۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۵۱۹۱۴
سخنگوی وزارت امورخارجه:

مسائل موشکی خط قرمز نظام و غیرقابل مذاکره است

قاسمی با اشاره به طرح مسأله مذاکره موشکی ایران با برخی کشورها گفت: اگر نقل قولی برای مذاکرات موشکلی ایران مطرح می شود ما تکذیب می کنیم زیرا مسائل موشکی خط قرمز است.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان شماره ٩ وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به موضوع کشتی سانچی گفت: ما سریعا در خصوص سانچی آگاهی پیدا کردیم و در شانگهای مقامات ما سریعا اقدامات را آغاز کردند و از هیچ چیز دریغ نکردند و از همین جا باید از کنسول گری و مقامات ایرانی در چین تشکر کنیم زیرا هرگونه کمک لازم را انجام دادند، همچنین هرگونه امکانات برای سفر خانواده های ایرانی به چین را که لازم باشد انجام می دهیم، البته جعبه سیاه باید باز شود تا بتوانیم این پرونده پیچیده را حل کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص بیانیه تند دولت نسبت به سخنان یک منتقد در یکی از برنامه های تلویزیونی اظهار کرد: وقتی سخنی در جایی نادرست بیان شود باید به آن پاسخ داد و نقد به این معنا نیست که یک طرف سخن بگوید و طرف مقابل پاسخگو نباشد.

قاسمی در مورد اتفاقات عفرین و درگیری های ترکیه و سوریه و احتمال ورود روسیه و واکنش ایران تاکید کرد: باتوجه به نوع مناسبات و روابط ما با همسایگان به خصوص ترکیه و حضور در آستانه در کنار روسیه باعث شده است که روابط بین سه کشور وجود داشته باشد و رایزنی های خود را همیشه داریم، در خصوص عفرین هم مواضع وزارت خارجه دیروز اعلام شده است ولی بدانید که مسائل سوریه برای ما مهم بوده است و همواره از سوی ما رصد می شود و این وضعیت به وجود آمده باید سریعا حل شود.

وی در خصوص روابط بانکی ایران در چین و مشکلاتی که به وجود آمده است تصریح کرد: مشکلاتی برای برخی تجار و دانشجویان وجود داشت و مذاکراتی از سوی ایران با چینی ها انجام شد و گشایش های خوبی طی هفته های پیش انجام شده که  اندک مشکلات هم در حال مرتفع شدن است.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: روابط ما با آلمان روبه رشد است و امید است در آینده با توجه به مذاکرات قبلی سیر تعالی خود را طی کند و بتوانیم با آلمان که اقتصاد خوبی را از گذشته با ایران داشته است با موفقیت روبرو شویم و آنچه در نشریان نوشته می شود باید هوشمندانه دیده شود.

قاسمی ادامه داد: روابط ما با اروپا روبه رشد است و در زمینه های مختلف اشتراکاتی داریم که می تواند این روابط را مستحکم تر کند و این روابط قطعا دشمن هایی دارد که به دنبال تنش و ایجاد سوء تفاهم هستند که باید بهتر تحولات ایران و اروپا را دنبال کنند.

وی در رابطه با سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران و مذاکره برای حمایت از لبنان اضافه کرد: در مورد دستور کار مذاکرات هنوز چیزی مشخص نیست ولی ما در طیف وسیعی از موضوعات با طرف فرانسوی مذاکرات خواهیم داشت، ما وقتی می خواهیم مذاکره کنیم در باب همه موضوعات صحبت می کنیم ولی هنوز چارچوب خاصی برای مذاکره مشخص نکردیم، اما ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم داشته که در این خصوص با طرف فرانسوی نیز صحبت می کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص حضور بارزانی در ایران توضیح داد: روابط ما با اقلیم از گذشته بوده و روابط خوبی است و سفر وی به تهران و دیدار با رییس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی نشان دهنده روابط ما و اقلیم است، این نشان می دهد که می توان یک عراق متحد با اقلیم داشت و به دلیل هم مرز بودن ما با آنها باید برای صلح و امنیت این منطقه اقدامات بهتری داشته باشد.

قاسمی در راستای دستگیری چندین نیروی سپاهی به عنوان تروریست در بحرین تصریح کرد: این موضوع که یک اتهام است ولی خوب است که رسانه ها در مقابله با اتهاماتی که این گونه گروه ها از گذشته به ایران وارد می کنند آمار و ارقامی را منتشر کنند تا ببینیم که تا چه اندازه این اتهامات با واقعیت فاصله دارد.

وی در مورد تاخیر ورود هواپیماهای بوئینگ به ایران اظهار کرد: آنچه بین شرکت بوئینگ و دولت آمریکا است یک موضوع داخلی است که ما به آن نمی پردازیم، ولی آنچه برای همگان روشن است اینکه آمریکا براساس برجام باید به همه تعهدات خود پایبند بوده و جوابگو تخطی گری های خود باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد بیانیه وزارت امورخارجه علیه صداوسیما عنوان کرد: نگاه افکار عمومی امروز ما جامع و باز است، اقدامات و سیاست های ما در وزارت خارجه قطعا منتقدینی دارد و این یک امر طبیعی است ولی از افتراء و حرف های ناشایستی که برخی رسانه ها می زنند گلایه داریم،برخی بیانیه ها و مواضع با منافع ملی و نظام سازگاری ندارد و همین امر باعث می شود در برخی موارد اعلام موضع کنیم و این نباید موجب ناراحتی برخی افراد شود.

قاسمی ادامه داد: ما چاره ای نداریم جزء اینکه گاهی اعلام موضع کنیم، البته وزارت امورخارجه سعه صدر بیشتری دارد و در طول این سال ها شکایاتی به دستگاه های قضایی نبرده و نخواهیم برد و بیشتر سعی می کنیم شنونده باشیم.

وی در رابطه با ورود غیرقانونی افغان ها به داخل کشور نیز گفت: این موضوع یک داستان کهن است و یک مشکلی است که همیشه با کشور همسایه خود داریم و در کمیته های تشکیل شده موضوع اتباع افغانی و ورود غیرقانونی آنها مطرح شد، ما امروز هم در این خصوص در حال رایزنی و بحث هستیم و اینکه تا چه اندازه موفق باشیم باید دید.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اینکه برخی راه ها برای روابط ایران و عربستان پیشنهاد شده است افزود: هیات های فنی بین دو کشور مبادله نشده است، عربستان همچنان بر طبل خصومت می کوبد و نشان می دهد که هنوز رفتار منطقی در قبال همسایه ها اتخاذ نکرده است، این موضوع نشان می دهد که آنها شرایط تصمیم گیری درست برای امور داخلی و خارجی خود ندارند و این در حالی است که ایران همیشه آماده برپایی یک روابط خوب برای امنیت منطقه است ولی عربستان همچنان در اوهام خود قرار دارد و امید است در مسیر تعقل حرکت کنند.

قاسمی در مورد بحران یمن و گفت وگو با اروپایی ها خاطرنشان کرد: آنچه در مورد بحران یمن می گویند تا آنکه انجام می دهند خیلی متفاوت است، متجاوزین و مسببین این بحران را باید مجبور کرد تا این اقدامات را به پایان برسانند زیرا در یمن شرایط بهداشتی و زندگی شخصی بسیار سخت شده است و مجامع بین المللی و تمام کشورها باید کمک کنند تا بحران یمن هرچه سریع تر حل شود و برای این کار ایران با تمام کشورهای دنیا صحبت خواهد کرد.

وی در خصوص مذاکرات موشکی ایران با برخی کشورها گفت:  اگر نقل قولی برای مذاکرات موشکلی ایران مطرح می شود ما تکذیب می کنیم زیرا مسائل موشکی خط قرمز است و وزیر امورخارجه هم همین موضع را دارند از این رو در این خصوص هیچ صحبتی با کسی نخواهیم داشت، صحبت پیرامون موضوعات منطقه ای مربوط به سیستم موشکی ما نمی شود و آنچه را صلاح بدانیم راجع به آن صحبت می کنیم و اجازه ورود به خط قرمزها را نمی دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اولویت بندی موضوعات برای وزارت امورخارجه نیز یادآور شد: در راهی که وزارت امورخارجه در پیش گرفته صحبت با همسایگان در اولویت خواهد بود، ما در وزارت امورخارجه مسائل مهمی داریم که هیچگاه قربانی موضوع دیگری نمی شود و ما همه موضوعات را روبه جلو می بریم، در مورد برجام هم سعی می کنیم کسانی که می خواهند ما را از مزایا برجام کنار ببرند مقابله می کنیم و مواضع خود را خواهیم داشت، بنابراین وزارت امورخارجه تک موضوعی برخورد نمی کند و گاهی ممکن است موضوعی اولویت پیدا کند.

