۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۵۹۲۲۵

توصیه آیت الله مرتضوی شاهرودی به حفظ شؤون شهادت امام هادی در اولین روز سال

آیت الله مرتضوی شاهرودی با اشاره به تقارن زمان شهادت امام هادی(ع) و نخستین روز سال گفت: امسال عید مشکل دارد بنابراین حدقل یک روز را تحمل و شؤون شهادت را رعایت کنیم.
آیت الله مرتضوی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، از علمای بزرگ و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بیان نکات اخلاقی در جمع شاگردان خود در پایان درس خارج فقه به روایت امام صادق(ع) اشاره کرد که می فرماید صبر ما بر حوادث آسان تر از شیعیان ما است صبر شیعیان اشد و سخت تر از صبر ما در حوادث است.

وی افزود: در اینکه چرا صبر ائمه سهل تر و صبر شیعه سخت تر است وجوه متعددی مرحوم مجلسی و دیگران بیان کردند که من فکر می کنم نزدیک ترین وجه، همین دنباله حدیث 16 است که اشاره کردیم و در این حدیث امام می فرماید ما در حوادث می دانیم واقعیت چیست و برای ما کشف و حوادث محرز است امام شیعیان نمی دانند و آیاتی از قرآن پیرامون صبر و توصیه به آن شنیدند که به آن عمل می کنند بنابراین صبر آنها سخت تر از صبر ما بر حوادث است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در حدیث 12 صفحه 77 جلد 71 نیز از پیامبر(ص) نقل شده که صبر یا در مصیبت است یا در اطاعت  و صبر در معصیت است.

وی افزود: صبر در مصیبت که واضح است انسان عزیزی را از دست داده و این صبر می خواهد بنابراین می فرماید صبر در مصیبت 300 درجه خدا برایش ثواب قرار داده است. و اما صبر در اطاعت مثل جهاد که سختی و تحمل مشکلات دارد یا درس خواندن که جهاد اکبر است یا روزه 17 ساعته ماه رمضان که صبر می خواهد برای این صبر در روایت 600 درجه در نظر گرفته شده است.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مرحله سوم صبر در این روایت صبر در معصیت است تمام امکانات برای گناه است امام انجام نمی دهد مثلا می تواند اما شراب را نخورد یا نگاه حرام نکند یا دزدی نکند یا غیبت نکند یا پست حرام را قبول نکند این صبر در معصیت است که معصیت نکند در این روایت برای این صبر 900 درجه درنظر گرفته شده است.

وی افزود: این درجات و فاصله بین آنها خود مسائلی دارد که ما نمی فهمیم امام صادق(ع) می داند اصلش را هم می داند فرعش را هم می داند ائمه همه چیز را می دانند.

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: ما که عواقب مسائل را نمی دانیم حدقل این است که رفقا که به وطن و یا مسافرت می روند در هرجا مثل هتل، مدرسه یا مسجد که اقامت دارند شهادت امام هادی(ع) یک روز است این را مراعات کنند.

وی افزود: زن و بچه و همه یک سال است که منتظر در آن لحظه کف بزنند و شادی کنند کار نداریم به حلال و حرام مقارناتش، اما حدقل این است که اگر حرام هم نباشد روز شهادت نباید انجام شود.

وی ادامه داد: حداقل می توانیم این صبر بر شهادت امام را در قسم صبر بر اطاعت قرار دهیم و درهر کجا که بودیم  در وطن یا سفر، توجه داشته باشیم که امسال عید مشکل دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: حدقل در روز شهادت امام هادی(ع)  از شؤون شهادت ایشان است که رقاصی و شادی انجام نشود. و این کار ما است که تذکر بدهیم و بگوئیم. عده ای عادت کردند در ساعت تحویل و فلان لحظه آتش روشن کنند یا کاری دیگر، خب یک روز تحمل کنید و این کار را نکنید.

وی افزود: ما خودمان نکنیم و بعد به قوم و خویشان تذکر بدهیم که یک روز این کار را نکنند وظیفه ما است که ازسستی در واجبات و محرمات و آداب پرهیز کنیم از همین آداب شروع می شود که به محرمات می رسد بنابراین آداب را رعایت کنیم./933/۲۰۲/خ

 

ارسال نظرات