۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۶۶۶۷۴
قائم مقام نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران:

توکل نباید سلب مسؤولیت برداشت شود

حجت الاسلام رجالی تهرانی گفت: حقیقت توکل، اعتماد کردن به اراده و مشیت خدا است به طوری که بعد از تلاش و سعی نتیجه کار را به خدا بسپاریم و هر چه برای ما مقدر کرده آن را بپذیریم.
حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بعد از نماز ظهر امروز در مسجد جامع امام سجاد(ع)، در ادامه بحث راه‌های رسیدن به آرامش با توجه به آیات قرآن و سیره انبیا و ائمه اطهار(ع)، گفت: آرامش از نیازهای جدی آحاد انسانی در تمام دوران زندگی است.

وی افزود: قرآن کریم برای رسیدن به آرامش مطمئن و تقویت آن راه‌هایی را از نوع عبادی، اجتماعی و خانوادگی معرفی کرده است که به دو مورد ایمان و ذکر در جلسات گذشته اشاره شد.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ابراز داشت: تشکیل خانواده و ازدواج موفقی که ریشه در یک انتخاب صحیح دارد از موضوعاتی است که به انسان برای رسیدن به آرامش کمک می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از مهارت‌های معنوی برای رسیدن به آرامش، توکل است که در زندگیِ انسان‌های مومن نقش مهمی دارد. اگر انسان به خدا توکل نداشته باشد، اعتقاداً و عملاً آیات الهی را تکذیب کرده است.

حجت الاسلام رجالی تهرانی بیان داشت: بسیاری از ما ممکن است توکل زبانی داشته باشیم اما وقتی با موانع و جذر و مدهای زندگی روبرو شویم کفایت خدا را فراموش کرده و بدون توجه به مسبب الاسباب(خدا) به اسباب و علل متعرض می‌شویم.

وی ابراز داشت: بسیاری از افراد در عین حال که به قیامت، آخرت، حساب و کتاب اعتقاد دارند اما آن طور که باید عقایدشان در عمل جلوه نمی‌کند. ما در بسیاری موارد خدا را وکیل قرار می‌دهیم ولی به او توکل نمی‌کنیم.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بیان داشت: حقیقت توکل به اعتماد کردن به اراده و مشیت خداست به طوری که بعد از تلاش و سعی نتیجه کار را به خدا بسپاریم و هر چه برای ما مقدر کرده آن را بپذیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توکل نباید سلب مسؤولیت برداشت شود. توسل به اسباب عین عقلانیت است اما به شرط اینکه مسبب الاسباب را خدا ببینیم‌؛ بر اساس توحید افعالی تلاش ما نیز از جانب خداست. اگر کسی چنین نگاهی داشته باشد قطعاً توکل او سبب آرامش و اطمینان خاطرش خواهد شد. توکل، مقاومت انسان را در برابر حوادث بالا می‌برد./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات