۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۶۳۳۴۱
معاون­ پژوهش­ مدرسه ­علمیه­ آیت ­الله ­قاضی ­دزفول:

اکتفا به سیستم سنتی جزء آسیب های حوزه است

حجت الاسلام خسروی فر با بیان اینکه دوره آموزش ضمن خدمت و آشنا شدن با متدهای نوین آموزشی در حوزه بسیار ضروری است، گفت: تک روی و اکتفا به سیستم سنتی تعلیم وتعلم برخی آسیب های حوزه است.
تحول در حوزه

حجت الاسلام غلامرضا خسروی فر، معاون­ پژوهش­ مدرسه ­علمیه­ آیت ­الله ­قاضی ­دزفول، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه تحول در حوزه ضروری است، اظهار داشت: متأسفانه در چند سال اخیر تحولی در دروس و مباحث آموزشی، مدیریت و نحوه جذب صورت نگرفته که یک علت آن انجام کارها در حوزه به صوت فردی و نه گروهی است.

معاون­ پژوهش­ مدرسه ­علمیه­ آیت ­الله ­قاضی ­دزفول با بیان اینکه از توان جمعی و تفکر و خرد گروهی در حوزه علمیه بهره برده نمی شود، خاطرنشان کرد: پویایی حوزه در آن است که در مباحث آموزشی، پاسخ به شبهات، رصد کردن آسیب های اجتماعی و کتب درسی و نحوه ارائه دروس به روز و با جامعه هماهنگ شده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مقام مسؤول عنوان داشت: تک روی برخی حوزویان و اکتفا به سیستم سنتی تعلیم و تعلم برخی آسیب های موجود در حوزه است؛ حال آنکه در آموزش و پرورش و دانشگاه ها شاهد هستیم که معلمان و اساتید هر چند وقت، دوره آموزش ضمن خدمت را می گذرانند.

حجت الاسلام خسروی فر افزود: دوره آموزش ضمن خدمت و آشنا شدن با متدهای نوین آموزشی در حوزه بسیار ضروری است و در این باره سیستم آموزشی و اساتید حوزه باید از آموزش محور به تفکر محور سوق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه حوزه و طلبه جدا از جامعه نیست، ادامه داد: طلبه و حوزه تریبون تبلیغ، منبر و مسجد را برای برقراری ارتباط با نسل جوان در اختیار دارند؛ از این رو هر گونه مسأله اقتصادی و سیاسی تأثیر خود را بر قشر حوزوی خواهد گذاشت.

معاون­ پژوهش­ مدرسه ­علمیه­ آیت ­الله ­قاضی ­دزفول گفت: اساتید و حوزویان به دانش روز و سلاح بصیرت مجهز شوند تا در برابر هرگونه تحول سیاسی و اقتصادی نادرست نه تحت تأثیر قرار گرفته و نه در آن هضم شوند.

این مقام مسؤول بیان داشت: تحول در حوزه حتمی و ضروری است اما باید به دنبال تحول صحیح و درست باشیم، کتاب های آموزشی تغییر پیدا کند، کیفیت آموزش از سنتی به روز تغییر یابد که در غیر این صورت هیچ تحولی صورت نخواهد گرفت.

حجت الاسلام خسروی فر با بیان اینکه تحول در حوزه برخلاف اجتهاد مطرح شده امام در جواهر نیست، تصریح کرد: عمق پذیری در دروس صورت گیرد، اساتید و طلبه ها به فقه سنتی مجهز باشند اما به هر حال تحول باید صورت گیرد که در غیر این صورت حوزه از کاروان علم، پژوهش و تحقیق عقب خواهد ماند./9456/ت303/ب1

ارسال نظرات