۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۵۳۶۴۴۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

حب جاه و مقام ثمره بی اعتقادی به قیامت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حب مقام و صندلی ریاست انسان را فرعونی و جهنمی می کند، گفت: امروز صاحبان صندلی و مقام در عالم به خواب مستی فرو رفته‌اند، آنان کسانی هستند که اعتقادی به خبر صادق قیامت ندارند و باور ندارند که یک روز پرونده اعمالشان را به دستشان خواهند داد.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در حسینیه نیاوران، گفت: اعتقاد به قیامت آثار بسیار مثبتی در اخلاق، عمل و منش انسان دارد.

وی افزود: تعالیم انبیای الهی، کتابهای آسمانی به ویژه قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) زمینه‌ ایجاد باور به قیامت را در قلب انسانها فراهم کردند و این گونه راه هر گونه بهانه و عذرتراشی به روی انسان بسته شد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: کسی که به قیامت اعتقاد ندارد مانند آب راکد متعفن و بدبوی داخل گودال است که مشام هر استشمام کننده و چشم هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد و ناراحت می‌کند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: "بل الانسان یرید ان یفجر امامه" خصلت انسان این گونه است که دوست ندارد پیش روی خود مانعی داشته باشد، به عبارت دیگر انسان می‌خواهد نسبت به شهوات، اموال و برخوردها هر طور که دوست دارد عمل کند و هیچ مانعی سر راهش وجود نداشته باشد، بزرگترین مانع در برابر این خصلت انسان اعتقاد به قیامت است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه تصریح کرد: اعتقاد به قیامت انسان را در همه حالات و امور به شدت مقید می‌کند و انسان را مانند آب دریا پاک می‌کند و از فساد و تبهکاری برکنار می‌دارد.
وی ادامه داد: در سوره مبارکه طه داستان جالب توجهی از اعتقاد به قیامت نقل شده، آیات پر نکته سوره طه
به این اشاره می‌کند که گروهی از انسانها قبل از مواجهه با وحی الهی و در شرایطی که اعتقادی به قیامت نداشتند چگونه زندگی می‌کردند و بعد از مواجهه با وحی و معتقد شدن به قیامت چه شرایطی پیدا کردند.
وی افزود: خداوند از این گروه با عنوان جادوگران یاد می‌کند گروهی که از نظر اعتقادی صددرصد فرعونی بودند و هیچ ارتباطی با پروردگار مهربان عالم نداشتند، آنان اعتقاد صددرصد به فرعونی داشتند که خداوند در سوره قصص او را اینطور معرفی می‌کند: "ان فرعون علی فی الارض" فرعون انسانی برتری طلب و دروغگو بود که خود را از همه مردم برتر و همه مردم را برده خود می‌دانست.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: فرعون با برتری‌طلبی یکپارچگی جامعه را از بین برد، با این کار قدرت را تجزیه و متفرق کرد، به بیان دیگر فرعون مردم زمان خود را حزب حزب ساخت، خداوند در قرآن می‌فرماید: "کل حزب بما لدیهم فرحون" هر حزبی با غرور و خودخواهی به قوانین حزبی خود شاد هستند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه گفت: فرعون وحدت جامعه را به نزاع و درگیری تبدیل کرد، در چنین شرایطی این مردم بودند که ضرر کردند و تنها کسی که از این تفرقه سود برد فرعون بود، چرا که مردم دیگر مزاحمتی برای فرعون نداشتند و مشغول درگیری‌های خود بوده و به جان هم افتاده بودند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: مردم ایران حدود چهل سال است تلخی تفرقه و حزب حزب شدن در کشور خود را چشیدند و ضررهای حزب‌گرایی را با چشم خود دیدند، دائم بین احزاب جنگ فکری، ایده‌ای، طرحی و نقشه‌ای است، هر حزبی هم که به قدرت می‌رسد بقیه احزاب را به خاک سیاه می‌نشاند تا زمانی که آنها بتوانند از خاک بلند شوند که اگر این گونه شود، آنها هم باز همان کار را می‌کنند و این گروه را به خاک سیاه می‌نشانند، این حزبگرایی طرح فرعون است.
وی افزود: ظاهرا فرعون اولین کسی است که این طرح را پیاده کرده، در قرآن از زمان حضرت آدم تا زمان حضرت موسی(ع) سخنی از احزاب و گروه‌ها نیست.
وی در ادامه گفت: قرآن کریم می‌فرماید: "یذبح ابناءهم" سر بچه‌ها را می‌برید، "ویستحیی نساءهم" مادران آنها را زنده نگاه می‌داشت تا از غم مرگ فرزند بسوزند، "انه کان من المفسدین" فرعون از تبهکاران عالم بود، خصوصیاتی که ذکر شد خصوصیات فرعون از دیدگاه قرآن بود. قرآن کریم ویژگی جادوگران و ساحران دربار فرعون قبل از اعتقاد به قیامت را این گونه توصیف می‌کند؛ آنها از نظر اعتقاد و محبت به فرعون وابسته بودند.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دومین ویژگی ساحران این بود که به شدت به مال و ثروت علاقه داشتند و به قول معروف پولکی بودند، وقتی که فرعون ساحران را برای سرکوب کردن و بی‌آبرو کردن سومین پیامبر اولو العزم حضرت موسی(ع) و برادرش هارون(ع) به دربار دعوت کرد به آنها وعده یک جایزه بزرگ مادی داد.
وی ادامه داد: سومین ویژگی ساحران این بود که عاشق پست و مقام بودند فرعون هم از این ویژگی استفاده کرد و به آنها وعده داد اگر موسی را شکست بدهید در دربار من صاحب مقام خواهید شد، ساحران که عاشق مقام بودند به فرعون وعده قطعی دادند که موسی را مغلوب خواهند کرد، عشق به صندلی ریاست و مقام میلیاردها انسان را به جهنم فرستاده است، امروز صاحبان صندلی و مقام در عالم در خواب مستی خوش هستند آنان کسانی هستند که اعتقادی به خبر صادق قیامت ندارند و باور ندارند که یک روز پرونده اعمالشان را به دستشان خواهند داد و به آنها خواهند گفت: "کفی بنفسک علیک حسیبا" خودت پرونده‌ات را بخوان و خودت هم به آن نمره بده.
این خطیب مشهور در پایان خاطر نشان کرد: انسانی که به قیامت و حساب و کتاب دقیق آن اعتقاد ندارند عاشق موسی زمان نمی‌شوند مسلم است که عاشق فرعون زمان خود می‌شوند تا صندلی ریاست و مال دنیا را از دست ندهند./813/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات