۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۵۷۹۴۳
پیام آیت‌الله اعرافی به بیستمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی؛

دانش آموختگان المصطفی به انسجام و وحدت اسلامی مدد و یاری رسانند

مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی به بیستمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی از دانش آموختگان المصطفی خواسته است که به انسجام و وحدت اسلامی مدد و یاری رسانند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیام آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به بیستمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که امروز، با عنوان «همگرایی و واگرایی در جهان اسلام» با حضور آیت‌الله محمد‌علی تسخیری و پژوهشگرانی از سراسر جهان در سالن همایش‌های قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره)، برگزار شد، بدین شرح است؛

«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ»

«تنوع قومیتی و فرهنگی»، امری طبیعی و پذیرفته شده در ساختار «جهان‌بینی قرآنی»، است. چرا که انسان در سایه‌سار این تنوع از ظرفیت بی‌مانند برای رشد و دست‌یابی به کمالات انسانی_ الهی برخوردار می‌شود.

پس هر کسی می‌تواند فراتر از کرامت و فضیلت ذاتی «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ»، از کرامت اکتسابی در سایه‌سار آموزه‌های وحیانی و تعلیم و تزکیه الهی شریعت محور بهره‌مند شده و در جایگاه متألهین ربانی در منزل «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» قرار گیرد و جلوس نماید.

بنابراین، از نظر آموزه‌های وحیانی قرآن، تنوع فرهنگی و قومی، نه تنها موجب «واگرایی» نیست، بلکه مهم‌ترین عامل برای شناخت و تعارف از ظرفیت‌های یک دیگر و بستری برای همگرایی، تعاملات اجتماعی و پاسخ گویی به نیاز‌های متنوع بشر است.

زیرا امت‌ها چیزی جر افرادی از اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و رنگ‌ها نیستند، که عامل «وحدت روش و هدف یا شکل و محتوا» آنان را گرد هم آورده است و با تحقق «شیوه و سبک زندگی» یکسان برای آن است تا اهداف متعالی را تحقق بخشد.

بنابراین، امت اسلامی، به عنوان مجموعه‌‌ای بزرگ از تنوع و تعدد فراتر از جغرافیای زمانی و مکانی، برا آن است تا اهداف الهی قرآن را تحقق بخشد و «انسانی متأله و ربانی» در جایگاه خلافت الهی، عدالت قسطی، صلح، آرامش و آسایش دو گیتی و دیگر اصول فطری الهی را در سطح «محاسن و مکارم اخلاقی» را به همه بشریت و به جهان و جهانیان ارزانی دارد.

«بیستمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی» با شعار »همگرایی و واگرایی در جهان اسلام» بر آن است تا ضمن بازخوانی آموزه‌های وحیانی اسلام در راستای «همگرایی در عین تعدد و تنوع‌گرایی قومی و فرهنگی» به ظرفیت‌های پیدا و نهان جوامع بشری به ویژه اسلامی از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام بنگرد و با تحلیلی علمی و عمیق مبتنی بر حقیقت گرایی اسلامی و واقع بینی جهان امروز، راهکار‌های برون رفت از واگرایی تحمیلی دوستان نادان و دشمنان دانا را بیابد و بر عناصر همگرایی در عین تنوع بینی تأکید ورزد.

بنابراین، «شناخت عناصر اصلی همگرایی و واگرایی»، «تبیین دقیق آثار و نشانه‌های همگرایی و واگرایی»، علل، عوامل و نیز بستر‌ها و زمینه‌های واگرایی و همگرایی»، و مانند آنها، از مهم‌ترین مسائلی است که نخبگان و فضلای حوزوی و علاقه‌مندان به «جهانی‌سازی گفتمان انقاب اسلامی» باید آن را در دو دستور کار قرار دهند و در ابعاد مختلف و اشکال گوناگون به تبیین، ترسیم و توصیه بپردازند و از همه هنر‌ها و فنون برای پیام‌یابی و پیام رسانی بهره‌گیرند.

ظرفیتی که در جشنواره بین‌الملیی شیخ طوسی و مانند آن رای المصطفائیان در سراسر جهان فراهم آمده، ظرفیتی بی‌مانند است که می‌توان از آن برای درک بهتر مسائل و تبیین و تحلیل دقیق امور و حتی بیان توصیه‌های مفید و کارگشا از آن بهره‌جست، تنوع قومی و فرهنگی و زبانی موجود در این حجم عظیم دانش آموختگان اجاره می‌دهد تا مسایل از منظری دیگر دیده و فهم شود.

منظری که هر یک از دانش‌آموختگان در سرتاسر جهان با آن رشد کرده و عجین شده‌اند و با این تنوع فرهنگی جغرافیایی می‌توانند در قالب جهان‌بینی توحید و گفتمان انقلاب اسلامی آن را به نوعی هم‌گرایی سوق دهند و همگرایی‌فکری را در نهایت به هم‌گرایی و همدلی و همراهی رفتاری بدل سازند.

امروز دشمنان سوگند خورده اسلام و مسلمانان در برابر گفتمان انقلاب اسلامی بر آن هستند تا از همه ابزار‌ها و ظرفیت‌های خویش بهره‌گیرند و حرکت توفنده بیداری اسلامی را به حرکت منفعل و سرخورده تبدیل کرده و هم‌گرایی و همدلی و انسجام برخاسته از وحدت کلمه و کلمه وحدت را به واگرایی قومی، زبانی، طایفه‌ای و مذهبی بدل سازند و جهان اسلام را در برابر یکدیگر قرار دهند و از دشمن اصلی غافل سازند.

گروه‌های تکفیری از جمله داعش در خط مقدم این حرکت‌های واگرایی حرکت و عمل‌کرده و می‌کند.

هر چند عنصر نظامی آن در سختار دولت شهر‌ها در عراق و شام با مجاهدت جبهه مقاومت و مدافعان اسلام ناب محمدی(ص) و رشادت‌های مؤمنان و مجاهدان شهادت طلب از میان رفته است؛ اما افکار و اندیشه‌ها و مبانی و اصول آن هم چنان در بخش‌هایی از جهان اسلام روشن و جوانان حق جو را به سراب خویش رهنمون می‌سازد و در گرداب هلاکت مسلمانان کشی می‌افکند.

ریشه‌یابی جنبش‌های تکفیری و بررسی و تحلیل عمیق این جریان‌ها که هماره با حمایت‌های مستکبران و ظالمان جهانی همراه بوده و هست، می‌تواند در فهم و درک واقعی علل واگرایی امت اسلامی و جهان اسلام مفید و سازنده باشد.

این مهم بر شما نخبگان و فضلا و دانش‌آموختگان المصطفی است تا با درک عمیق و تحلیل درست از واقعیت‌های موجود، توصیه‌های به هنگام و روشنگری‌های سازنده و بیدار‌سازی را داشته باشید.

هم‌گرایی جهان اسلام بزرگ‌ترین خطر برای جبهه ستمگر مستکبران و ظالمان صهیونیزم است که تشتت و واگرایی در جهان اسلام را بهترین فرصت برای یهودی سازی فلسطین و قدس شریف این نخستین قبله‌گاه مسلمانان ساخته است.

تجربه‌های گذشته و امروز به خوبی تأثیر مخترب واگرایی به جای هم‌گرایی در جهان اسلام و به ویژه غرب آسیا را به نمایش گذاشته است.

زیرساخت‌ها و منابع مادی و معنوی این منطقه از جهان به دست عناصر خود فروخته مستکبران و ظالمان از میان رفته و قدرت کنش و واکنش مثبت و سازنده و به هنگام را از جهان اسلام در برابر تعرضات بی‌حد و حصر دشمنان کوتاه و یا کاسته است به گونه‌ای که جهان اسلام در برابر یهودی‌سازی قدس شریف منفعلانه برخورد کرده و نتوانسته‌ به احقاق حق مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین بپردازند.

با نگاهی به جهان معاصر و درس و عبرت‌گیری از آیات بصائرالهی می‌توان به حقیقتی که آموزه‌های وحیانی قرآن بر آن تأکید دارد، دست یافت؛ چرا که تنوع و تعدد قومی و فرهنگی در چین و هند و حتی آمریکا نه تنها موجب نشد تا واگرایی رخ دهد و مردمان ساکن در این منطقه جغرافیای جهان به جان هم افتند و به تباهی منابع مادی و انسانی بپردازند، بلکه با درایت و عقلانیت توانسته‌اند، از ظرفیت‌های سازنده تعدد قومی و تنوع فرهنگی سود جسته و آن را به سمت و سوی رشد و پیشرفت و افزایش قدرت هدایت و مورد استفاده قرار دهند.

بنابراین جهان اسلام باید از تنوع فرهنگی و تعدد قومی خود به عنوان یک ظرفیت بی‌مانند بهره‌گیرد و با همسو‌بخشی و همسو‌سازی مفید و سازنده آن را به عامل بالندگی جهان اسلام و رهایی از عقب ماندگی تبدیل کند و گفتمان اسلامی را به سمت جهانی‌سازی مدیرت و رهبری کند.

این مهم در سایه شناخت ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از مدیریت نخبگانی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دوست و دشمن شدنی است.

شما دانش آموختگان المصطفی در همه نقاط جهان می‌توانید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌مثال خویش، در حوزه تحقیق و توسعه علمی و عملی گام‌های روشن و بلندی را با همت عالی برداشته و به انسجام اسلامی و وحدت بر عناصر فطری و اسلامی در عرصه میدانی و تطبیقی مدد و یاری رسانید.

بی‌گمان جشنواره شیخ طوسی فرصتی برای بازاندیشی درباره مسایل فرهنگی جهان اسلام از سوی دانش‌آموختگان و نخبگان خالق، دغدغه‌مند و پژوهشگر المصطفی است تا به حکم وظیفه الهی و انسانی خویش راهکار‌های جدید و نوینی را برای مقابله دربرابر واگرایی بیان کرده و سیاست‌های هم‌گرایی در جهان متنوع فرهنگی و متعدد قومی را به امت نشان دهد./878/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات