مقربين جايگاه ویژه ای نزد پروردگار دارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مراسم عزاداري امام حسين(ع) كه در نصر آباد كاشان برگزار شد، گفت: ايمان آوردن مهم است اما ثبات در ايمان مهمتر است، بنابراين كساني كه در كربلا مقابل امام حسين(ع) ايستادند افرادي مسلمان مومن بودند اما به مرور زمان ايمان خود را از دست دادند و به مرحله اي رسيدند كه امام حسين(ع) را به شهادت رسانيدند.
وي از معرفت الله بعنوان يكي از راه هاي رسيدن به ثبات قدم در ايمان نام برد و افزود: خداوند براي بيان فضيلت هرچيزي، بعد از فضيلت الله آن را بيان مي كند، از اين رو خداوند هم الرحم الراحمين است و هم اشد المعاقبين است به اين معني كه خداوند هم رحمت دارد و در اوج است و هم جايي كه بايد مجازات كند به شدت مجازات مي كند.
حجت الاسلام شاه فضل ريشه بسياري از مشكلات اجتماعي را در رعايت عدالت الهي دانست و گفت: هركس عدالت خدا را قبول داشته باشد بايد اصول پنج گانه دين اسلام توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد را قبوب داشته باشد.
به گفته وي، همه مدعي هستيم خدا عادل است، اما اگر در زندگي به رفتار و گفتارها و مسائل اخلاقي زندگي دقيق شويم متوجه خواهيم شد كه مدعي عدالت خدا و عادل بودن خدا هستيم، اما در عمل چنين نيست.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: گروهي كه نسبت به عدالت خدا معترض هستند از اينكه بنده اي سالم و بنده ديگر بيمار متولد مي شود و يا اينكه اگر بنده اي باهوش و بنده ديگري كم ياد و هوش متولد شود آن را تبعيض و خارج از عدالت خدا مي دانند و به خدا معترض هستند.
وي در پاسخ به تمامي چراهايي كه در رابطه با عدالت خداوند مطرح است با استفاده از پاسخ خداوند در قرآن، ابراز کرد: خداوند در آخرين آيه سوره مباركه انعام مي فرمايد ‹‹وهو الذي جعلكم خلائف الأرض ورفع بعضكم فوق بعض درجات›› او است كه شما را جانشين در زمين قرار داد و درجات برخي از شما را نسبت به برخي ديگر بالاتر قرار داد و اين خدا است كه بين انسانها تفاوت گذاشت و يكي را زيباو ديگري زشت آفريد.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند حتي نسبت به پيامبران الهي مي فرمايد، اين من بودم كه اين شأن را براي اين پيامبر قراردادم و درجات پيامبران را نيز متفاوت كردم از اين رو، هركدام از پيامبران از آدم تا خاتم داراي درجات و مقامات متفاوتي دارند.
وي افزود: حضرت عيسي از روزي كه به دنيا آمد پيامبر بود و اين درحالي بود كه حضرت عيسي بدون اينكه تلاشي كرده باشد از زمان تولد پيامبر به دنيا آمد و يا اينكه اميرمومنان(ع) درخانه كعبه به دنيا آمد و قبل از اينكه قرآن نازل شود حضرت روي دستان پيامبر، آيات قرآن را تلاوت كرد، بنابراين ائمه اطهار(ع) همه منتخب خدا هستند.
دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: خداوند براساس حكمت و مصلحتي كه براي بشريت تدارك ديده است انسانها را در درجات مختلف قرار داده و به گونه اي برنامه ريزي نكرده تا به همه يك اندازه و يك مقدار نعمت داده باشد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند اگر به يكي استعداد بيشتر و يا مقام و جايگاه و قلم و بياني داده و بين مردم و جامعه محبوبيت بيشتري دارد به همان اندازه نيز نسبت به ديگران كه چنين جايگاهي ندارند در نزد خداوند مسؤوليت بيشتري دارند.
وي با بيان اينكه برخي ابرار و برخي ديگر مقرب درگاه خداوند هستند و مقربين جايگاه بالاتري دارند، تصريح كرد: گاهي برخي اعمال ابرار در نزد خدا حسنه دارد، اما همين اعمال را اگر مقربين انجام دهند مرتكب گناه شده اند، بنابراين انتظاراتيكه خداوند از بندگانش دارد متفاوت است.
دبير جامعه روحانيت افزود: امام محمد باقر(ع) مي فرمايد، ميزان دقت خداوند در روز قيامت به اعمال انسانها به ميزان عقلي است كه به آنها داده است از اين رو، دقت خداوند براعمال يك روحاني كه سواد حوزوي دارد بيشتر است كسي است كه در چنين جايگاهي قرار ندارد.
به گفته وي، خداوند از آنهايي كه از نعمت هاي بيشتري بهره مند هستند انتظارات بيشتري دارد و از آنهايي كه از نعمت كمتري بهره مند هستند انتظار كمتري دارد و از هركسي كه به همان اندازه اي انتظار دارد كه از نعمت خداوند بهره مند است و اين همان عدالت خداوند است.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند به هركس به هر اندازه اي كه داده است به همان اندازه نيز او انتظار دارد، بنابراين مقايسه انسان با ديگران و يأس و نا اميدي كار پسنديده اي نيست، چرا كه زماني انسان بايد مأيوس باشد كه نسبت آنچه دارد و ديگران ندارند كوتاهي كرده باشد.
وي افزود: انسانها در همه حال و در هر موقعيت زماني و مكاني قرار دارد بايد شكرگزار خداوند باشد و خداوند براساس شناخت از بندگانش موقعيت هايي را براي هريك از بندگانش فراهم كرده است.
دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: ظرفيت اجراي عدالت در دنيا به هيچ عنوان وجود ندارد و اگر انتظار اجراي صد درصدي عدالت خداوند در اين دنيا باشيد چنين چيزي امكان پذير نيست چرا كه عدالت كامل خداوند در قيامت و براساس استعداد و اعمال آنها است.
به گفته وي، انسان بايد هميشه در حالت خوف و رجا باشد، هم به فضل الهي اميد داشته باشد و هم ترس داشته باشد و تلاش بيشتري داشته باشد و به خدا اميد داشته باشد با فضل خودش با ما رفتار كند./1307/پ202/ب1