۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۵۶۲۸۵۶
حجت الاسلام والمسلمین ملکی تبیین کرد؛

معیارهای شخصیتی پیامبر اسلام از دیدگاه آیات قرآن

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان اینکه ماه شعبان، ماه رجوع به شخصیت پیامبر(ص) و الگوبرداری از شخصیت بی نظیر ایشان است، گفت: کسی بیشترین بهره را از ماه شعبان دارد که در این ماه بتواند نسبت به شخصیت پیامبر(ص) کسب معرفت کند.
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) ماه شعبان را ماه آشتی با رسول خدا(ص) و ماه رجوع به این اسوه حسنه برای مؤمنان عنوان کرد و گفت: شعبان ماه رسول خدا(ص) است و هرکس بخواهد بهره ای از ماه شعبان داشته باشد باید در این ماه رسول خدا(ص) را بشناسد.

وی با تأکید بر این قرآن کریم رسول خدا(ص) را بهترین اسوه برای امت اسلامی معرفی می کند، افزود: ابولهب ها نمی توانند رسول خدا(ص) را الگو و اسوه خود قرار دهند بلکه کسی می تواند کسی را اسوه و الگوی خود قرار دهد که هم سنخ با او باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به این که شاخصه هم سنخان پیامبر(ص) در قرآن کریم آمده و بیان شده کسانی می توانند حضرت رسول(ص) را اسوه خود قرار دهند که این سه شاخصه را در وجود خود داشته باشند، تصریح کرد: این سه شاخصه ایمان به خدا، ایمان به آخرت و ذکر دائم و فراوان خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: به همین دلیل است که هر چه ایمان انسان قوی تر باشد به همان میزان علاقه و الگو پذیری انسان از رسول خدا(ص) بیشتر می شود؛ همانطور که در روایت های بیان شده اگر دنیا را به منافق بدهند تا امام علی(ع) را دوست بدارد هرگز نمی تواند محب امام علی(ع) باشد در حالی که اگر بینی مؤمن توسط امام علی(ع) بریده شود باز برای لحظه ای  از محبت او  به امام علی(ع) کم نمی شود.

وی افزود: کسی می تواند بیشترین بهره را از ماه شعبان داشته باشد که در این ماه ایمان خود را به خدا تقویت کرده و نسبت به مبدإ و معاد کسب معرفت کرده و پیوسته خداوند را یاد کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با تأکید به نکات تفسیری آیه 21 سوره احزاب ادامه داد: در این آیه بیان شده که « فی رسول الله» و این حرف«فی» نشان می دهد که پیامبر(ص) دارای یک شخصیت و شخص است و کسی که پیامبر(ص) را الگوی خود قرار می دهد باید شخصیت پیامبر(ص) را شناخته و از شخصیت پیامبر(ص) الگو برداری کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره  به معیارهای شخصیتی پیامبر(ص) از دیدگاه آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم به خوبی شخصیت پیامبر(ص) را معرفی کرده و می فرماید«عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم» یعنی پیامبر(ص) آن قدر مردم را دوست دارد که رنج های مردم بر او سخت است.

وی افزود: بر اساس این آیه کسی که پیامبر(ص) را اسوه خود قرار دهد نمی تواند نسبت به همسر و فرزندان خود بی تفاوت بوده و با آنها با تندخویی و داد و فریاد برخورد کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه دیگر شاخصه پیامبر(ص) که در قرآن کریم به آن اشاره شده را حریص بودن نسبت به هدایت مؤمنان عنوان کرد و گفت: قرآن کریم می فرمایند رسول خدا(ص)«حَريصٌ عَلَيكُم» به هدایت شما حریص است و با تمام وجود به دنبال دستگری و نجات از مردم بوده و نسبت به مؤمنان مهربان و رئوف است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که پیامبر(ص) نسبت به کافران مزاحم، کافرانی که مزاحم انسانیت بودند با شدت برخورد کرده و نسبت به مؤمنان و انسان ها رئوف و مهربان بودند، خاطر نشان کرد:کسی که پیامبر(ص) را اسوه خود قرار می دهد باید به این شکل عمل کند.

 وی یادآور شد: قرآن کریم پیامبر(ص) را دارای خلق عظیم می داند و می فرماید که پیامبر(ص) در نهایت کمال و اوج اخلاق هستند؛ بنابراین کسی می تواند مکارم اخلاق را به پایان برساند که دارای خلق عظیم باشد و برای مؤمنان جای بسی شرمندگی است که با وجود چنین پیامبری بداخلاق و بد دهن هستند؛ بر همین اساس ماه شعبان بهترین فرصت برای اسوه قرار دادن پیامبر(ص) است و مؤمنان  باید در این ماه به ویژگی ها و شخصیت پیامبر(ص) رجوع کرده و شخصیت پیامبر(ص) را شناخته و به شاخصه های شخصیتی آنها عمل کنند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات