۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۶۵۹۱۴
حجت الاسلام والمسلمین قرنی:

معجزه پیامبراکرم باز شدن چشم و گوش انسان بود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معجزه پیامبراکرم(ص) علاج کری گوش و بینایی چشم بشر بود، گفت: انسان هایی در این عالم هستند که سیرت و باطن امور را با چشم مشاهده می‌کنند و تسبیح مخلوقات را می‌شنوند.
آیت الله قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین قرنی استاد حوزه علمیه، جهارشنبه شب در سلسله جلسات معرفتی ایام ماه مبارک رمضان که در مهدیه تهران برگزار شد، گفت: امام علی(ع) به جناب کمیل می‌فرمایند: انسان دارای چهار نفس است که آن نفس قوی‌تر نفس مادون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: نخستین آن چهار نفس، نفس نامیه نباتیه نامگذاری می‌شود که بین انسان و گیاه مشترک است و دومین نفس، نفس حسیه حیوانیه بیان می‌شود که قوای آن حواس پنجگانه است که بین انسان و حیوان مشترک است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با بیان اینکه امام علی(ع) از سومین نفس با عنوان نفس ناطقه قدسیه انسانیه نام می‌برند، اظهار داشت: تا کنون نفس مشترک بین انسان و گیاه و نفس مشترک بین انسان و حیوان بود که بیان شد نمی‌توان حقیقت آن دو نفس را تشریح کرد.

استاد حوزه علمیه به برخی تعاریف در زمینه نفس سوم از لسان دانشمندانی همچون ارسطو و فارابی پرداخت و گفت: ارسطو در تعریف انسان می‌گوید انسان حیوانی ناطق است و فارابی در این زمینه می‌گوید منظور از حیوان ناطق مساله نطق به معنای زبان و گفتمان نیست زیرا همه مخلوقات عالم در مرتبه وجودی خود نطقی دارد.

وی ادامه داد: در قرآن شریف چند سوره به عنوان مسبحات قرآن کریم وجود دارد که در تفسیر آن عمده مفسرین می‌گویند آنجه در زمین و آسمان است تسبیح خدا می‌کنند نود درصد مفسران اذعان دارند که آن ذکر، تسبیح تکوینی است. برای مثال انسان زمانی که خط نوشته‌ای می‌بیند یقین می‌کند خطاطی باسواد، دارای عقل و شعور، صاحب اراده و حکیم این خط را به قلم تحریر درآورده است بنابراین مفسران می‌گویند هر موجودی با موجود بودن خودش مخلوق بودن خودش را فریاد می‌زند که خالقی عاقل، حکیم، دارای اراده و ... او را خلق کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی اضافه کرد: در قرآن کریم آمده است در قیامت زبان‌ها و دهان‌ها مهر زده می‌شود و اعضا و جوارح انسان زبان باز می‌کنند و به اعمال انسان شهادت می‌دهند دستها سخن می گویند بنابراین همه مخلوقات در مرتبه وجودی خودش زبانی دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: علامه طباطبایی در ایام پایانی عمر مبارکشان فرمودند: من می‌شناسم کسانی را که از ابتدای شب تا سحر از قل قله تسبیح کاهنات خواب ندارند؛  هر موجودی در مرتبه خودش نطقی دارد.

وی با استناد به کلام علامه طباطبایی که فرمودند: معجزه پیامبراکرم(ص) علاج کری گوش و بینایی چشم بشر بود، گفت: انسانهایی در این عالم هستند که سیرت و باطن امور را با چشم مشاهده می‌کنند و تسبیح مخلوقات را می‌شنوند. در قیامت انسانها به صورت محشور نمی‌شوند بلکه به سیر محشور می‌شوند./813/پ203/ب1

ارسال نظرات