عاقبت انسان بخیل در آخرت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ظهر امروز در مسجد کمرزرین، در ادامه مسأله صدقه با محوریت رساله حقوق امام سجاد(ع)، به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: مردهای دنیا از دیدگاه امام علی(ع) ۴ دسته هستند، اولی سخی است، یعنی کسی که وضع مالی خوبی دارد و هم به زندگی خود میپردازد و هم به دیگران از مال خود میبخشد.
وی ادامه داد: دسته دوم «کریم» است، یعنی کسی که به قدر ضرورت از اموال خود با وجود توانمندی مالی استفاده میکند و مابقی آن را به نیازمندان میبخشد، دسته سوم «بخیل» است، یعنی کسی که مال دارد و خودش از آن استفاده می کند اما به دیگران چیزی نمیبخشد، دسته چهارم هم «لئیم» است یعنی کسی که توانمندی مالی دارد اما نه خودش از آن استفاده میکند نه اهل بخشش و انفاق است.
آیت الله ناصری با بیان اینکه انسان مال اندوز و توانمند اگر اهل انفاق نباشد و بخل بورزد این اموال در قیامت گردنگیر او خواهد بود، اظهار کرد: در روایات ذکر شده بخیل درختی است که شاخههای آن همه جا گسترده شده و ریشه آن در جهنم است، تنها بخیل میتواند به شاخه آن دست برساند و وقتی به آن چنگ بزند این شاخهها او را به جهنم خواهند برد.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون رذیله بودن صفت بخل، تصریح کرد: زمانی پیامبر اکرم(ص) در مکه مشغول طواف بودند که متوجه ناله و زاری کسی در کنار خانه خدا و طلب آمرزش او از خداوند میشوند، حضرت از او علت را جویا میشود، او زیادی گناهان را علت ناامیدی خود از بخشش خدا مطرح میکند، پیامبر اکرم(ص) گناه او را با عالم هستی مقایسه میکنند و هربار آن شخص میگوید گناه من از همه چیز بزرگتر است، در نهایت آن شخص اعتراف میکند که بخیل است و علیرغم توانمندی مالی نمیتواند دست از بخل بردارد و به کسی کمک کند.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) به آن شخص میگویند اگر بخل را ادامه دهی امیدی به بخشش تو و به بهشت رفتن تو نیست مگر اینکه توبه واقعی کنی و دست از بخل برداری. در حقیقت این روایت نشان دهنده زشتی و پستی بسیار زیاد صفت رذیله بخل است، برای همین انسان باید به دنبال به دست آوردن صفات حسنهای نظیر کرامت و سخاوت باشد./1304/پ203/ب1