۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۶۶۳۳۸
مدیر مدرسه علمیه مشکات تشریح کرد؛

حقوق مسلمانان بر یکدیگر

حجت الاسلام قاسمیان گفت: مسلمان بر گردن مسلمان هفت حق واجب دارد که اگر کسی این هفت حق را انجام ندهد از ولایت خارج می‌شود.
حجت الاسلام قاسمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر مدرسه علمیه مشکات، در مراسم سحر امروز در هیأت الزهرا دانشگاه شریف راجع به حقوق مسلمان بر مسلمان، گفت: از حلب بن خونیس از شاگردان امام صادق(ع) روایت است وقتی به خدمت امام رفتم و پرسیدم حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ امام پاسخ دادند هفت حق واجب بر گردن یکدیگر دارند. اگر این هفت حق را رعایت نکنند از ولایت خارج می‌شوند.

وی در ادامه بازگویی روایت، افزود: نخستین و کمترین حق این است که هرچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسندی و هرچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسندی.

حجت الاسلام قاسمیان تاکید کرد: حق مسلمان بر مسلمان، نسبت به عباداتی مانند نماز، روزه و مستحبات از ارزش بالاتری برخوردار است؛ در واقع نسبت به سایر وظایف اولویت بیشتری دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: در کافی روایت شده که کشاورزی نزد امام صادق(ع) می‌رود و می‌گوید حاکم اهواز برای من ده هزار تومان مالیات در نظر گرفته و من این پول را ندارم. حضرت نامه‌ای به والی می‌دهند که در آن نوشته شده بود برادرت را خوشحال کن تا خداوند تو را خوشحال کند.

مدیر مدرسه علمیه مشکات در ادامه افزود: والی خط را می‌شناسد و به کشاورز می‌گوید، مالیات امسال و سال بعد تو را می‌پردازم، یک فرش و موکب هم به تو می‌دهم، آیا خوشحال شدی؟ کشاورز پاسخ می‌دهد بله خوشحال شدم.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی کشاورز نزد امام صادق(ع) بازگشت و داستان را گفت ایشان بسیار خوشحال شدند و فرمودند والی اهواز خداوند را به سبب خوشحال کردن مومنی خوشحال کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کاری از دست ما برای خوشحال کردن دل مومنی برمی‌آید مبادا از آن دریغ کنیم، حتی اگر با گفتن جمله ای باشد؛ به سفارش امام صادق(ع) برادرت را خوشحال کن که خداوند تو را خوشحال کند./969/پ202/ب1

ارسال نظرات