قاسمی مجددا در مورد بیانیه وزارت امورخارجه به صداوسیما تاکید کرد: همه ما باید منصف باشیم، همه می توانند نظرات خود را ابراز کنند و نقد و نقادی لازمه نشاط سیاسی جامعه است اما افترا و دروغ باید منع شود.

وی در خصوص مذاکرات بانکی بین ایران و اروپا اظهار کرد: مذاکرات روابط بانکی همیشه در عرصه سیاست خارجی مهم است زیرا موضوعات اقتصادی را در بر می گیرد و ما برای استفاده از تسهیلات بانکی برای بنگاه های تجاری و بازرگانی کشور از طریق بانک مرکزی پیگیر این موضوع هستیم و طی ماه های گذشته توافقات خوبی شده است، در چند روز گذشته این توافق با ایتالیا انجام شد که امید است زودتر انجام شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان وزیرامورخارجه فرانسه مبنی براینکه  ایران در منطقه نفوذ دارد و با فشار بر ایران باید تغییر مواضع را در آنها ایجاد کرد، تصریح کرد: ایران دشمنان خودش را دارد و آمریکا و هم پیمانان آن سعی دارند بین ایران و اروپا فاصله بیندازند، فرانسه می تواند دیدگاه خود را در ابعاد مختلف داشته باشد و قطعا ایران در طول حیات خود نشان داد است که فشارپذیر نیست و تحت فشار مواضع خود را تغییر نمی دهد.

قاسمی ادامه داد: اگر وزیرخارجه فرانسه اینگونه در مورد ما تصور کرده است سخت در اشتباه است زیرا ایران همیشه در مواضع خود پایدار است و ما در منطقه نفوذ داریم و این نفوذ به نفع منطقه و اروپا بوده و اگر این نفوذ نبود امروز تروریست ها حکومت می کردند.

وی در رابطه با وضعیت سرباز ربوده شده در مرز ایران و پاکستان در اردیبهشت امسال گفت: این پرونده باز است و همچنان تحقیقات بین دو کشور ایران و پاکستان در حال انجام است و هنوز مشکل این پرونده حل نشده است.

قاسمی در مورد سوالات انتقادی خبرنگاران اظهار کرد: اگر سوالات انتقادی بیان نشود جلسات ما روند خوبی نخواهد داشت، ما در عین دوستی می توانیم مواضع خودمان را داشته باشیم، در مورد مواضع ما به صدا و سیما هم هرگونه نقدی صورت گرفته برای هر واژگان جای بحث وجود دارد و بدانید که ما ظرفیت نقد را داریم.

وی در راستای سخنان عادل جبیر و تاثیر آنها بروی افکار عمومی و واکنش ایران نسبت به مجامع بین المللی تاکید کرد: عادل جبیر به همین صحبت ها زنده است و اگر این سخنان را از ایشان بگیرید ایشان هویتی ندارد و افکار عمومی دنیا همه می دانند که این سخنان سخیف است و این بیانات نمی تواند اقدامات شوم عربستان را تطهیر کند بنابراین نباید برای این سخنان احترام قائل بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان در رابطه با کمک وزارت امورخارجه برای حل مشکل ریزگردها گفت: در بخش هایی که ریزگردها از کشورهای خارجی وارد ایران می شود با دستگاه های مربوط مشورت می کنیم و با ابزارهای سیاسی که در دست داریم سعی می کنیم مشکلات را حل کنیم، ولی پایه اساسی این بحران مربوط به دستگاه زیربط آن است که این موضوع را پیگیری می کند و ما تنها نقش کمک کننده را داریم./٨١٦/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات