۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۵۳۷۸۴۲
مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی ساری تأکید کرد؛

ضرورت تقویت محتوای دینی و انقلابی کتب تألیفی در کشور

مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی ساری با تأکید بر اینکه دستگاه فرهنگی کشورمان باید بسترهای لازم را برای تألیف برخی کتب با محتواهای دینی و ارزشی را بیشتر فراهم کند، گفت: متأسفانه برخی کتاب تألیفی از محتوای مناسب برخوردار نیستند و این گونه تألیفات برای جامعه می تواند ضرر هم داشته باشد.
حجت الاسلام سیدجلال صالحی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سیدجلال صالحی، مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری عصر امروز در بازدید جمعی از طلاب این حوزه از نمایشگاه کتاب مرکز استان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام با کتاب و خواندن آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام نیز رسالت مهم آموختن احکام دینی به مردم را عهده دار شد.

وی با بیان این که به طور حتم تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی موجب رشد علمی و فرهنگی جامعه خواهد شد، افزود: یکی از مهم ترین راه های ارتقای سطح فکری جامعه اهمیت دادن به مطالعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با گلایه از پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان بر ضرورت برنامه ریزی مناسب متولیان فرهنگی کشور به منظور تقویت و افزایش این سرانه تأکید کرد و بیان داشت: در جامعه ای که فرهنگ مبنای بسیاری از امور کشور است نباید شاهد بی توجهی به مسأله مهم مطالعه باشیم.

مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب، یکی از راه های تقویت فرهنگ مطالعه را برگزاری مستمر نمایشگاه های کتاب در کشور عنوان کرد و گفت: این گونه نمایشگاه ها باید در طول سال و به صورت تخصصی نیز برگزار شود تا علاقه مندان بتوانند با سهولت بیشتری به منابع مورد نیازشان دست پیدا کنند.

حجت الاسلام صالحی با بیان این که آن طور که برای مسائل دیگر وقت می گذاریم به مسأله مهمی همچون کتاب توجه نمی شود، خاطرنشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها جای گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران، پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان را زیبنده جامعه دینی نداست و تصریح کرد: انسان با خواندن کتاب سطح آگاهی های خود را بالا می برد و دنیا را فراتر از محدوده و دریجه فکری محدود گذشته خواهد دید.

مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که انسان با مطالعه سطح آگاهی خود را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال جامعه ای متمدن و تأثیرگذار در عرصه های مختلف هستیم باید سرانه مطالعه در کشور را افزایش دهیم.

حجت الاسلام صالحی از کتاب به عنوان غذای روح یاد کرد و با بیان این که با مطالعه می توانیم نگاه دقیقی نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشیم، افزود: افزایش سرانه مطالعه در هر جامعه یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی  است که باید در کشورمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و با بیان این که ایشان نگاه بسیار ویژه ای به مسأله مطالعه دارند، خاطرنشان کرد: حضور هر ساله مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب و بازدید چند ساعته از این رویداد مهم فرهنگی نشان دهنده دغدغه ایشان نسبت به مسأله کتاب و کتابخوانی است.

حجت الاسلام صالحی با بیان این که مسؤولان فرهنگی باید تلاش کنند تا دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی رفع شود، تصریح کرد: باید تلاش شود از ظرفیت های فرهنگی موجود در کشور به منظور رشد و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه بهره گیریم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که گسترش فرهنگ کتابخوانی به رونق علمی جامعه خواهد انجامید، تصریح کرد: امروز متأسفانه کتاب در جامعه اسلامی غریب است و آن طور که شایسته یک جامعه فرهنگی به این کالای مهم فرهنگی توجه نمی شود.

حجت الاسلام صالحی از کتاب به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی به منظور نشر و گسترش مفاهیم دینی در جامعه اشاره کرد و گفت: این ظرفیت بالای فرهنگی می تواند مجامع دینی را در رسیدن به اهداف متعالی دینی یاری دهد.

مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که نسل جوان ما نباید نسبت به کتاب و کتابخوانی بیگانه باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف متولیان فرهنگی کشور امروز شاهد رجوع بیشتر مردم به ویژه نسل جوان به فضای مجازی به جای سوق پیدا کردن به کتاب است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در میان رشد روز افزون فضای مجازی و تکنولوژی های روز، کتاب کمی از این سرعت پیشرفت های باز مانده است، تصریح کرد: این وظیفه مسؤولان و متولیان فرهنگی کشور است با یک برنامه های صحیح و اصولی کتاب را به همان جایگاه گذشته خود بازگردانند.

حجت الاسلام صالحی یکی از ضرورت های مهم سوق پیدا کردن مردم به کتاب را تقویت محتوای کتب تألیف شده دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه محتوای برخی کتب منتشر شده موجب فاصله گرفتن علاقه مندان به این گوهر فرهنگی می شود.

مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری همچنین بر ضرورت مناسب سازی تعرفه کتاب ها به منظور استفاده عموم مردم تأکید کرد و گفت: متأسفانه قیمت بالای برخی کتب مانعی برای خریداری علاقه مندان به کتابخوانی ایجاد کرده که مسؤولان فرهنگی باید بسترهای لازم را برای بهره برداری مناسب علاقه مندان از این کالای فرهنگی فراهم کنند.

وی با بیان این که امروز جامعه به منظور رشد فرهنگی نیازمند ابزارهای مناسبی است که یکی از این ظرفیت های مهم کتاب است، افزود: در برابر هجم وسیعی از توطئه ها و هجمه های دشمنان کتاب به عنوان یک کالای مطمئن و ارزشمند فرهنگی می تواند مانع گسترش فرهنگ مسموم غربی در جامعه اسلامی شود.

حجت الاسلام صالحی با تأکید براین که دستگاه فرهنگی کشورمان باید بسترهای لازم را برای تألیف برخی کتب با محتواهای دینی و ارزشی را بیشتر فراهم کند، گفت: متأسفانه برخی کتاب تألیفی از محتوای مناسب برخوردار نیستند و این گونه تألیفات برای جامعه می تواند ضرر هم داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور گسترده طلاب و اساتید این حوزه در نمایشگاه کتاب استان گفت: حوزه های علمیه و روحانیت نقش مهمی در نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه در جامعه دارند و باید این مهم از سوی روحانیت اطلاع‌رسانی شده و همگان به این امر مبادرت ورزیده و با افزایش سرانه مطالعه، فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود./۹۵۰/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات