هیچ گونه انتقادی به معصومان وارد نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: هیچ کسی به جز خداوند لیاقت تکبر ورزیدن ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه آیا این که اهل بیت(ع) می دانستند نسبت به بقیه انسان ها عالم تر هستند و در روایات داریم که باید در همه امور خودمان را از دیگران پایین تر بدانیم وگرنه تکبر ورزیده ایم، با متواضع بودن ایشان در تضاد نیست؟ افزود: گاهی انسان از گناه شخص دیگری مطلع می شود و با وجود این دانایی، هیچ دلیلی برای تکبر ورزیدن ندارد چرا که متکبر باید وجود و صفاتش متعلق به خودش باشد، چون هیچ انسانی هستی اش از خودش نیست و از پروردگار است و همچنین صفات خوبش را با عنایات الهی کسب کرده است نمی تواند متکبر باشد؛ تنها موجودی که شایسته متکبر بودن است، خداوند است چرا که در هستی و صفات قائم به خود است.
آیت الله مهدوی اذعان کرد: اهل بیت(ع) دارای همه صفات کمالیه هستند ولی به دلیل این که می دانند همه صفات را از جانب خداوند دارا هستند، هیچ گاه تکبر نمی ورزند.
انتقاد زمانی جاری است که احتمال خطا در رفتار و گفتار شخص وجود داشته باشد
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که جواز انتقاد به معصومین(ع) آیا مبنای دینی دارد؟ اظهار کرد: انتقاد به کسی زمانی می تواند جاری شود که انسان احتمال خطا در رفتار یا گفتار آن شخص بدهد، اگر کسی معصومین(ع) را به عصمت نپذیرفته است، می تواند طبق اعتقادش، به ایشان انتقاد کند ولی اگر معتقدیم ائمه(ع) معصوم هستند، باید رفتار و گفتارشان ملاک درستی و غلطی رفتار و سخن دیگران باشد؛ وقتی در آیه تطهیر هر گونه پلیدی از اهل بیت(ع) نفی شده است و در آیه ای دیگر اطاعت از ایشان عین اطاعت از پروردگار است، پس هیچ گونه انتقادی به ایشان وارد نیست.
امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: در صدر اسلام اعراب بی سواد خدمت اهل بیت(ع) می رسیدند و به حسب تفکر خودشان که ائمه(ع) را در زمینه ای خاص خطاکار می دانستند به ایشان انتقاد می کردند ولی ایشان بدون این که مسأله عصمت خودشان را مطرح کنند، پاسخ انتقاد او را کاملاً دقیق می دادند.
شرایط حضور زنان در برابر نامحرم
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که رانندگی زنان از دیدگاه فقهی و اخلاقی چگونه است؟ ابراز کرد: همه مراجع تقلید معتقد هستند اگر زنی مراعات شرعیات را بکند در هر زمینه ای ورود پیدا کند، اشکالی ندارد؛ شرایط حضور برای زنان باید این گونه باشد که در پوششان غیر از قرص صورت و دست ها تا مچ از نگاه نامحرم پوشانده شود و همچنین از لباسی که حجم بدن را نمایان می کند استفاده نکنند و این که بدون آرایش و بدون نمایش لوازم زینتی در برابر نامحرم حضور پیدا کنند.
وی تبیین کرد: دین از لحاظ اخلاقی بیان می دارد هر چه زن محفوظ تر باشد برای خودش و برای جامعه بهتر است ولی این از لحاظ اخلاقی مطلقاً نفی نشده است چرا که گاهی ممکن است مشکل مهم تری با ترک حضور برای زن پیدا شود.
آیت الله مهدوی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا احراز عدالت امام جماعت برای اقتدا لازم است؟ ابراز کرد: اگر عدالت امام جماعت از لحاظ ظاهری احراز شود برای اقتدا کردن کافی است، برخورداری از حُسن ظاهری که گاهی از تقید شخص به مستحبات مشخص می شود، معیار اقتدا به او است./867/پ۲۰۳/ب۱