۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۵۵۲۱۹
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

لازمه رسیدن به مقامات معنوی صبر در امتحانات و مصائب زندگی است

تولیت آستان قدس رضوی کیفر گناهان و امتحان الهی را دو دلیل وجود مصائب در زندگی خواند و گفت: لازمه رسیدن به مقامات معنوی و برداشته شدن مصائب، صبر در امتحانات زندگی و یا ترک گناهان است.
رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه امروز در تفسیر قرآن کریم که در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: خداوند در قرآن کریم به تبهکاران و مجرمین وعده عذاب الهی را در دنیا و آخرت می دهد اما عذاب دنیا را کوچک تر و نزدیک تر و عذاب آخرت را بزرگ تر و شدید تر توصیف می کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وقوع برخی مصیبت ها در زندگی روزمره افزود: سوالی که برای بسیاری از مردم مطرح می شود این است که آیا مصیبت هایی که در طول زندگی به آن دچار می شویم عذاب الهی است و یا امتحانی از جانب خداوند است و یا نعمت هایی که انسان در طول زندگی به دست می آورد ناشی از رها شدن او از سمت پروردگار است و یا اینکه مورد عنایت خداوند قرار گرفته است؟

وی وقوع جزای دنیوی برخی از رفتارهای بد را قطعی و یقینی دانست و خاطر نشان کرد: امام باقر(ع) فرمودند: «پدرم در لحظات آخر عمر خویش مرا به خود چسبانیدند و گفتند: مبادا از اینکه به کسی ظلم کنی که جز خدا هیچکس را در زندگی نداشته باشد که خداوند در همین عالم تو را کیفر خواهد کرد». این روایت از امام حسین(ع) نیز نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ظرفیت عالم برای تحقق همه پاداش ها و مجازات ها محدود است تصریح کرد: تنها برخی از کیفر ها و پاداش ها در دنیا اعمال می شوند چرا که دنیا ظرفیت تحقق همه آنها را در خود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به امتحانات الهی از طریق برخی مصائب افزود: دلیل دیگر وجود برخی مصائب در زندگی امتحانات الهی است چرا که اصولا خداوند دنیا را برای آزمودن انسان آفریده است. 

وی دعا برای آزموده نشدن را بلا اثر دانست و خاطر نشان کرد: دعا برای امتحان نشدن در زندگی قطعا مستجاب نخواهد شد و این چنین دعایی صحیح نیست اما دعا برای موفقیت و پیروزی در آزمون های الهی مورد استجابت خداوند قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برخی از عذاب های الهی و مصائب را هشدار هایی برای بازگشت انسان به مسیر هدایت قلمداد کرد و گفت: بی اعتنایی گناهکاران به تنبه و تذکر از خود گناه آنان بدتر است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وجوب شکر نعمات الهی افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده است که «لئن شکرتم لازیدنکم». کلمه«لازیدنکم» در این آیه تنها به معنای زیاد شدن نعمت نیست بلکه به معنای زیاد و وسیع شدن نفس انسان و ارتقای جایگاه آن نیز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: خداوند برای هیچ کدام از نعمات خود منت بر مومنان و مردم نگذاشته است اما برای نعمت هدایت انسان منت گذاشته است. منت گذاشتن خداوند درباره این نعمت نشان دهنده این است که این نعمت بالاترین نعمت موجود در خلقت است و کفران نعمت هدایت بر حوزه تکوینی خلقت نیز اثر گذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امر هدایت از سوی پیشوایان از جانب خداوند محقق می شود تصریح کرد: کلمه «و جعلنا» در آیه «و جعلنا ائمه یهدون بامرنا» این نکته را به اثبات می رساند که امامان و ائمه ای که وظیفه هدایت جامعه را از سوی خداوند بر عهده دارند از جانب خداوند نصب می شوند.

تولیت آستان قدس رضوی صبر و یقین را دو صفت همیشگی اولیای الهی در مواجهه با مصائب و مشکلات معرفی کرد و افزود: هیچ کدام از اولیا و انبیای الهی بدون صبر و شکیبایی حرکت خود را به پیش نبردند و خداوند نیز بدون اصرار بر این صفت از جانب پیامبران، راه و گشایشی را برای آنان به وجود نیاورد.

وی خاطر نشان کرد: زندگی هیچ کدام از اولیا و پیامبران الهی خالی از ابتلا و آزمون الهی نبوده است و لازمه رسیدن به مقامات معنوی صبر در امتحانات و مصائب زندگی است./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات