۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۳۱۵۴۱
آیت الله مهدوی:

غفلت زدایی از انسان فلسفه وجوب خواندن نماز در سه وقت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: کسی از نمازهای واجبش در اول وقت محافظت کند، از غافلان نخواهد بود، گفت: فلسفه این که خداوند نماز خواندن را اوقات مختلف روز مقرر فرموده است برای غافلت زدایی از انسان ها بوده است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: درمان جهل بدون پیشگیری از غفلت نمی تواند حیات زندگی معنوی انسان را تضمین کند.

وی در ادامه بررسی اثرات منفی غفلت و راهکارهای درمان غفلت افزود: اکثر انسان هایی که درد دین دارند تمرکزشان را روی درمان جهل می گذارند و فکر می کنند با درمان کردن جهل از خطرات شیطان و نفس اماره در امان می مانند، در صورتی که غفلت بیشترین ضربه را به افرادی که دانا هستند وارد می کند؛ انسان غافل همچون انسان جاهل در استبعاد از خداوند قرار دارد.

آیت الله مهدوی با بیان این که دنیا غفلت زا است، اظهار کرد: دستور خداوند مبنی بر عدم دلبستگی داشتن به دنیا با قصد محروم کردن انسان ها از نعمت های الهی نیست، همچنین نعمت های خداوند بی نهایت است و با استفاده کردن انسان ها تمام نمی شود بلکه خداوند با توجه دادن انسان ها به ذات دنیا قصد دارد انسان ها را از غافل بودن نسبت به مقصد اصلی خلقت که آخرت است، رهایی دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند هرگز انسان ها را نسبت به نعمت های بهشتی نمی ترساند، مثلاً در هیچ آیه و روایتی نیامده است که ممکن است استفاده بیش از حد از نعمت های بهشتی منجر به غافل شدن انسان شود چرا که دنیا مقدمه آخرت است ولی آخرت مقدمه ای برای جای دیگری نیست بلکه خودِ آخرت مقصد انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حرکت انسان در دنیا در راستای رسیدن به آخرت همانند شخصی است که قصد سفر کردن به مقصد مشخصی را دارد ولی در طول مسیر با یک مکان خوش آب و هوا مواجه می شود که برای رسیدن به مقصد نباید مدت طولانی در آن مکان توقف کند به همین سبب به او تذکر می دهند تا از مقصدش غافل نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان(ع) که برای درمان غفلت راهکار بسیار فوق العاده ای بیان کرده اند، اذعان کرد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، برای درمان غفلت هر چه طول مسیر زندگی بیشتر است، خوف خودتان را بیشتر کنید، خیلی ها غافل هستند و به غفلت خودشان اعتماد می کنند، این افراد به سبب غفلتی که دارند در امر آخرتشان کوتاهی می کنند و سپس مشغول آرزوهای طولانی می شوند و به کاخ سازی مشغول می شوند، به خاطر نزدیکی مرگشان آرزوهای طولانیشان ناقص می شود و یکمرتبه مرگ به سراغشان می آید و آرزوهایشان قطع می شود.

وی ابراز کرد: هر چه راه طولانی تر باشد معالجه انسان سخت تر می شود به همین سبب است که امیر مؤمنان(ع) می فرمایند، برای درمان غفلت هر چه مسیر طولانی تر بود، خوف خودتان را زیادتر کنید؛ در راستای درمان غفلت بنزین راه طولانیِ زندگی، خوف از خداوند است؛ طول مسافت زندگی در اختیار انسان نیست ولی اندازه ترس و خوف در اختیار انسان است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: ترس از خداوند به معنای ترس های وسواسی نیست بلکه منظور احتیاط عقلایی است؛ ترسی که منجر می شود یک انسان ده مرتبه یا بیشتر دستهایش را برای تطهیر بشوید و بازهم راضی نشود، منظور اسلام نیست بلکه ترسی که سبب حفاظت جان و روح انسان از خطرات می شود منظور است؛ برای تبیین بهتر احتیاط عقلایی باید بگویم انسانی که در ماشین می نشیند و کمربند ایمنی خودش را می بندد، احتیاط عقلایی دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح این بخش از روایت امیر مؤمنان(ع) که می فرمایند، خیلی ها غافل هستند و به غفلت خودشان اعتماد می کنند، این افراد به سبب غفلتی که دارند در امر آخرتشان کوتاهی می کنند، اظهار کرد: راننده ای که به تازگی رانندگی را فرا گرفته به دلیل این که خوف از تصادف کردن دارد، کمتر غافل می شود به همین سبب کمتر تصادف می کند ولی برای راننده ای که سال ها رانندگی کرده و به رانندگی اش مطمئن است، احتمال وقوع تصادف به مراتب بیشتر است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: عبارت های بی نظیر امیر مؤمنان(ع) در حدیثی که قرائت کردم بسیار تکان دهنده و بیدار کننده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند، کسی از نمازهای واجبش در اول وقت محافظت کند، از غافلان نخواهد بود؛ فلسفه این که خداوند نماز خواندن را اوقات مختلف روز مقرر فرموده است برای غافلت زدایی از انسان ها بوده است؛ انسان زمانی که به دنیا مشغول شود از خداوند غافل می شود به همین سبب خواندن نماز در اول وقت سبب غفلت زدایی از انسان می شود وگرنه خداوند نیازی به عبادت های انسان ها ندارد و قصد اذیت کردن انسان را نیز ندارد./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات