۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۳۳۸۳۹
آیت‌الله قرهی:

انسان با خودشناسی عبد معبود می‌شود

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه عبد الهی شدن با کسب معرفت به خداوند امکان پذیر است، گفت: معرفت به خداوند با خودشناسی میسر می‌شود بنابراین از عوامل تخطی انسان از مبانی اسلام و روی آوردن او به گناه و معصیت عدم شناخت او به جایگاه و مقام خودش است.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج)، شب گذشته در درس اخلاق که در مسجد امام مهدی(عج) برگزار شد، گفت: عبد تمام قوای خودش را در اختیار بندگی خداوند قرار می‌دهد.

وی افزود: عبد اگر غیر از این باشد هرگز عبد نمی‌شود، آن که همه وجود و قوایش را تحت اختیار بندگی پروردگار عالم قرار می‌دهد و می‌داند که خود هیچ ندارد سعادتمند دنیا و آخرت است.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه عبد الهی شدن با کسب معرفت به خداوند امکان پذیر است، ابراز کرد: عبد شدن با شعار دادن میسر نمی‌شود. یکی از علل تخطی انسان از مبانی اسلام و روی آوردن او به گناه و معصیت عدم شناخت او به جایگاه و مقام خودش است بنابراین انسان باید به توانایی قوای وجودی‌اش شناخت کامل داشته باشد.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) ادامه داد: کسانی که به توانایی قوای وجودیشان آگاهی ندارند به سهولت آن قوا را در اختیار هوای نفس و جنود شیطان قرار می‌دهند و مشکل اینجاست که خودشان هم این مهم را درک نمی‌کنند و تنها به قوای فیزیکی خودشان توجه دارند زیرا چنین اشخاصی تنها نسبت به گرسنگی و تشنگی امور دنیوی خود معرفت پیدا کرده و نسبت به قوای باطنیشان که تحت سیطره عقل قرار دارند غافل هستند.

وی اضافه کرد: کسانی که تنها به نیاز ظاهری خود توجه می‌کنند افرادی هستند که ظواهر دنیا در دیدگان آنان خودنمایی کرده و نسبت به عقل که از امور باطنی است احساس نیاز پیدا نمی‌کنند و چون این احساس نیاز در وجود آنان شکل نگرفته آن امور را رها کرده و با این رها شدن شیطان و جنود شیطان بر آنان مسلط می‌شوند.

آیت‌الله قرهی در ادامه اظهار داشت: زمانی که شیطان بر عقل انسان تسلط پیدا کند خواسته‌های نفسانی و دنیوی در اعضا و جوارح انسان ظاهر می‌شود، طبق صریح روایات؛ چشم انسان در این هنگام گرسنه شده و هرگز از لذائذ دنیا مانند کسب مال و قدرت سیر نمی‌شود؛ بر اساس این روایت در این هنگام گرسنگی ظاهری بر گرسنگی باطنی غالب شده و عقل انسان از درک حقایق ناتوان می‌شود.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) تصریح کرد: زمانی که ظواهر دنیوی بر عقل انسان تسلط یافت عقل نیز تنها ظواهر دنیا مانند حب مال و ریاست طلبی را درک خواهد کرد و تشنه جاه و مقام می‌شود و هر اندازه که به جاه و مقام دست می‌یابد سیراب نمی‌شود و همچنان حرص در وجود او شعله‌ور می‌شود.

وی ادامه داد: این نتیجه بی توجهی او به باطن و اهمیت دادن به ظاهر است که سبب می‌شود آن گرسنگی و تشنگی بر قوای دیگر مسلط شود و تا رفع عطش هم نکند دست بردار نخواهد بود بنابراین اگر انسان قوای حقیقی خودش را درک نکند و ظواهر بر او مسلط شود طوری گرفتار می‌شود که دیگر نمی‌تواند قدم از قدم بردارد و رها شده و دشمن بر او تسلط می‌یابد.

آیت‌الله قرهی با اشاره به اینکه شجاعت از صفات و ویژگی‌های نیکو به شمار می‌رود، عنوان کرد: انسان اگر به حقیقت و باطن شجاعت توجه نکند ممکن است گرفتار جبن و یا بی‌باکی شود.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در پایان خاطر نشان کرد: شجاع کسی است که در لحظه بداند چه کاری را باید انجام دهد بنابراین امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان دادند که صبر در برابر طعنه‌ها از مصادیق شجاعت است./807/پ201/ب1

ارسال نظرات