۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۳۰۵۲۹
آیت الله مظاهری:

شکر نعمت اعضا و جوارح، دوری کردن از معاصی است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان موظف است امانت دار خوبی برای نعمت های خداوند باشد؛ هر چیزی داریم از سوی خداوند به ما داده شده است به همین سبب باید با درست استفاده کردن از نعمت ها شکر نعمت ها را به جای بیاوریم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: باید به داشته هایمان توجه بیشتری داشته باشیم تا نداشته هایمان.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» افزود: محتوای این آیه شریفه بسیار مهم است و بیش از ده مرتبه در آیات متعدد قرآن روی آن تأکید شده است و آن محتوا این است که همه انسان ها مورد امتحان الهی واقع می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: امتحان در تکالیف اولین امتحانی است که از سوی شارع مقدس برای انسان در نظر گرفته شده است؛ یکی از فلسفه های وضع تکالیف برای انسان، بررسی توان انسان در بیرون آمدن از امتحانات است؛ امتحان بر اجتناب از گناهان نیز مقرر شده است، خداوند از انسان ها می خواهد هیچ نوع گناهی در زندگیشان نباشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که نعمت های خداوند قابل احصاء کردن نیست، اذعان کرد: یکی از امتحانات بسیار سخت خداوند، امتحان کردن در نعمت ها است؛ قرآن در آیه ای می فرماید، اگر شکر نعمت های خداوند را به جای بیاورید، نعمت ها فزونی می یابند و کفران نعمت سبب زایل شدن نعمت خواهد شد، چرا که کفران نعمت گناهی در سر حد کفر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نعمت های خداوند امانت های خداوند در دست انسان است، ابراز کرد: انسان موظف است امانت دار خوبی برای نعمت های خداوند باشد؛ هر چیزی داریم از سوی خداوند به ما داده شده است به همین سبب باید با درست استفاده کردن از نعمت ها شکر نعمت ها را به جای بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند از افراد ثروتمند انتظار دارد که از مال هایی که خداوند در اختیارشان قرار داده است به مسکینان و نیازمندان کمک کنند؛ خداوند در آیات متعددی از قرآن روی قانون مواسات و برابری تأکید می کند و افرادی که سبب زایل شدن این قانون می شوند را گناهکار معرفی می کند؛ کمک کردن به افراد نیازمند باید در حدّ وسع انسان باشد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: تمامی اعضاء و جوارح انسان نعمت های خداوند هستند و شکر این اعضاء و جوارح زمانی حاصل می شود که انسان به درستی از آن ها استفاده کند؛ درست استفاده کردن از اعضاء و جوارح یعنی انسان به واسطه آن ها معصیت خداوند را انجام ندهد.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: نعمت هر کدام از اعضاء و جوارح مافوق کلّ دنیا ارزش دارد؛ اگر به کسی بگویند کلّ دنیا را به تو می دهیم ولی چشمانت را کور می کنم، اگر عاقل باشد و دیوانه نباشد پاسخش منفی خواهد بود؛ انسانی که کور است اگر کلّ دنیا را داشته باشد، نمی تواند از آن بهره ای ببرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تشویق کردن افراد به شکر گزار بودن در برابر نعمت های الهی، تصریح کرد: زمانی که می خواهیم از شرایطمان به خداوند شکایت ببریم، خوب است قدری به نعمت هایی که خداوند به ما داده است فکر کنیم، این تفکر کردن سبب می شود انسان از شکایت کردن منصرف شود.

وی با اشاره به آیه سیزدهم سوره سبأ که می فرماید«یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِنْ مَحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِیَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکْرًا وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ» ابراز کرد: افرادی که در برابر نعمت های خداوند شکرگزار هستند تعدادشان بسیار کم است؛ روح انسان بسیار ارزشمند است تا جایی که در روایات ارزش انسان مؤمن بالاتر از کعبه و بالاتر از ملک مقرب است؛ بُعد ملکوتی انسان سبب شد مسجود ملائکه واقع شود، شکر این نعمت خداوند را هرگز نمی توانیم به جای بیاوریم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که هر کدام از نعمت های خداوند به شکر نیاز دارد، اذعان کرد: آیه ای از قرآن بیان می دارد، حضرت سلیمان(ع) می گویند، خداوند قدرت به من داده است تا من را بیازماید که آیا من شکرگزار نعمت هایش هستم یا این که کفران نعمت می کنم؛ بدترین افراد نزد خداوند کسانی هستند که در امانت های الهی خیانت می کنند؛ باید مثبت اندیش باشیم و به داشته هایمان توجه بیشتری داشته باشیم تا چیزهایی که نداریم؛ شکرگزار بودن در برابر نعمت ها وظیفه سنگینی است که عموم انسان ها در آن ضعیف هستند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات