۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۲۹۵۸۵
آیت الله علم الهدی:

حضرت زینب الگوی نقش آفرینی سیاسی و اجتماعی بانوان است

امام جمعه مشهد گفت: آن نقشی که جریان اسارت اهل بیت(ع) در تداوم انقلاب کربلا داشت همان واقعه ای بود که نهضت امام حسین(ع) را به یک انقلاب عامه اجتماعی در جامعه اسلامی تبدیل کرد.
امام جمعه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در ویژه برنامه استانی اجتماع بزرگ بانوان ولایی مشهد مقدس که تحت عنوان «رهروان زینبی» در محل پایانه معراج برگزار شد، اظهار کرد: معمولا بانوانی که درس خوانده و تحصیل کرده اند در مراجعاتشان به ما به دنبال پاسخ این پرسش هستند که «جایگاه زن در موقعیت های اجتماعی کجاست و این جایگاه چگونه باید در خط توسعه فعالیت خواهران در عرصه های اجتماعی و سیاسی توسعه پیدا کند؟»

بانوان باید با وظایف سیاسی و اجتماعی خود آشنا باشند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: علیرغم این که برخی چنین می پندارند که جایگاه زن فقط در محیط خانه است، زن در موقعیت های اجتماعی سیاسی از دیدگاه اسلام دارای وظایفی است که باید با آن ها آشنا باشد. البته پایگاه اصلی فعالیت و اثر بخشی خواهران در کانون خانواده است؛ چرا که رسالت اصلی بانوان، انسان سازی است و انسان در کانون خانواده ساخته می شود اما این مسأله به آن معنا نیست که ما بگوییم از دیدگاه اسلام زن در عرصه های اجتماعی دارای هیچ موقعیتی نیست و هیچ تکلیف وظیفه اجتماعی و سیاسی ندارد.

وی تأکید کرد: در همه مسائل تکلیفی اسلام زن و مرد در کنار یکدیگر هستند اما بر حسب توانمندی ها و استعدادهای خاصی که خواهران دارند، باید در قالب موقعیت های ویژه ای فعالیت کنند. با وجود این که در فرمایشات حضرت زهرا(س)، کانون رسالت زن، خانواده معرفی شده است اما خود حضرت زهرا(س) که درس آموز این واقعیت و گوینده این کلام هستند، در آن موقعیت خاصی که وظیفه جهادی بر عهده زن است، وارد این عرصه شدند؛ در حالی که وجود مقدس امیرمؤمنان(ع)، مردترین مردان عالم، در میان خانه نشسته بودند.

حضرت زینب الگوی نقش آفرینی سیاسی و اجتماعی بانوان است

آیت الله علم الهدی با اشاره به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در جریان قیام کربلا، خاطرنشان کرد: وقتی امام سجاد(ع) که پس از شهادت سیدالشهدا(ع)، حجت بالغه الهی و امام زمان بودند، بر حسب شرایط جسمانی روی زمین نشسته بودند، حضرت زینب حرکت کرده، مجاهده می کند و حرف می زند. بنابراین بعضی موقعیت های اجتماعی است نقش آفرینی فعال بانوان را می طلبد و آنها باید نقش ایفا کنند چون در آن موقعیت خاص کاری از مردان ساخته نیست،. ما این موقعیت شناسی و تکلیف شناسی زن و جایگاه توسعه فعالیت خواهران در عرصه های اجتماعی و سیاسی را باید از حضرت زینب(س) یاد بگیریم.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: معنای اجتماع «رهروان زینبی» یعنی تجمع کسانی که می خواهند راه حضرت زینب(س) را ادامه دهند. ما برای این که دقیقا خط آن حضرت(س) را متوجه شویم و نقش آفرینی ایشان را در مسائل جهادی و در حوزه دفاع از کیان اسلام درک کنیم، نیاز به شناخت ویژه ای نسبت به حضرت زینب(س) داریم.

تبیین ضرورت همراهی حضرت زینب با سیدالشهدا(ع) در جریان قیام کربلا

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) هنگام ولادت حضرت زینب(س)، ایشان را شبیه به حضرت خدیجه(س) دانسته بودند، اظهار کرد: شخصیت حضرت خدیجه در اسلام به عنوان یک زن، شخصیتی مرادف امیرمؤمنان(ع) در ابقای دین و ‌حیات بخشی به اسلام است. تمام دوام و بقای اسلام دوعامل داشت؛ یک عامل ثروت و دارایی خدیجه(س) بود و دیگری شمشیر برنده امیرمؤمنان(ع).

آیت الله علم الهدی در تبیین سایر وجوه شخصیتی صدیقه صغری(س)، یادآور شد: معمولا گفته می شود وقتی حضرت زینب(س) می خواستند با عبدالله بن جعفر ازدواج کنند، شرط عقد خود را این موضوع قرار دادند که هیچ وقت از امام حسین(ع) جدا نشوند و فاصله نگیرند. در حالی که قصه این گونه نیست و اصل جریان این است که در زمان عقد حضرت زینب(س)، امیرمومنان(ع) این موضوع را شرط عقد دخترشان قرار دادند. این شرط در حقیقت یک پیش بینی نسبت به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در کربلا بود.

لزوم نقش آفرینی جدی بانوان در عرصه های اجتماعی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی امام حسین(ع) عازم سفر کربلا شدند، عبدالله بن جعفر یکی از کسانی بود که با این اقدام سیدالشهدا(ع) موافق نبود و‌ حتی به مکه آمد تا امام(ع) را منصرف کند اما نتوانست و در حالی که با این سفر موافق نبود، بر حسب شرطی که امیرمومنان(ع) در جریان عقد حضرت زینب(س) با عبدالله جعفر گذاشته بودند، او به همراهی زینب کبری(س) با سیدالشهدا(ع) تن داد و افزون بر همسرش دو فرزند خود را نیز همراه امام حسین(ع) به کربلا فرستاد.

وی افزود: این جریان برای ما مشخص می کند همانطور که در عرصه های زندگی خانوادگی، مردان نمی توانند نقش یک زن را ایفا کند، در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز خواهران باید عین برادران در عرصه حاضر باشند.

مجاهدت حضرت زینب انقلاب کربلا را فراگیر کرد

آیت الله علم الهدی گفت: آن نقشی که جریان اسارت اهل بیت(ع) در تداوم انقلاب کربلا داشت همان واقعه ای بود که نهضت امام حسین(ع) را به یک انقلاب عامه اجتماعی در جامعه اسلامی تبدیل کرد. مدیریت این جریان از سوی حضرت زینب(س) به گونه ای بود که در طی 40 روز و در 40 منزل اسارت، از کودکان و اسرا مراقبت فرمودند و کاری کردند که اگر فصل اسارت نبود کربلا انقلاب و جریان فراگیر امت اسلام در همه زمان ها نمی شد.

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید مجدد بر لزوم الگوگیری بانوان از حضرت زینب(س)، تصریح کرد: شما خواهران جوان باید بدانید که نقش آفرینی اجتماعی یک زن به این نیست که فکر کند فقط باید خودش را در منظر و ابزار هوس بازی و ملعبه یک مشت جوان هرزه قرار بدهد؛ بلکه نقش آفرینی یک زن در عرصه های اجتماعی این گونه است که می تواند فصل مکمل انقلاب کربلا را در کنار حجت خدا(ع) مدیریت کند./820/پ201/ب1

ارسال نظرات