۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۵۳۳۹۲
امام جمعه تبریز:

احیای جایگاه حوزه علمیه آذربایجان ضرورت دارد

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: برای این‌که آذربایجان همچنان بتواند پیشرو عرصه حمایت از دین مبین اسلام و تشیع باشد، باید حوزه های علمیه استان از نظر علمی ارتقا پیدا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی امشب در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران به برکت مجاهدت مردم و روحانیت به پیروزی رسیده است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بصیرت‌بخش نهضت خمینی کبیر بودند.

وی با اشاره به نقش مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: آذربایجان در طول تاریخ همیشه به نفع اسلام و تشیع، اثر گذار و تحول آفرین بوده است و در سده های اخیر تمام قیام ها و حرکت های این منطقه منشاء دینی داشته است که بخش عمده ای از این تحرکات مرتبط با علما و حوزه های علمیه بوده است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: برای این‌که آذربایجان همچنان بتواند پیشرو عرصه حمایت از دین مبین اسلام و تشیع باشد، باید حوزه های علمیه استان از نظر علمی ارتقا پیدا کنند و در کنار توجه به ارتقا علمی توجه به معنویت و تهذیب نفس می بایست از اولویت های مهم حوزه ها باشد.

وی افزود: در سال های اخیر حرکت ها و تلاش های خوبی انجام گرفته است، ولی برای رسیدن به آن جایگاه شایسته کافی نیست و نیازمند کارهای بزرگ و اساسی هستیم، یکی از مهم ترین اولویت ها در این خصوص انسجام بخشی به فعالیت های طلاب و روحانیت و ایجاد کرسی های درسی قوی در سطوح و رشته های مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که رسالت امروز حوزه های علمیه تربیت طلاب بر اساس نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی است، گفت: یکی از این نیازها که امروزه اهمیت فراوان پیدا کرده، مبارزه با آسیب های اجتماعی است که کشور ما را نسبت به خود درگیر کرده و لازم است حوزه های علمیه در این عرصه پیشگام باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: علی رغم تمام مجاهدت های خستگی ناپذیر علما و روحانیت در تبلیغ دین، چالش هایی نیز پیش روی مبلغان منطقه وجود دارد که از آن جمله می توان به پراکندگی فعالیت های دینی در سطح استان اشاره کرد که موجب کاهش اثر بخشی و تاثیر گذاری فعالیت های دینی و تبلیغی شده است.

وی ادامه داد: از دیگر چالش های موجود در منطقه تاثیرات فرهنگی کشورهای همسایه به ویژه ترکیه در سبک زندگی مردم منطقه است که اثرات مخربی بر فرهنگ بومی گذاشته است. بر این اساس روحانیت باید با ترویج  سبک زندگی اسلامی و ایرانی در تبلیغ و عمل، با این آسیب مقابله جدی کنند.

امام جمعه تبریز چالش های مهم دیگر در منطقه آذربایجان را مساله قومیت گرایی دانست و گفت: باید ضمن مراقبت کامل و رصد تحرکات دشمنان تمامیت ارضی کشور، از ایجاد هرگونه تشدد و اختلاف پرهیز کرد و زمینه را برای تقویت عامل حقیقی وحدت یعنی دین مبین اسلام فراهم کرد./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات