۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۲۹۳۶۴
آیت الله مهدوی:

اهل بیت از بالاترین مرتبه صبر برخوردار بودند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تقسیم بندی مراتب صبر گفت: رضایت داشتن از وقوع یک مصیبت، مقام بسیار بالایی است که اهل بیت(ع) آن را داشته اند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزاداری عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام اسارت اهل بیت امام حسین(ع) گفت: صبر جمیل یعنی صبری که با تسلیم بودن همراه است.

وی در ابتدا افزود: انسان در طول مدت زندگی اش با سختی ها و مصائب زیادی مواجه می شود که در این حالت وظیفه دارد صبر پیشه کند و از طرف دیگر ممکن است از سوی خداوند متنعم شود که وظیفه اش شکر کردن است.

آیت الله مهدوی توضیح داد: صبر در برابر مصائب مراتبی دارد یعنی انسان صبور با حالات مختلفی روبرو می شود که حالات سبب تقسیم بندی صبر به اقسام مختلف خواهد شد؛ اولین مرتبه از صبر در حالتی است که انسان در مواجهه با مصیبت جزع و فزع می کند و از اتفاق افتاده شده کاملاً ناراضی است که در حقیقت در این حالت صبری اتفاق نیفتاده ولی به سبب این که شخص مجبور است شرایط واقع شده را بپذیرد، در اصل صبوری کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه هجدهم سوره یوسف که می فرماید«وَجَاءُوا عَلَى قَمِیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ» اظهار کرد: صبری که از دیدگاه قرآن تحت عنوان صبر جمیل مطرح است، صبری است که همراه با تسلیم بودن در برابر مصیبت واقع شده باشد؛ حضرت یعقوب(ع) در برابر از دست دادن حضرت یوسف(ع) چنین صبری از خودشان نشان دادند، یعنی ایشان تسلیم خواسته خداوند بودند ولی اگر به ایشان گفته می شد آیا به مسأله از دست دادن یوسف(ع) که خواسته خداوند بوده است راضی هستید، می گفتند نه.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: رضایت داشتن از وقوع یک مصیبت مقام بسیار بالایی است که اهل بیت(ع) داشته اند؛ زمانی که به امام حسین(ع) عرضه می دارند به خاطر حفظ جانتان به کوفه نروید، امام می فرمایند، خداوند دوست دارد من را کشته ببنید و من راضی هستم به رضایت خداوند؛ مصائب فوق العاده ای بر امام حسین(ع) و خانواده ایشان واقع شد ولی امام از وقوع این مصائب راضی بودند چرا که می دانستند خداوند به این مصائب راضی است؛ از بررسی این دو برخورد، تفاوت مقام اهل بیت(ع) با پیامبرانی همچون حضرت یعقوب(ع) را متوجه می شویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به این فراز از زیارت عاشورا که می فرماید«اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاكِرينَ لَكَ عَلٰى مُصابِهِمْ»، تصریح کرد: بالاترین مرتبه از مراتب صبر این است که انسان در هنگام مواجه شدن با مصائب شاکر خداوند باشد؛ همان گونه که در فراز پایانی زیارت عاشورا در حالتی که به سجده رفته ایم خطاب به خداوند عرضه می داریم به خاطر این که در این مصیبت قرار گرفتیم شاکر تو هستیم.

وی در پایان با بیان این که کربلا تربیت کننده انسان است، ابراز کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، کسی که دو خصلت صبر و شکر را داشته باشد، ایمانش کامل است؛ از این جهت که انسان یا در خوشی و متنعم است یا گرفتار مصائب و شدائد است که در حالت اول وظیفه اش شکر است و در حالت دوم باید صبر پیشه کند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات