۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۴۵۶۳۴
ره پیک:

برخی خواص در وقایع سال ۸۸ نتوانستند انقلابی بودن خود را ثابت کنند

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: انقلابی‌گری یعنی فرد بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم درست بگیرد و در وقایع سال ۸۸ برخی خواص نتوانستند انقلابی بودن خود را ثابت کنند.
ره پیک

به گزارش خبرگزاری رسا، سیامک ره پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان که به مناسبت سالروز 9 دی در جمع کارکنان سپاه حفاظت مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به اتفاقات سال 88 گفت: وقایعی که پس از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد ابعاد متعددی داشت که باید از جهات مختلف بررسی شود.

ره‌پیک با اشاره به ابعاد امنیتی اتفاقات سال 88 خاطرنشان کرد: در بین نخبگانی که در این حوزه صاحب نظر هستند یک اجماع عمومی وجود دارد که در نظام جمهوری اسلامی ایران سه ارزش امنیتی مهم وجود دارد که عبارتند از : اسلامی بودن نظام ، حضور رهبری عادل جامع الشرایط و مردم وفادار به نظام که از این بنیان‌ها دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت این ارزش‌ها ضامن بقاء و حیات نظام جمهوری ایران هستند و آنچه که در سال 88 در اتفاقات بعد از انتخابات بروز کرد ، به چالش کشیدن این ارزش‌ها و بنیان‌ها بود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: با مطرح کردن موضوع تقلب در انتخابات که با هماهنگی دشمنان بیرونی و عوامل درونی صورت گرفت، اولاً به اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی خدشه وارد می‌‌کردند تا وفاداری آنها را به نظام از بین ببرند.

وی افزود: ثانیاً به دنبال این بودند که با جا انداختن موضوع تقلب در ذهن مردم ، بی‌طرفی و فراگیری رهبری را زیر سؤال ببرند و جایگاه رهبری را مخدوش کنند.

ره پیک گفت: در نقطه اوج وقایع هم به این سمت رفتند که برای اسلامی بودن نظام با وقایعی که در روز عاشورای آن سال اتفاق افتاد چالش ایجاد کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تأکید بر برنامه ریزی شده بودن وقایع سال 88 افزود: اتفاقات پس از انتخابات سال 88 یک حادثه و تصادف نبود و طراحی دقیق برای آن صورت گرفته بود، زیرا از زمانی که هنوز حتی به لحاظ قانونی وارد مقدمات انتخابات نشده بودیم و نامزدها مشخص نبودند ، بحث تقلب در انتخابات در خارج از کشور مطرح شد و برخی هم در داخل این حرف را تکرار می‌کردند.

وی اضافه کرد: لذا مشاهده می‌کنیم که در قضایای سال 88 ، گفتمان سازی دشمنان خارجی و عوامل داخلی در مورد تقلب در انتخابات کاملاً بر هم منطبق شده بود و متأسفانه برخی افراد هم بدون آن‌که بدانند چه می‌کنند، با اظهارنظرهای خود در چارچوب طراحی دشمنان قرار گرفته بودند .

ره‌پیک همچنین با اشاره به عملکرد نخبگان و خواص در وقایع سال 88 اضافه کرد: برخی از کسانی که در کشور نقش نخبگی داشتند و دارای پایگاه اجتماعی بودند و به تعبیری مرجع افکار عمومی محسوب می‌شدند، به درستی حرکت نکردند ، به این معنی که یا متوقف شدند و نقش مثبتی از خود نشان ندادند و یا این‌که در جهت خواست دشمن حرکت کردند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در ادامه با اشاره به ضرورت بصیرت داشتن و انقلابی بودن برای عبور از چالش‌ها افزود: انقلابی‌گری معانی متفاوتی دارد ، اما یک معنای مهم آن این است که فرد در بزنگاه‌ها بتواند تصمیم درست بگیرد و درست عمل کند، زیرا تا موقعی که شرایط عادی و آرام است ، معلوم نمی‌شود چه کسی انقلابی است و چه کسی انقلابی نیست.

وی افزود: مثلاً در زمان حضرت امام حسین(ع) تا وقتی که جامعه در شرایط عادی بود ، همه شعار می‌دادند و ادعای مسلمان بودن داشتند و خود را با عناوینی همچون پیروان پیامبر و مانند آن معرفی می‌کردند، اما در بزنگاهی که باید تصمیمی خاص می‌گرفتند ، بسیاری از مدعیان دیانت از تصمیم درست درماندند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: در سال 88 هم که آن وقایع رخ داد و اوضاع غیرعادی شد و اصطلاحاً انقلاب به پیچ خطرناک رسید ، برخی خواص نتوانستند در آن بزنگاه تصمیم درست بگیرند و انقلابی بودن خود را ثابت کنند.

ره پیک سپس با تشریح تدابیر مقام معظم رهبری در وقایع فتنه سال 88 ، اضافه کرد : ما باید شکرگزار نعمت ولایت و حضور مقام معظم رهبری باشیم که در شرایطی که خیلی از خبرگان امنیتی هیچ باوری به توفیق نظام در عبور از چالش سال 88 نداشتند ، ایشان با لطف خداوند و تدابیر هوشمندانه ، کشور را از این مرحله خطرناک به سلامت عبور داد .

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان سپس به تشریح اقدامات حقوقی شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و گفت : شورای نگهبان از نامزدهای معترض خواست که سؤالات و ابهامات خود را ارائه کنند تا به آنها پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: البته برخی از نامزدهای معترض و یا نمایندگان آنها در جلساتی با اعضای شورای نگهبان حضور یافتند ، اما نکته جالب توجه این بود که در این جلسات مدعی تقلب در شمارش آرا نبودند و می‌گفتند ما درباره صحت شمارش آرا تردید نداریم ، اما به مقدمات انتخابات و مثلاً نحوه تبلیغات رییس جمهور مستقر معترض بودند.

ره پیک گفت: با این حال در بیرون از جلسات و در جمع طرفداران خود بر موضوع تقلب در شمارش آرا پافشاری می‌کردند ، این در حالی است که با توجه به همکاری گسترده مردم به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات در هزاران شعبه اخذ رأی عملاً امکان دستکاری در آرا وجود ندارد و در آن مقطع هم بازشماری چند درصدی صندوقها صحت شمارش آرا را اثبات کرد.

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به ابهامات مطرح شده در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری داشت و خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز ابهاماتی در مورد تأثیرگذاری تعرفه‌های باطل شده در نتیجه انتخابات مطرح شد که وقتی بررسی دقیق صورت گرفت ، در سراسر کشور تنها نزدیک به 12 هزار تعرفه باطل شده وجود داشت که در نتیجه کلی انتخابات که تفاوت آرای نامزدها چند میلیون رأی است، اصلاً تأثیرگذار نیست.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: اگر در سال 88 این سنت سیئه گذاشته می‌شد که با زور و فشار ، انتخابات باطل شود ، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد، لذا شورای نگهبان در همان زمان هم بر اجرای قانون پافشاری کرد ، اگر چه فشار زیادی را متحمل شد و در نهایت دیدیم که لطف خداوند ، تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و هماهنگی نیروهای انقلابی باعث شد حوادث سال 88 منتهی به خیر شود و از رأی مردم صیانت شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خاتمه گفت: البته همه و به ویژه مسئولان کشور باید توجه داشته باشند که حوادث سال 88 اگر چه تجربه‌های گرانقدری ایجاد کرد ، اما باید عامل عبرت هم باشد و باید بدانیم هرحادثه و اتفاق دیگری که به اعتماد مردم ضربه بزند و رهبری نظام اسلامی و فراگیری او را تحت الشعاع قرار دهد ، آثاری مشابه وقایع سال 88 به دنبال خواهد داشت./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات