۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۵۵۲۶۸۸
همراه مشاور؛

ازدواج ناموزون

پسرتان را سر لج نيندازيد، او بايد شما را خيرخواه خود بداند تا به نظرتان توجه كند.
مهریه ازدواج

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی‌اکبر‌مظاهری، کارشناس عرصه خانواده در کانال تلگرامی زبان مشاور در مشاوره به مادری درباره ازدواج فرزندش پاسخ داده‌ است.

پرسش

پسرم با دختري آشنا شده كه شش سال از او بزرگتر است. دختر، خانواده‌اي نابسامان دارد و طلاق در آن، امری عادی است. پدر و مادر دختر هم، اگرچه رسماً جدا نشده‌‌اند، اما هر كدام زندگي جداگانه دارند. پسرم اصرار مي‌كند به خواستگاري برويم؛ اما من به دليل شرایط نامناسب خانواده‌اش نمي‌پذیرم. پسرم مي‌گويد: «اگر شما نياييد، خودم مي‌روم و عقد مي‌كنم». از شما مي‌خواهم راهنمايي‌ام كنيد. ممنون.

پاسخ ما

توجه داشته باشيد كه پاسخ ما، بر اساس پرسش شماست. ما خانواده دختر را نمي‌شناسيم كه درباره آنان نظر دهيم و مهم‌تر آنكه سخن پسرتان را نشنيده‌ايم. شايد او هم صحبتی داشته باشد. برابر پرسش شما مي‌گوييم:

1. اين ازدواج، به‌صلاح نيست. فاصلة سني دختر و پسر «به‌قاعده» نيست.

2. پسرتان را سر لج نيندازيد.

اگر مي‌خواهيد او را منصرف كنيد، نخستين شرط آن است كه با او مهربان باشيد. او بايد شما را خيرخواه خود بداند تا به نظرتان توجه كند. اگر چنين باشد كه او مخالفت شما را از سر لجبازي بداند و گمان كند شما می‌خواهید نظر خود را به او تحميل كنيد و مصلحت و خواسته او را در نظر نمي‌آوريد، در برابرتان مقاومت مي‌كند و چه‌بسا تهديدش (عقدكردن بدون موافقت شما) را عملي كند.

3. او را به مشاوره با مشاوري دانا و توانا تشويق كنيد. مشاور، مسائل را همه‌جانبه می‌کاود و نظر مي‌دهد.

خداوند سبحان، راهنمايتان باشد.

گفتنی است، یادداشت‌های حجت الاسلام مظاهری با موضوع خانواده و تربیت در «مجله خانه خوبان» هم منتشر می‌شود./۸۷۶/د۱۰۱/س

ارسال نظرات