۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۵۲۹۶۲۹
آیت الله مهدوی:

شناخت انسان بدون در نظر گرفتن خالق، منجر به انکار قیامت خواهد شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیه صد و پانزدهم سوره مؤمنون گفت: کسانی که معتقد به آفرینش بیهوده انسان و عالم هستی هستند قیامت را نیز انکار می کنند؛ اما کسانی که معتقد هستند انسان غایتمند آفریده شده است، عالم پس از مرگ را خواهند پذیرفت.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در خیابان سپاه اصفهان برگزار شد ضمن بیان دلایل عقلی برای رد کردن فرضیه انسان خالق انسان، گفت: انسان نمی تواند خالق انسان باشد.

وی در ابتدا با مروری بر مطالب شب گذشته افزود: موضوعی که در جلسه گذشته مباحثی را راجع به آن عنوان کردیم، شناخت نفس بود؛ عرض کردیم گاهی شناخت نفس صِرف شناخت ویژگی های درونی و برونی انسان به صورت استقلالی و بدون توجه به خالق صورت می پذیرد و گاهی به صورت اتصالی و با توجه به خالق نفس انجام می گیرد؛ همچنین گفتیم شناخت استقلالیِ نفس شناختی ناکامل و غیر منصفانه است؛ ممکن نیست پدیده ای مورد بررسی قرار گیرد ولی خالق آن پدیده مورد توجه نباشد متفکرانی که بدون در نظر گرفتن حقیقت بزرگی همچون خداوند مستقلاً انسان را مورد بررسی قرار می دهند عقل سلیمی ندارند.

آیت الله مهدوی تبیین کرد: به دو دلیل ممکن نیست انسان سازنده خودش باشد؛ اولین دلیل این است که انسان قدرت آفرینش یک انسان دیگر را ندارد و دومین دلیل قانع کننده این است که اگر انسان خالق انسان باشد، باید از وضعیت روحی و جسمی چیزی که ساخته است به طور کامل آگاهی داشته باشد؛ همه می دانیم بزرگ ترین متخصصان جهان، جسم انسان را به صورت محدود و بسیار جزئی شناسایی کرده اند و راجع به روح انسان تقریباً هیچ اطلاعی ندارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: انسان به دنبال شناخت اتصالی نفسش پاسخ سؤالات دیگر را جستجو می کند و به واسطه پاسخ دادن به این سؤالات هدف و غایت اصلی آفرینش را درک می کند ولی کسی که به صورت استقلالی انسان را شناسایی می کند، سؤال دیگری برایش ایجاد نمی شود که بخواهد هدف و غایت مندی آفرینش انسان را بررسی کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که عظمت و نظم خلقت، نشانی از وجود خالقی حکیم است، ابراز کرد: انسانی که قائل به شناخت انسان به صورت اتصالی است، در راستای یافتن حقایق حرکت می کند؛ مثلاً با خودش می گوید اگر من آفریده شده هستم و خالقی دارم که با این نظم دقیق من را آفریده است، آن خالق چه هدفی از آفرینش من دنبال می کرده است، اصل و حقیقت من از کجا نشئت گرفته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه صد و پانزدهم سوره مؤمنون که می فرماید«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لا تُرْجَعُونَ» اذعان کرد: در آیات متعددی همچون آیه ای که تلاوت کردیم، دنیا به عنوان لهو و لعب مطرح شده ولی هدف از آفرینش دنیا لهو و لعب نیست؛ آیه صد و پانزدهم سوره مؤمنون با پرسش این سؤالات پی در پی که چگونه فکر می کنید خداوند عالم را عبث و بیهوده آفریده است، آیا فکر می کنید قیامتی در کار نیست، مطالب زیادی را بیان فرموده است.

وی تشریح کرد: آیه فوق می نمایاند کسانی که معتقد به آفرینش بیهوده انسان و عالم هستی هستند قیامت را نیز انکار می کنند ولی کسانی که معتقد هستند انسان غایتمند آفریده شده است، عالم پس از مرگ را خواهند پذیرفت؛ چنین افرادی می یابند دنیا مقدمه ای برای آخرت است چرا که دنیا برخلاف آخرت، جایگاهی برای حسابرسی دقیق نیست و جایگاه عمل است.

آیت الله مهدوی با بیان این که هدف آفرینش انسان ورود به بهشت با دریافت مقام عنداللهی است، تبیین کرد: مقام لقاء اللهی که در آیات متعددی از قرآن به آن اشاره شده است، هدف اصلی آفرینش انسان است؛ شناخت انسان اگر با توجه به خالق هستی باشد، سبب می شود گذشته و آینده را در نظر بگیریم و حرکت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، خدا رحمت کند، کسی را که بداند از کجا آمده در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت؛ رسیدن به چنین جایگاهی معلول شناختی است که در آن، خداوند به عنوان خالق در نظر گرفته شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: شناخت اتصالی منجر به شناخت مبدأ، مقصد و جایگاه فعلی خواهد شد؛ وظیفه انسان به عنوان مخلوق این است که مبدأ، مقصد و محل حضورش را به واسطه بیانات خالق هستی شناسایی کند و این مسأله میسر نمی شود مگر به شناخت رسولان، امامان و کتب آسمانی.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: انسان به واسطه مخلوق باید رسولان الهی را بشناسد و عملش را بر اساس فرموده های ایشان تنظیم کند تا به هدف آفرینشش دست یابد./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات