۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۳۳۱۵۲
مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری:

دشمن نور انقلاب را دیده و به دنبال از بین بردن آن است/ اربعین فضایی الهی و قابل لمس است

قدیریان گفت: دشمنان نور انقلاب را می‌بینند، این نور برایشان بسیار جلب توجه کرده و از وجودش ترسان و عصبانی هستند، برای همین تمام هم و غم خود را صرف خاموش کردن این نور می‌کند، غافل از این که نور خدا را نمی‌توان با فوت خاموش کرد.
قدیریان

عبدالحمید قدیریان مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره رفتارهای اخیر آقای ترامپ و بدعهدی‌های او و زیر پا گذاشتن تعهدات آقای اوباما، گفت: در رابطه با تحرکات اخیر آمریکا و هم‌پیمانانش در این روزها شاهد بحث های زیاد و متنوعی از سوی کارشناسان و تحلیلگران هستیم که هر کدام از آنها، منظری را اختیار نموده و از آن منظر به تحلیل می‌پردازند.

وی ادامه داد: تحلیلگران سیاسی از منظرهای مختلف با سلایق متفاوت، رفتارهای اخیر آمریکا را تحلیل و بررسی کرده‌اند و هر کدام وجهی از آن را کالبدشکافی نموده‌اند؛ همچنین تحلیلگران اقتصادی نیز به فراخور اندیشه و نگاه اقتصادی خود، وارد افشاگری شده و لایه‌هایی از ماجرا را بیان نموده‌اند، تحلیلگران دیگر نیز از حیطه‌های تخصصی خود پا به میدان گذاشته و تحلیل‌های مختلف و بعضاً متفاوتی را طرح می‌کنند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری تأکید کرد: با این حال، چیزی که در همه این تحلیل‌ها عیان است، شاملیّت نداشتن مباحث مطرح شده است، برای همین است که در حیطه عمل، بعضاً شاهد رفتارهای متناقضی از سوی مسؤولان، در مقابل صحنه‌های ایجاد شده هستیم.

قدیریان یادآور شد: هر چند که به لطف خداوند، اسبابی فراهم شده تا همه‌ قشرها و همه‌ سلایق را به اتحادی زیبا در مقابله با ترامپ و آمریکا بکشاند و بهانه‌ای شده تا خداوند مجدداً روح انسجام را در پیکر این ملت بدمد، اما باید دقت داشت که تفاوت منظرها منجر به تفاوت تحلیل‌ها و نظرات می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر هیچ کدام از این تحلیل‌ها، ما را به منظری واحد هدایت نمی‌کند تا در نتیجه‌ آن تبدیل به «ید واحده» شویم، یکی می‌گوید آن رییس جمهور خوب بود و این یکی وحشی و بی‌سواد است، دیگری می‌گوید این رییس جمهور دیوانه است وگرنه هم‌پیمانان اروپایی او متعادل و با انصاف هستند، نفر سوم می‌گوید اینها همه سر و ته یک کرباس هستند و در موضع قدرت، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند، مانند رفتاری که در زمان حمله به عراق از خود نشان دادند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری ابراز داشت: به عبارت دیگر نمی‌توان با تحلیل‌های فردی با توجه به عمق نگاه محدودی که تحلیلگران دارند، به نتیجه‌های یکسان و هدایت‌گر رسید، خداوند ما را در دورانی قرار داده که هر روزه شاهد تحولاتی در سطح بین‌الملل هستیم.

قدیریان بیان کرد: تحولاتی که هم در جبهه‌ حق و هم در جبهه‌ باطل رخ می‌دهد و سبب ایجاد صحنه‌هایی متنوع و پرتنش و البته عبرت‌آموز می‌شود، جبهه‌ باطل با شکل و شمایل متنوع، همیشه در حال تلاش برای پیدا کردن راهی جهت سرکوب ما است، زمانی با یک رییس‌جمهور که رنگ پوستش تیره است و زمانی با رییس‌جمهوری با رنگ پوستی سفید. زمانی تحت لوای دموکرات‌ها و زمانی تحت لوای جمهوری‌خواهان. زمانی در قالب انجمن سرّی فراماسونری و زمانی دیگر به صورت انجمن سری ایلومیناتی،... اما آن‌چه اهمیت دارد این است که این تقابل و صف آرایی ظاهری در جبهه‌ دشمن، صوری بوده و در اصول، آن‌ها با هم یکی هستند.

وی با بیان اینکه آن‌ها در اندکی از موارد اختلاف دارند، خاطرنشان کرد: در اجرا، سلایقشان مختلف است و در اهداف، مشترکند، به قولی شبیه به دو دست شیطان می‌مانند که او گاهی با این دست و گاهی با آن دست و در شرایطی نیز با دو دست به شیطنت می‌پردازد.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری گفت: الحمدلله، خداوند قرآن را به عنوان میزان در بین ما قرار داده تا با توجه به آن بتوانیم به منظری واحد و قابل اعتماد دست پیدا کنیم و بر محور آن، افکار و اعمالی مشترک را انتظار داشته باشیم.

قدیریان افزود: همیشه این سؤال برایم مطرح بود که مگر این انقلاب چه ماجرایی دارد که از بدو ایجاد آن، همه ظالمان و کافران با آن مسأله دارند و از همان روزهای اول انقلاب، ‌چنان خشمگین و مصمم بر پیکر این انقلاب تاختند که گویی وجود آن را مترادف با نابودی خود می‌دانند، تا اینکه جواب این پرسش را در آیه 32 سوره توبه یافتم، در این آیه خداوند به رفتار جبهه‌ی باطل برای خاموش کردن نور خداوند اشاره می‌کند و وعده می‌دهد که نورش را تام کند.

وی بیان کرد: نکته‌ جالب و البته عجیب این است که ما کمتر این نور را باور می‌کنیم و انقلاب را انفجار نور نمی‌دانیم، ولی بر عکس ما که رفتارمان بیشتر به انکار این بعد غیرمادی از انقلاب شباهت دارد و پیوسته در صددیم که انقلاب را در حیطه تاریخ و مشکلات و تحولات اجتماعی تحلیل نماییم، دشمن دقیقا نور را باور دارد و تمام سعیش را برای اطفاء و خاموش کردن این نور به کار گرفته است، غافل از این که خدا وعده داده که نورش را تام و تمام سازد، ولو مورد کراهت کفار باشد و این بشارتی است که صاحبان قلب و فطرت را به وجد می‌آورد و اعتمادشان را به خدا بیشتر می‌کند.

دشمن نور انقلاب را دیده و به دنبال از بین بردن آن است

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری اضافه کرد: آنان نور انقلاب را می‌بینند، این نور برایشان بسیار جلب توجه کرده است‌، دشمن بسیار بیش از ما نور انقلاب را می‌بیند و از وجودش ترسان و عصبانی است، برای همین تمام هم و غم خود را صرف خاموش کردن این نور می‌کند، غافل از این که نور خدا را نمی‌توان با فوت خاموش کرد.

قدیریان اظهار کرد: نه تنها به دلیل عظمت و وسعت نور خدا، که بسیار عظیم‌تر از توان آنهاست، بلکه به خاطر تفاوت جنسیتی که نور خدا دارد، با تعمق در این آیه و فهم آن از منظر الهی، نه تنها علت عصبیت آنها را درک می‌کنیم، بلکه با احساس داشتن پشتوانه‌ای قوی، از پیروزی جبهه الهی مطمئن می‌شویم و این خود محملی برای انجام اعمال قاطعانه در مقابل دشمن است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که افراد باید مراتبی را بگذرانند تا بتوانند متوجه نور الهی شوند، چطور کافران می‌توانند نور خدا را ببینند؟، تصریح کرد: خداوند در آیه‌ ۱۸۵ اعراف، درباره‌ تکذیب‌کنندگان آیات و کافران می‌فرماید: «آیا آن‌ها به ملکوت آسمان‌ها و زمین نگاه نمی‌کنند»، طبق این آیه افراد جبهه‌ی باطل می‌توانند به تماشای نور ملکوت بنشینند، شاید نتوانم مکانیزم آن را توضیح دهم ولی طبق کلام الهی، آن‌ها در ماجراهای مختلف نور خدا را می‌بینند و تمام هم خود را برای خاموش کردن آن به کار می‌گیرند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه همه ما دوران انقلاب را درک کرده‌ایم و بر اساس تجربه میدانی که داشتیم، دیدیم که خداوند چگونه با نور خود همه قلب‌ها را به یک سو متمایل نمود و به واسطه آن، انقلاب پیروز شد، ادامه داد: همه ما شاهد بودیم که چطور خداوند با نورش این انقلاب را از توطئه‌های مختلف به‌ سلامت عبور داد، همه ما تحلیل‌ها و تبیین‌های آن پیر فرزانه را به یاد داریم، او نور خدا را عامل اصلی می‌دانست و در مقاطع مختلف توجه به آن و عدم غفلت از آن را به ما یادآوری می‌کرد.

خداوند اهل‌بیت(ع) را کشتی نجات بشر قرار داده است

قدیریان در پاسخ به این پرسش که در سال‌های اخیر، افرادی که به اربعین می‌روند، چه مستقیم و چه تلویحاً در کلام خود به تفاوت فضای اربعین با دیگر فضاها اشاره می‌کنند و عامل اصلی دلربایی اربعین را نور حسین(ع) می‌نامند در این رابطه نظرتان چیست؟، گفت: نور اربعین به قدری برای راهیان اربعین قابل درک است که نیاز به استدلال ندارد و این امری است که شکوه این صحنه را چندین برابر می‌کند، اینجا جا دارد که گریزی به وادی هنر بزنیم؛ هنرمندان با روح لطیفی که دارند به راحتی می‌توانند با فضای نورانی ارتباط برقرار کنند و از آن تأثیر بگیرند و متناسب با تبیینشان، می‌توانند تأثیر نور را در آثار خود جریان دهند.

وی افزود: خداوند اهل‌بیت(ع) را کشتی نجات بشر قرار داده و به فرمایش امام معصوم(ع)، امام حسین(ع) وسیع‌ترین و سریع‌ترین کشتی نجات هستند، به طوری که هر کسی که به خدا ایمان داشته باشد و به نور الهی تمسک پیدا کند، عملاً سوار بر آن کشتی می‌شود و به سلامت از صحنه‌های خطرناک پیش رو عبور می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری با اشاره به آیه 174 سوره نساء که خداوند می‌فرماید: «اى مردم، در حقیقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به سوى شما نورى تابناک فرو فرستاده‌ایم»، گفت: در این آیه خداوند خطاب به عموم مردم، بدون هیچ فیلتری می‌فرماید که دو عنصر از جانب خداوند نازل شده، یکی قرآن با وجه برهانش و دیگری نوراً مبینا، یعنی نوری که مبین است، نوری که بسیار آشکار و دارای وضوح است.

قدیریان افزود: با خواندن این آیه، انسان به یاد اربعین می‌افتد، در اربعین همه ما احساس می‌کنیم در نور حرکت می‌کنیم و متوجه سختی سفر نمی‌شویم، گویا در آن نور غوطه ور هستیم و مسیر را سیر می‌کنیم و لذت می‌بریم.

دفاع مقدس اثر هنری امام راحل بود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رفتن به راهپیمایی اربعین را به هنرمندان توصیه می‌کنید، خاطرنشان کرد: حتما هنرمندان همیشه طالب فضایی برای پرواز هستند، آن‌ها برای ایجاد این فضا یا متوسل به معلومات و تخیل خود می‌شوند و یا با همنشینی با متفکران از فضای تفکری آنان استفاده کرده و خلق اثر می‌کنند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری با ذکر یاد دوران دفاع مقدس به خیر! بیان داشت: بسیجیان ما خود به نوعی هنرمند بودند، امام «ره» آسمانی بود که بسیجیان می‌توانستند در آن پرواز کنند و در ارتفاعات وجودی امام تنفس کنند و لذت ببرند و به مرور از آن جنس شوند و اثر هنری ایشان در تاریخ ما ماندگار شد.

قدیریان تأکید کرد: اربعین برای یک هنرمند می‌تواند بهترین فضای پرواز باشد، فضایی که به گفته همه علما فقط توسط خداوند برپا شده است و جنسش الهی است، فضایی وسیع و قابل لمس، هنرمند مسلمان باید همیشه مترصد یافتن این گونه فضاهای الهی باشد و به محض یافتن چنین فضایی، دوستانش را فراموش نکند و ایشان را خبر کند تا آن‌ها هم از آن فضا استفاده کرده و به اوج آسمان‌ها پرواز کنند.

وی یادآور شد: اوج گرفتن در خارج از این فضا، کاری طاقت فرسا و مشکل و شاید غیرممکن است، اربعین صرفاً یک فضای نورانی و معنوی نیست بلکه شاید بتوان آن را یک «فضا ـ جریان» نامید، به عبارت دیگر، اربعین به غیر از فضایی آسمانی، دارای جریان هم هست.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری گفت: افراد در اربعین، هم در فضایی آسمانی قرار می‌گیرند و هم در جریان آن، به یک نوع سلوک کشیده می‌شوند، سلوک به سوی امام، برای بهره‌مندی از ایشان. هنرمندان با قرار گرفتن در فضای نورانی، از نور اثر می‌گیرند و به تدریج لطیف می‌شوند و به میزان لطافتی که پیدا می‌کنند، حجاب‌های فهم و درک از دیدگانشان کنار می‌رود و صحنه‌های زیبای الهی را درک می‌کنند.

قدیریان تصریح کرد: صحنه‌هایی که هنرمند می‌تواند با به تصویر کشیدن آن، قدم در وادی هنر اصیل اسلامی و الهی بگذارد و منظر جدیدی از هنر اسلامی را به تصویر بکشد، خداوند در آیه بعدی، یعنی آیه 175 سوره نساء می‌فرماید: کسانی که به خدا ایمان دارند و به واسطه ایمانشان، به ریسمان الهی چنگ می‌زنند، می‌توانند از سه موهبتِ «رحمت، فضل و هدایت به سوی او با قرار گرفتن بر صراط مستقیم» برخوردار شوند.

وی افزود: انسان در این آیه، لطف و رحمت خداوند را به شدت احساس می‌کند، خداوند خیلی برای ما ساده گرفته است، او همه مردم را مورد خطاب گرفته و می‌گوید: به خدا ایمان بیاورید و به نور الهی اعتصام پیدا کنید، تا شما را به بهترین و جامع‌ترین صورت رشدتان دهم و بالا ببرم، برای یک هنرمند مسلمان چه امتیازی از این بهتر که با ایمان به خدا و چنگ زدن به نور الهی بتواند سیر و سلوک کند.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری ابراز داشت: از یک سو در رحمت خداوند و در ملکوت الهی سیر کند. از سوی دیگر در درجات فضل و در آسمان‌ها ارتفاع بگیرد و علاوه بر این دو، در سیر به سوی آینده و پیشگاه الهی به سوی صراط مستقیم هدایت شود و بر صراط قرار داده شود و از این فضاهای الهی بهره‌مند شود و ذره‌ای شود که در رحمانیت و رحیمیت خداوند شناور است.

قدیریان یادآور شد: به قول حافظ که قریب به این مضامین گفته «آفتاب مهرت ار بر ذره تابیدن بگیرد، ذره در رقص آید و بر چرخ بالیدن بگیرد»، صحنه‌های الهی، یکی از دیگری، باشکوه‌تر و زیباتر می‌باشد و این امکان را به هنرمند می‌دهد که از آن‌ها بهره ببرد و به خلق آثار متنوع بپردازد و از آن لذت ببرد.

وی ادامه داد: در این دو آیه، انسان با بشارتی بسیار از سوی خداوند مواجه می‌شود و با مفاهیمی عالی در نظام خداوندی آشنا می‌شود، اما برای شیعه و بلکه برای تمام رادمردان و آزادگان عالم، زمانی این کلام خداوند زیباتر و دل‌چسب‌تر می‌شود که در احادیث مربوط به این آیه می‌خواند که «نوراً مبینا»، نور مولا علی‌بن ابی‌طالب و اهلبیت ایشان است و می‌بیند که از «واعتصموا به»، به اعتصام به ولایت ایشان تعبیر گردیده است.

مدیر دفتر مطالعات کاربردی واحد تجسمی حوزه هنری گفت: لذا نتیجه می‌گیرد که این نور مولاست که انسان را بالا می‌برد، به قول شاعر: «به ذره گر نظر لطف بوتراب کند، به آسمان بردش کار آفتاب کند»، از نکات زیبای این آیه اشاره نمودن خداوند به برهان و نور مبینایی است که برای انسان نازل گردیده و این همان «قرآن و عترت» است.

قدیریان عنوان کرد: البته منظور از اعتصام به اهل‌بیت(ع)، چنگ زدن به نور ایشان است و این جز با هدایت الهی میسر نیست، یادش به خیر، پیر سفر کرده‌ ما امام (ره) که پیوسته همه ما را به اعتصام به حبل‌الله و وحدت کلمه دعوت می‌نمود، روحش شاد و متعالی./816/300/ح

ارسال نظرات