۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۶۶۵۱۵
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم:

مهم‌ترین دغدغه مؤمن غفران گناهان و عاقبت‌ بخیری است

مدیر پژوهشگاه فقه نظام عاقبت‌ بخیری و غفران گناهان را از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مؤمنان و انبیای الهی در زندگی عنوان کرد و گفت: این موضوع درآیات سوره یوسف مورد تأکید قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان نکات تفسیری سوره یوسف گفت: یکی از نگرانی‌هایی حضرت یوسف (ع) که در این سوره به آن اشاره‌ شده است، نگرانی برای عاقبت‌ بخیری بود که این موضوع نشان می‌دهد که یکی از دغدغه‌های مؤمن باید نگرانی برای عاقبت‌ بخیری باشد.

وی افزود: دعا برای عاقبت‌ بخیری یکی از توصیه‌های قرآنی است و حضرت یوسف (ع) و همچنین حضرت ابراهیم (ع) برای عاقبت‌ بخیری خود و نسلشان همواره به درگاه خداوند دعا می‌کردند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، دعای والدین در حق فرزندان و دعای مؤمنین در حق یکدیگر را از عوامل عاقبت‌ بخیری دانست.

وی با اشاره به آیه 31 رعد یکی از نگرانی‌های اهل خرد را نگرانی برای حساب‌وکتاب اعمال در روز قیامت عنوان کرد و گفت: اهل خرد برای حساب اعمال خود در روز قیامت نگران هستند و می‌دانند که خداوند در حساب‌وکتاب اعمال بسیار دقیق بوده و به عبارت بدحساب می‌کند و معنای این بدی بر اساس روایات و احادیث این است که خداوند متعال دقیق محاسبه کند که در این صورت هیچ فردی از آتش جهنم نجات نمی‌یابد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر رحمت و گذشت خداوند نباشد هیچ انسانی بهشتی نمی‌شود، گفت: بندگان نیز باید به تبعیت از خداوند نسبت به یکدیگر گذشت و ایثار داشته باشند و ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین ایثار و گذشت بوده و بسیاری از طلبکاران باگذشت از بدهکاران خود می‌توانند زمینه آزادی بدهکاران خود را از زندان فراهم کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: خداوند متعال به ازای هر روز برای فرد طلبکار صدقه‌ای را ثبت می‌کند تا زمانی که طلب خود را دریافت کند؛ بنابراین افرادی که در این دنیا به بندگان خداوند راحت بگیرند خداوند نیز در روز قیامت به هنگام محاسبه اعمال بر آن‌ها آسان خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس آیه هفت سوره ابراهیم (ع) کفران نعمت از مهم‌ترین عوامل جهنمی شدن افراد است، گفت: اگر شاکر نعمت‌ها باشیم خداوند متعال به نعمت‌ها می‌افزاید و شکر حقیقی نیز این است که انسان بداند توان شکر نعمت‌های الهی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس روایتی از امام رضا (ع) اگر فردی به واسطه‌های نعمت احترام نگذارد در حقیقت خداوند را احترام نکرده است، بیان کرد: ما از نعمت امنیت و آرامش برخورداریم و باید شکرگزار این نعمت باشیم و از شهدای مدافع حرم، رزمندگان و جانبازان که زمینه‌ساز این نعمت بوده‌اند، قدردانی کنیم.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه شیطان برای مؤمنان دشمن آشکاری است و در وقت نیاز دوستان خود را تنها می‌گذارد، افزود: این موضوع در آیه 22 سوره ابراهیم مورد تأکید قرار گرفته است و در این آیه خداوند متعال صحنه‌ای از روز قیامت را به تصویر می‌کشد که در آن روز شیطان به انسان می‌گوید که تو وعده خداوند را گوش نداده و گوش‌ به‌ فرمان من بودی اما اکنون از من برای توکاری ساخته نیست و من بر شرکی که تو ورزیدی کافر هستم.

وی از شیطان‌های جن و انس به‌ عنوان بدترین دشمنان انسان نام برد و ادامه داد: این دشمنان در وقت نیاز به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و دوستان خود را تنها می‌گذارند به همین علت نباید به شیطان و پیروان آن‌ها اعتماد کرد و باید توجه کرد که شیطان بر انسان هیچ تسلطی نداشته و تنها دعوتگر است و این انسان است که با اجابت دعوت شیطان زمینه سلطه گری او را بر خود فراهم می‌کند و الا خداوند هیچ راه سلطه‌ای را برای شیطان بر انسان‌ها قرار نداده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه ابراهیم (ع) یادآور شد: در این آیه دعای حضرت ابراهیم (ع) و حضرت نوح (ع) برای غفران گناهان والدین مورد تأکید قرار گرفته است و این آیه عموم مؤمنان را به طلب مغفرت برای پدر و مادر خود دعوت می‌کند./968/پ202/ب1

ارسال نظرات