۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۵۳۳۷۹۱

پیشنهاد واگذاری بخش مذهبی سامانه شامد به دفتر تبلیغات اسلامی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد واگذاری بخش مذهبی سامانه شامد (شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال) را به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد.
سید مرتضی موسویان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست هم اندیشی «تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت ها و راهکارها» سید مرتضی موسویان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست هم اندیشی «تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت ها و راهکارها»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مرتضی موسویان عصر امروز در نشست هم اندیشی «تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت ها و راهکارها» که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: شبیه سازی محیط هر روز نسبت به قبل بیشتر می شود، به شکلی که ما در آینده نزدیک در محیط های سه بعدی کاملا شبیه به محیط واقعی زندگی خواهیم کرد.

وی گفت: سه سال اخیر در کشور بخشنامه به سهمیه سازمان ها شده که زیر ساخت استفاده از IP نسخه شش آماده شود و در سال 2030 وقتی این جامعه به بلوغ می رسد شبکه عصبی را خواهیم داشت و هر المانی که نقش آفرینی می کند، دو ویژگی دارد: یکی این که هوش مصنوعی خواهد داشت و دیگری این که به شبکه متصل خواهد بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مهم ترین مسأله ای که در کنار شبیه سازی محیط اتفاق می افتد، شبیه سازی حواس انسان است و پروژه ای به دنبال این است که تا سال 2030 صد در صد حواس انسان را در حواس دوم در اختیار می گذارد؛ مغز انسان فرماندهی کل بدن را بر عهده دارد و اگر اختلالی در مغز اتفاق بیفتد ممکن است که مشکل بویایی برای انسان به وجود بیاید، علی رغم این که بینی وجود دارد.

وی افزود: هدف اصلی از شبیه سازی حواس انسان، اتصال کامل در فضای مجازی است؛ به دنبال این هستند که ارتباط مغز را به یک جسم غیر فیزیکی بدهند، یعنی این که جایگزین انسان که با نرم افزار در زندگی دوم زندگی می کند، از مغز انسان دستور می گیرد.

موسویان اظهار داشت: ما نمی توانیم به صورت سلبی با فضای دوم برخورد کنیم، برای این که این فضا که رفته رفته در حال زندگی در آن هستیم، راه برگشتی برای آن وجود ندارد.

وی گفت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی، طرح جامع «توسعه فضای مجازی ایمن و سالم» مصوب شد و تمام نهاد ها موظف به حرکت در این مسیر شدند و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متکفل محتوای آن کرد که در این راستا فکری کند؛ در فضای دوم امکان ممیزی نیست و واسطه ای بین تولید، توزیع و مصرف وجود ندارد؛ در خصوص ثبت مجوز، کد شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال تولید شد؛ این شناسه الکترونیکی عددی است که 16 بیت اطلاعات را به خود اختصاص می دهد که می توان فهمید نوع و قالب محتوا چیست و مرکزی که محتوا را تولید کرده کیست و ناشر و تولید کننده آن چه کسی است و چند اثر دارد؛ زیر ساخت آن آماده شده، به صورتی که به تمامی محتواها در فضای مجازی تعلق بگیرد.

نمی توان در کل فضای مجازی احاطه و مدیریت داشت

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نمی توان در کل فضای مجازی احاطه و مدیریت داشت، تصریح کرد: در نشست هایی که در مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفت، افرادی که حاضر بودند زیست بوم فضای مجازی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نمی توان در کل فضای مجازی احاطه و مدیریت داشت، بلکه باید در این فضا، یک فضای کوچک مدیریت پذیر ایجاد کرد تا بتوانیم فضای مجازی سالم و مفید ایجاد کنیم.

وی افزود: در این راستا، با ثبت سایت یا نرم افزار و غیره در سامانه «شامد»(شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال) نشان نقره ای برای آن صادر می شود، اما برای این کار باید فرهنگ سازی صورت بگیرد که اگر سایتی این نشان را نداشت، مردم به این سایت اعتماد نکنند.

موسویان با اشاره به ویژگی ها و قابلیت های سامانه شامد اظهار داشت: احراز هویت کاربران از طریق ارتباط با وب سرویس ثبت احوال، احراز تلفن ثابت و تلفن همراه، پیگیری ارتباط با سامانه شاهکار برای احراز تعلق تلفن همراه وارد شده متقاضی، امکان ارسال پیام به کارتابل تمامی کاربران یا گروه کاربران با یک کاربر خاص و ارسال امکان پیامک به تلفن همراه ثبت شده توسط کاربران از ویژگی ها و قابلیت های سامانه شامد به شمار می رود.

آمار و ارقامی درباره ثبت های صورت گرفته در سایت شامد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعداد ثبت های صورت گرفته در سایت شامد اشاره و تصریح کرد: تاکنون 17100 کانال تلگرامی و صفحات شبکه های اجتماعی، 69350 سایت، 130000 نرم افزار موبایلی و 52500 نرم افزار بر خط حامل، مجوز شامد را گرفته اند.

موسویان با بیان این که 7500 کانال مؤثر داریم، اظهار داشت: این مقدار ناکافی است و باید فرهنگ سازی شود که به تعداد حداقل 22 هزار کانال و 5000 کاربر برسیم، از تعداد کانال های ذکر شده، 7500 کانال مؤثر داریم که دارای قابلیت تولید محتوا هستند؛ بین 34 تا 40 درصد کانال های دارای پتانسیل تولید محتوا و پر بازدید را شامد داده ایم و این کافی نیست؛ باید در سایت و نرم افزارهای موبایلی نیز به 200 هزار ثبت برسیم؛ این راه حل ربطی به بستر ندارد که داخل ایران باشد یا خارج از کشور، چرا که نشان را به کانال ها یا شبکه های اجتماعی می دهیم، مهم نیست که بستر در داخل باشد یا هر جای دیگر.

نقش مؤثر مبلغان در فرهنگ سازی استفاده از سامانه شامد

وی با تأکید بر این که مبلغان می توانند نقش مؤثری در فرهنگ سازی استفاده از سایت های ثبت شده سامانه شامد داشته باشند، گفت: اگر این مقدار سایت و کانال و نرم افزار نشاندار شوند، کمک می کند تا فضایی سالم، مفید و ایمن در فضای مجازی به وجود بیاید که نیاز به فرهنگ سازی بالایی دارد؛ مبلغان باید این موارد را به مردم بگویند که به سایت هایی که نشان شامد دارند، اعتماد کرده و بهره مند شوند و بر روی آن کلید کنند، در غیر این صورت از مراجعه به سایت ها خودداری کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کسب و کار تجارت الکترونیک تصریح کرد: برای صنوف و کسانی که می خواهد کسب و کار داشته باشد، این سامانه خوب است و کسب و کار تجارت الکترونیک صورت می گیرد که سبب رونق اقتصادی می شود و در بالارفتن ثروت ملی تأثیر مستقیم دارد چرا که هزینه کمتری دارد و سرعت را بالا می برد و اطمینان و رصد کیفیت و قدرت مقایسه را به افراد می دهد؛ این کار رقابت را به بالا می برد، قیمت ها به هزینه واقعی خود می رسند.

دلسوزان دین و مذهب در ایجاد فضای مجازی سالم مبلغ باشند/ دفتر تبلیغات اسلامی منشأ و سرچشمه تولید محتوای دینی است

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی یکی از مراکزی است که می تواند با این گستردگی که در بحث پژوهش و مبلغانی که دارد، کمک کند؛ مگر نه این که اعتقاد عقلی است و اگر کسی به اعتقاد عقلی رسید، به تبلیغات شفاهی اعتنا نخواهد کرد، این وظیفه ها تقسیم شده و برای همه وجود دارد و اگر کسی دلسوزی نسبت به دین و مذهب دارد، باید در این زمینه مبلغ باشد و در ایجاد این فضای سالم کمک کند.

پیشنهاد واگذاری بخش مذهبی سامانه شامد به دفتر تبلیغات اسلامی

موسویان با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی منشأ و سرچشمه تولید محتوای دینی است، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به خودی خود زیرساخت است اما محتوا تأثیرگذار است؛ منشأ و سرچشمه تولید محتوای دینی دفتر تبلیغات اسلامی است و دست نیاز به سمت این نهاد حوزوی دراز می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حاضر هستیم که زیر ساخت بخش مذهبی سامانه شامد را در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی قرار دهیم و رصد و پایش توسط این نهاد صورت بگیرد، چرا که این کار از عهده یک وزارتخانه به تنهایی بر نمی آید و باید با مشارکت صورت بگیرد./822/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات