را متوجه شده است، چیزهایی که در راستای امر خدا باشند با یکدیگر منافاتی ندارند.

وی عنوان کرد: بحث غدیر، ولایت و تجلیل از مباهله تنها برای شیعه نبوده بلکه مربوط به مسلمانان است، این مناسبت ها عید برای همه مسلمانان است و باید گرامی داشته شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به سیر کاروان امام حسین(ع) از مکه و مدینه کربلا خاطرنشان کرد: حضرت در این مسیر افراد بسیاری را هدایت کردند اما بسیاری هم خود را از این هدایت الهی محروم کردند، عبیدالله حر جعفی یکی از کسانی است که امام حسین(ع) او را دعوت کرد، عبیدالله کسی که است که در صفین با امیرمؤمنان جنگیده است و جزو سپاه معاویه بوده است که با حضرت مخالفت داشت، امام حسین(ع) به برخی نامه و برای عده ای پیک فرستادند اما نسبت به افرادی خودشان وارد عمل شدند اما باز هم عده ای خود را محروم کردند.

وی اضافه کرد: برخی هم همانند یزید بن ثبیت در یاری امام حسین(ع) پیشتاز و رستگار شدند که مورد دعوت خاص امام نبود اما خود را به حضرت رساند و در کربلا جزو شهدا قرار گرفت، گروهی دیگر قبل از عاشورا جان خود را در راه امام حسین(ع) فدا کردند که مسلم بن عقیل،  هانی بن عروه، قیس بن مسهر و سلیمان ابن رزین از این دسته هستند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بخشی دیگر از ابتدا همراه امام بودند، بخشی که بسیار مهم است افرادی هستند که در کربلا توبه کرده و تغییر پیدا کردند؛ بنابراین گونه شناسی یاران امام حسین(ع) بسیار اهمیت دارد چرا که درس های بزرگی را برای انسان ها در پی دارد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات