۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۳۶۱۰۰
به بهانه پیاده روی عظیم اربعین؛

اربعین یادآور حماسه تاریخ ساز قیام عاشورا/ کربلا بزرگ ترین دانشگاه انسان سازی

کربلا بزرگ ترین دانشگاه انسان ساز برای تربیت نسلی مؤمن و با تقوا است که باید با استفاده از فرصت های تبلیغی آن در راستای بصیرت بخشی، تقویت معنویت، حفظ و ارتقای وحدت و انتقال پیام نهضت عاشورا که همان استکبارستیزی در دنیا است، استفاده کرد.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، اربعین همایش، کنگره، مانور و یا نمایشی از حضور پر شعور و شعور مسلمانان سراسر جهان اسلام به ویژه شیعیان است، این حضور که عشق و ارادت زائران را نسبت به مکتب اهل بیت(ع) به نمایش می گذارد، فرصتی برای تقویت و حفظ وحدت مسلمانان جهان اسلام است.

دانشگاه انسان سازی شاید بهترین توصیفی باشد که می توان برای کربلا به عنوان بزرگ ترین قیام ماندگار تاریخ به کار برد، واقعه تاریخ ساز روز عاشورا در صحرای کربلا امروز الگویی برای جهانیان است، الگویی برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم و قیام برای مقابله با باطل.

قیام عاشورا و نهضت حسینی در شکل گیری دیگر قیام های طول تاریخ مؤثر بوده است، با مرور تاریخ می توان به شکل گیری انقلاب اسلامی و قیام مردم به رهبری امام راحل برای بیرون راندن ظلم و بیداد و به ثمر نشاندن انقلابی بر پایه حق و عدالت طلبی و عدالت خواهی اشاره کرد که نتیجه الگو گیری از قیام عاشورا بود.

حضوری سرشار از عشق و ارادت به مکتب اهل بیت

ملت ایران اسلامی با حضوری سرشار از عشق و اراده در کنار دیگر مسلمانان سراسر جهان پا به عرصه گذاشته و با امکتب تشیع هرگز زیر بار ظلم و ستم نمی رود، امام حسین(ع) با تکیه بر ارزش های الهی و دینی حرکتی تاریخ ساز و انقلابی انجام داد و این مهم رمز ماندگاری نهضت عاشورا شد، امروز شیعیان و دیگر مسلمانان به صحنه می آیند و در سایه این حضور پر شور و شعور اعلام می کنند که راه سیدالشهدا را ادامه می دهند و اعلام می کنند در دفاع از حق و مکتب اهل بیت(ع) همیشه در صحنه حاضر هستند.

قیام امام حسین(ع) حماسه ای ماندگار برای برپایی حق بود 

اربعین به معنای چهلم و روز بیستم ماه صفر را که چهل روز پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین می ‌نامند، جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال 61 هجری است.

امام حسین(ع) اهداف الهی داشت و با حماسه ای تاریخ ساز برای ماندگاری حق در برابر جبهه کفر ایستاد و مهم ترین درسی که می شود از قیام عاشورا و نهضت حسینی گرفت، پیروزی خون بر شمشیر است و امروز باید گفت که اربعین یادآور حماسه عشورا و فرصتی برای مرور اهداف قیام عاشورا است.

اربعین حسینی نقطه عطفی در تاریخ بوده و این ایام فرصتی مناسب برای حفظ ارزشها و ترویج، تبیین و نهادینه سازی این ارزشها در جامعه امروز به ویژه بین نسل جوان می باشد، این ایام با توجه به حضور گسترده مسلمانان سراسر جهان اسلام، بهترین زمان برای انتقال پیام عاشورا و رساندن صدای حق در دنیا است.

در ادامه اشاره ای به آداب زیارت اربعین می کنیم...

آداب زیارت

غسل زیارت و دعا، در روایتی از امام صادق(ع) روزه گرفتن به مدت سه روز پیش از زیارت و روز سوم غسل کردن، لباس تمیز، آراستگی و خوش بویی، ذکر تسبیح و تکبیر از جمله آداب زیارت است.

در زیارت امام حسین(ع) روایت شده که پیش از زیارت و در بدو ورود، حتی زمانی که به فرات می رسد تا غسل زیارت کند، صد مرتبه الله اکبر، صد مرتبه لا اله الا الله و صد مرتبه صلوات بگوید، در روایتی دیگر آمده است که هنگام زیارت وقتی مقابل قبر امام معصوم قرار گرفت، با ذکر «لا اله الا الله وحده لا شریک لَهُ»، ثواب بسیار بری او نوشته می شود.

حضور در کنار قبر و بوسیدن ضریح، از دیگر آداب زیارت است، که نشانه محبت و ارادت بیشتر است، نزدیک شدن به قبر، دست نهادن به آن، بوسیدن و ابراز اشتیاق زائر است.

زیارت اربعین که در روایات از نشانه های مؤمن عنوان شده است، از دیگر آدابی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خواندن زیارت اربعین حتی از راه دور و زیارت کردن در کنار قبر حضرت امام حسین(ع) از نزدیک در روز اربعین مورد عنایت است.

پیاده روی اربعین تجلی عظمت و اقتدار جهان اسلام است

صدای قدم های ملت ایران اسلامی در پیاده روی اربعین حسینی نشان از ولایتمداری مردم این کشور بوده خستگی راه های طولانی را می زداید، صدای قدمی که برای زیارت سرور و سالار شهیدان برداشته می شود شور و شوقی وصف ناشدنی به همراه دارد، حضور گسترده در مراسم پیاده روی اربعین تجلی وحدت و اقتدار جهان اسلام است.

پیام حضور پرشور مردم در این مانور عظیم استقامت، ایستادگی، ارادت به اهل بیت(ع) است، این حضور پیام ایستادگی حق در برابر کفر بوده، از همایش پیاده روی اربعین می توان به عنوان سرمایه معنوی بزرگ یاد کرد که در ارتقای اخلاق و معنویت جامعه نقش آفرین است، با استفاده از ظرفیت تبلیغی مبلغان می توان در تربیت نسلی مؤمن، انقلابی و هوشیار در برابر توطئه های دشمنان در این دانشگاه بزرگ انسان ساز نقش آفرین شد.

امام حسین(ع) محور وحدت امت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: اربعین حسینی همراه با آثار معنوی، اخلاقی و تربیتی فراوانی بوده و برگزاری پیاده روی اربعین حسینی به وجود آورنده شور حسینی غیرقابل وصفی بین مسلمانان و غیرمسلمانان است.

وی پیاده روی اربعین را قدرت نمایی جهان اسلام علیه کفر و استکبار جهانی عنوان کرد و افزود: پیاده روی اربعین موجب ایجاد همبستگی بین ملت ها به نام امام حسین(ع) و زیر چتر سیدالشهدا(ع) شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه امروز امام حسین(ع) محور وحدت امت اسلامی شده است، عنوان داشت: خودجوش بودن و مردمی بودن مهم ترین ویژگی پیاده روی اربعین است.

وی با بیان اینکه اخلاص، ایثار، تسلیم بودن در برابر خدای متعال از دیگر آثار پیاده روی اربعین است، ادامه داد: برگزاری همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی موجب ایجاد صفا، صمیمیت و محبت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی به آثار اخلاقی اربعین حسینی اشاره و عنوان کرد: محبت و احترام گذاشتن به یکدیگر، همدلی و  کمک کردن به یکدیگر از آثار اخلاقی پیاده روی اربعین است، حضور در این مراسم موجب تواضع زائران و زدودن دلبستگی به دنیا می شود.

وی با بیان اینکه پیاده ‌روی اربعین فرصتی مناسب برای توبه و انابت به درگاه خداوند است، اظهار داشت: حضور در مراسم پیاده روی اربعین موجب در امان ماندن از عذاب الهی و مایه آمرزش گناهان است.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه پیاده‌ روی اربعین موجب تعمیق اندیشه و تفکر در آفرینش می ‌شود، ادامه داد: پرداختن به دعا و توسل، تفکر و تأمل و اندیشه ‌گرایی بستری برای معرفت افزایی، تقویت بصیرت و معنویت است.

شور حسینی در مسیر پیاده روی اربعین

برپایی موکب ها در مسیر پیاده روی زائران حسینی سرشار از شور حسینی است، در این موکب ها که با کمک خیران و نهادهای مختلف برای خدمت رسانی به زائران اربعین در مرزها و مسیر پیاده روی زائران برپا شده است، پیر و جوان مشغول خدمت رسانی به زائران هستند.

خدمت به زائران حسینی در موکب ها تجلی صحنه ای دیگر از شور و شوق ارادتمندان حسینی و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) است، این خدمت رسانی درسی از فرهنگ جهادی، عشق و ایثار است./9459/ز۵۰۴/ب۲

ارسال نظرات