۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۶۶۳۶۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

آیه ۴۸ سوره احزاب منشور عملی و اخلاقی دولت باشد

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که آیه ۴۸ سوره احزاب باید برای هیات دولت تابلو و منشور اخلاقی و عملی شود، گفت: چرا ما باید در رفتارهای خود خدا را فراموش و به کدخدا تکیه کنیم.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد در ادامه بیان نکات تفسیری سوره احزاب به آیه 48 سوره احزاب«وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه مسلمانان را از اطاعت کافر و منافق منع کرده درحالی‌که مؤمن به نترسیدن و توکل بر خدا توصیه‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که آیه 48 سوره احزاب باید برای هیات دولت تابلو و منشور اخلاقی و عملی شود، گفت: چرا ما باید در رفتارهای خود خدا را فراموش و به کدخدا تکیه کنیم این در حالی است که رهبری معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند مشکل اصلی امروز ما دوری از قران است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که سه نوع اطلاعات در زندگی انسان محتمل است، گفت: اطاعت مطلق نوعی از اطاعت است که انسان معطی به عصمت فرمانده اطمینان دارد و در همه امور اطاعت می‌کند این در حالی است که اطاعت ممنوع دومین نوع اطاعت است.

وی ادامه داد: اطاعت ممنوع نوعی از اطاعت است که برای تقابل با سنت‌های جاهلی و تغییر سنت‌های غلط صورت می‌پذیرد به این معنا که مکلف عالم بوده و نباید از جهل اطاعت کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که حدود حق و باطل با کثرت و قلت شناخته نمی‌شود، عنوان داشت: سومین الگوی اطاعت مشروط است برای مثال شرع مقدس اسلام اطاعت زن از شوهر را مشروط و مقید به شرایط خاصه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این‌که اسم نیک گذاشتن برای فرزند یک اصل و وظیفه الهی برای پدران مسلمان است، گفت: نام هویت و قوام شخصیتی فرزند است؛ بر این اساس پدران امت اسلام اجازه ندهند هویت اسلامی آنان دچار خدشه شوند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که برای اطاعت ملاک‌هایی از سوی شرع مقدس تعیین‌شده است، عنوان داشت: خداوند متعال در آیه 24 سوره توبه چنین فرموده است که« (ای رسول ما امت را) بگو که اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان خود و اموالی که جمع آورده‌اید و مال‌التجاره‌ای که از کسادی آن بیمناکید و منازلی را که به آن دل‌خوش داشته‌اید بیش از خدا و رسول و جهاد درراه او دوست می‌دارید منتظر باشید تا خدا امر خود را جاری سازد (و اسلام را بر کفر غالب و فاتح گرداند و شما دنیاطلبان بدکار از فعل خود پشیمان و زیانکار شوید) و خدا فسّاق و بدکاران را هدایت نخواهد کرد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این‌که اطاعت نباید با اطاعات خدا و پیامبر در تقابل باشد، گفت: حفظ حدود دین همواره با سختی همراه است این در حالی است که باید از هویت دین صیانت کرد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی در پایان به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: بر اساس فرموده رسول گرامی اسلام خداوند در روزی که سایه‌ای جز سایه‌ی او وجود ندارد، بر هفت گروه سایه می‌افکند.

وی ادامه داد: این حدیث شریف فرموده است که پیشوای عادل، مرد و انسانی که دل‌بسته به مسجد است، دو مرد و انسانی که برای خدا باهم دوستی می‌کنند، مردی که در خلوت‌ها خدا را یاد کند و مردی که زنی دارای مقام و زیبایی او را به کار خلاف عفت دعوت کند پس جواب او را یوسف گونه بگوید از انسان‌هایی هستند که در قیامت از سوی خداوند متعال حمایت و شفاعت خواهند شد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات