۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۱
کد خبر: ۵۴۴۳۳۸
آیت الله وحید خراسانی در دیدار اساتید سطوح عالی حوزه:

حوزویان سیره علمای سلف را الگوی خود قرار دهند/ هنوز قرآن و دین را به خوبی نشناخته ایم

حضرت آ‌یت الله وحید خراسانی با اشاره به خدمات بسیار علمای سلف و لزوم بهره گیری از آثار آن ها، تأکید کرد که حوزویان سیره علمای سلف را الگوی خود قرار دهند.
آیت الله وحید خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطوح و درس خارج حوزه علمیه قم که در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، گفت: قرآن، دین، آورنده دین و  حفاظ آن را نشناخته ایم.

وی با اشاره به خدمات بسیار علمای سلف و لزوم بهره گیری از آثار آن ها افزود: خواجه نصرالدین طوسی کیست؟ عقل یازدهم عنوان خواجه نصیر است، عظمت و حکمت این فحل الفحول از مناقشات با فخر رازی ظاهر می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: چنین مرد بزرگی هنگام مرگ وصیت کرد مرا پایین پای قبر حضرت موسی بن جعفر دفن کنید و در خواست کرد که متواضعانه ترین نوشته ها بر لوح قبر ایشان نوشته شود، خواجه چنین معرفتی داشته است.

وی ادامه داد: صاحب جواهر فحلی بزرگ از علمای شیعه است، کسی از زمان شیخ طوسی تا زمان صاحب جواهر موفق نشده از طهارات تا دیات اینگونه مستدل بحث داشته باشد، نسبت به علم، زهد وتقوای ایشان هم اجماع هم شهرت وجود دارد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که مرحوم نائینی اعجوبه ای در میان علما است، اظهار داشت:  مرحوم کفایی به من فرمود مرحوم آقا ضیا به آخوند اعتراض کرد که  چرا این همه از میرزا حسین با این که هزار نفر در درس تو حاضر هستند تقریر می کنی آن هم شاگردانی از قبیل ملا عبدالله که فحلی بود حاضر هستند.

وی عنوان کرد: آخوند جواب داد این مردی است که من شب استفتائات برایش می فرستم و صبح روز بعد با تمام مدارک کلمات از اجماع، روایات، سند و دلالت می آورد  و معارضات را مورد بررسی قرار می داد و اعمال قواعد تعارض می کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اعاظم و بزرگان همه ارجاع در فتوا داشتند و رساله نمی دادند مگر این که ضرورت ایجاب می کرد، این نشانه تقوا است حال آن روزگار چه بود و این روزگار چه هست.

وی اضافه کرد: بزرگان همواره امت را به اعلم رجوع می دانند همانند این که شیخ انصاری مرجعیت را به سعیدالعلما ارجاع داده بود، وقتی به سعیدالعلما رجوع شد، این عالم بزرگ گفت که شیخ انصاری از من سزاوارتر و اعلم است، شیخ انصاری در حاشیه رساله نوشت در عصر غیبت حضرت ولیعصر(عج) عمل به رساله من از باب اکل میته مانعی ندارد، این معنای دین شناسی است؛ آن روزگار چه بود و چه شد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که انسان باید از هدایت دین و قرآن مبین استفاده کند، گفت: ما هرگز قرآن کریم را نشناختیم،  قرآن تبیان همه چیز است، ما چه بلدیم، خوشا به حال کسانی که قدر خودشان را فهمیدند و پا از گلیم دراز نکردند.

وی افزود: یک شب در مجلس استفتا وارد شدم بر مرحوم خویی فحل الفحول شدم، دیدم متحیر است و وجه تحیر را پرسیدم، ایشان فرمود گفت رفتم در رجال به حال شیخ طوسی رسیدم، شیخ طوسی از طوس به بغداد آمد و منشأ برکات بسیاری شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به  آثار شیخ طوسی اظهار داشت:  شیخ طوسی تهذیب، استبصار را به جای گذاشته و رجال شیخ طوسی در علم رجال فهرس در کتب است، بانی حوزه نجف شیخ طوسی بوده و هر مجتهدی که از آن حوزه در می آید ثمره شجره طیبه شیخ طوسی است.

وی ادامه داد: آقای خویی بهتش زده بود که چنین فحلی خدمات بسیاری داشته و کتاب دعا هم نوشته که ادعیه صبح و مساء را مردم عام قرائت کنند، این توفیقات آن ها اما امروز وضعیت چگونه است.

این مرجع تقلید با اشاره به مقامات صاحب جواهر  ابراز داشت: پسر ۲۰ ساله صحاب جواهر فوت شد، به پدر خبر دادند آمد پای جنازه پسر نشست و دو ورق جواهر را نوشت و گفت این هم برای تو بعد آهی کشید، پرسیدند این آه چه بود ،گفت سر آه من این است که فرزند من در زمان فقر و تنگدستی من با مشقت زندگی کرد، این روزگار سلف و این روزگار ما است.

وی عنوان کرد: شهید اول در زندان در چند روز لمعه را از طهارت تا دیات نوشت، این شخصیت بزرگ کتاب هایی به نام بیان و دروس دارد که احاطه ایشان به مسائل را نشان می دهد، شارح لمعه نیز جایگاه ویژه ای داشته است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با تمجید از مقام شیخ انصاری خاطرنشان کرد: علما و بزرگان شیعه در نهایت علم و تقوا قرار داشتند، بزرگان همواره از شهرت و دادن رساله خودداری می کردند و تنها در جایی که نیاز بود این کار می کردند و وقتی کسی را از خود بالاتر می دیدند بر خود جایز نمی دانستند که رساله بنویسند.

وی اضافه کرد: بزرگانی مانند شیخ انصاری در رساله خود می نوشتند در زمان غیبت ولی عصر(عج) عمل به رساله از باب اکل میته و اضطرار مانعی ندارد این نشانه علم  و زهد بزرگان ما بود و این دیروز و امروز ما است؛ بزرگان همواره بر طلب علم تأکید داشتند چرا که روایات می فرماید انسان باید از تولد تا زمان مرگ طلب علم کند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه اشک و روضه خوانی برای امام حسین(ع) و توجه اهل بیت(ع) به آن گفت: ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة، پیامبر در شب معراج به اعلی علیین رفت و در طاق عرش  مشاهده کرد که این جمله نوشته شده است.

وی افزود: مصباح الهدی جنبه علمی و سفینه جنبه عملی دارد، ما چه کردیم، شفا در تربت و ائمه در ذریه سیدالشهدا(ع) است؛ عقل متحیر است وقتی که تمام انبیا وانفسا سر می دهند، حضرت زهرا(س) پیراهن خونین سیدالشهدا را می آورد و بر سر می اندازد و از خداوند شفاعت شیعیان خود را طلب می کند./1323/

ارسال نظرات