۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۳۶۱۳۴
آیت الله مظاهری:

درک موجودات به عنوان مخلوق سبب درک بهتر خداوند می شود

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای درک موضوعات خلقت به تعقل نیاز داریم؛ زیرا نیاز است خلقت مورد بررسی قرار گیرد تا خداوند بهتر درک شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: عقل انسان نمی پسندد که عالم هستی خود به خود به وجود آمده باشد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و شصت و چهارم که می فرماید«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه از آیات توحید مدار است؛ برای اثبات توحید الهی چهل دلیل اقامه شده است که در میان آن ها سه دلیل بسیار اساسی و برای همه قابل فهم است.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: دلیل سومی که اصالت این آیه بر آن استوار است بیان می دارد، عالم از عدم به هستی مبدل شده است؛ عقل انسان نمی پسندد که عالم هستی خود به خود به وجود آمده باشد و هر انسان عاقل این مسأله را می پذیرد به همین دلیل قرآن ما را به تعقل در این زمینه ارشاد می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تلاوت دوباره آیه قرآن و با بیان این که بارش باران به خوب بودن انسان ها ربط دارد، تبیین کرد: بارش باران دائمی است و تحت یک مکانیسم ساده و همه فهم این باران شروع به باریدن می کند؛ اصلاح بسیاری  از امور در گرو بارش باران است؛ به واسطه بارش باران میلیون ها تُن آب روی زمین می ریزد که اگر بارش باران به صورت قطره قطره نباشد همه چیز نابود می شود.

وی اضافه کرد: از آیات قرآن متوجه می شویم که بسیاری از اقوام قبلی به واسطه توفان از بین رفته اند؛ باد آرام سبب شفاف شدن هوا می شود؛ نسیم در شهر اصفهان نمی وزد به همیت سبب آلودگی ها زیاد شده است؛ اگر باد نباشد جریان حرکت ابرها متوقف می شود و بارشی صورت نمی پذیرد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: برای درک موضوعات خلقت به تعقل نیاز داریم؛ نیاز است خلقت مورد بررسی قرار گیرد تا خداوند بهتر درک شود؛ برای هر نعمت به گفتن الحمدلله نیاز داریم تا شکر نعمت ها را به جای آوریم هر چند به قول سعدی هر نفسی که فرو می رود دو نعمت در آن موجود است و برای هر نعمتی شکری واجب است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که عبادت مخصوص خالق هستی است، ابراز کرد: نظم بی نظیر بدن انسان تا جایی است که اگر ذره ای اختلال در بدن انسان ایجاد شود انسان بلافاصله نابود می شود؛ خلقت خون به عنوان یکی از اجزای بدن، بسیار عجیب است؛ ایجاد شدن دردها در بدن اگر به حد اعلا برسد امکان مواجه شدن با مرگ هست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که نظریه خلقت خود به خودی خنده دار است، گفت: اگر بگوییم نظم های عالم خود به خودی ایجاد شده است همه به ما می خندند؛ باز هم باید شما را توصیه کنم به خواندن کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان ثروتمندی منکر خداوند بود، شخصی به او مراجعه کرد و گفت، یک کشتی را روی زمین دیدم که بدون کشتی بان روی خاک در حال دویدن بود، آن شخص ثروتمند گفت آیا دیوانه شده ای مگر ممکن است یک کشتی بدون کشتی بان روی زمین حرکت کند، آن شخص موحد به او گفت دیوانه تویی که نمی پذیری یک کشتی بدون کشتی بان در حال حرکت باشد ولی وجود یک خالق و هادی برای این عالم را انکار می کنی./867/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات