انسان خطاکار را باید به واسطه احسان کردن، سرزنش کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در هیئت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: انسان هایی که در دنیا ترحم داشتند، در آخرت مورد رحمت و غفران خداوند واقع می شوند.
وی در ابتدا با اشاره به آیه هفتاد و هفتم سوره قصص که می فرماید«وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» افزود: آیه ای که تلاوت کردیم خطاب به انسان می فرماید، سعی کن از چیزهایی که خداوند در اختیار تو قرار داده است در جهت آخرت استفاده کنی، سپس می فرماید از دنیا خودتان را محروم نکنید ولی دقت کنید محل استقرار و مقصد نهایی شما آخرت است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: لازم است برای مقصدمان آرامش تهیه کنیم چرا که مأوی و مقصود نهایی آخرت است، خداوند در ادامه آیه می فرماید آن گونه که خداوند به تو احسان کرده است به مخلوقات احسان کن؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، در لحظه مبعوث شدن در قیامت همه انسان ها را اضطراب فرا گرفته است به همین سبب فریاد و ناله از سوی مردم بلند می شود و عده ای می گویند خدایا به ما رحم کن، از سوی خداوند خطاب می رسد اگر در دنیا رحم کرده ای، در آخرت مورد رحم و غفران الهی واقع می شوی.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: امیرمؤمنان(ع) روش احسان به دیگران را با سه وسیله بیان کرده اند؛ قلب، لسان و دست سه عضوی است که فرموده اند باید با آن ها احسان کرد؛ منظور از ید در این روایت به معنای فعل عملی است؛ امام صادق(ع) می فرمایند اگر نتوانستید با عملتان فعلی را جبران کنید، با زبان و اگر با زبان نتوانستید با دلتان شخصی که در حق شما خوبی کرده است را یاری کنید یعنی او را دوستش داشته باشید و اگر با دل هم او را یاری نکردی، شما اهل احسان نبوده اید.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر هیچکدام از مراتب جبران کردن عمل نیک را انجام ندهیم باید در انسانیت خود شک کنیم؛ قرآن می فرماید در پاسخ به کسی که به شما سلام می کند بگویید سلام علیکم؛ چرا که کیفیت سلام آن شخص به دلیل این که اقتضای عقلی برای سلام کردن او وجود نداشت، بالاتر است و کیفیت سلام شما به دلیل این که شما الزام عقلی برای پاسخ دادن به سلام او دارید نسبت به او پائین تر است، به همین سبب گفته اند پاسخ شما باید طولانی تر باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نباید به واسطه ناسپاسی کردن در برابر کمک دیگران عامل قطع معروف شویم، اظهار کرد: اگر شخصی در برابر عمل خیر ناسپاسی کرد نباید رفتار اشتباهش رغبت انسان را به فعل معروف را کاهش دهد؛ در احسان کردن به دیگران لازم است زاهد باشیم یعنی انتظار تشکر نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند اگر قصد سرزنش کردن کسی را دارید به واسطه احسان کردن به او، متوجهش کنید؛ این یکی از تعابیر قرآن است که باید در برابر ضرر دیگران مقاوم باشیم و احسان از خودمان نشان دهیم و البته در این زمینه نباید نعمت خودتان را با منت گذاشتن، آشکار کنید.
آیت الله مهدوی اظهار کرد: نفس انسان زیر بار این صحبت ها نمی رود مگر این که او را ذلیل کرده باشیم؛ در این زمینه شیطان نیز اعمال زشت را زینت می دهد تا انسان را به عمل حرام وادار می کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: در اعمال حج بودم که یک جوان وهابی توهین بسیار زشتی به بنده کرد و من در پاسخ به توهین او، سلام کردم، دوستان آن جوان به او خندیدند و آن جوان زبانش کوتاه شد./867/پ۲۰۲/ب۲