۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۶۶۷۳۶
در حرم حضرت معصومه صورت گرفت؛

تبیین احکام فدیه، کفاره و فطریه

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در تبیین احکام فدیه، کفاره و فطریه به تعریف فقیر اشاره کرد و اظهار داشت: فقیر از منظر شرع مقدس اسلام کسی است که یا درآمد ندارد و یا آنکه درآمدش آن‌قدر کم است که توان تأمین مخارج منزلش را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، به توضیح و تبیین احکام فدیه، کفاره و فطریه و تبیین اشتراکات و اختلافات احکام این سه نوع زکات پرداخت و اظهار داشت: مؤمنان توجه داشته باشند که فدیه جبرانی روزه است به این معنا که سهوا مؤمن مرتکب عملی شده که روزه او دچار اختلال شده و یا آنکه از معذوران روزه‌دار بوده است بر این اساس شرع مقدس اسلام میزان فدیه را به میزان (حدود یک کیلوگرم) 750 گرم به قول مشهور فتاوا و 900 گرم مواد غذایی (خام) تعیین‌ کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کفار جریمه روزه است، گفت: کفاره اصطلاحاً برای روزه‌خواری عمدی در شرع مقدس اسلام وضع‌شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید پور با اشاره به این‌که فطریه زکاتی است که روز عید فطر بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام از سوی مؤمنان روزه‌دار به فقرای جامعه اسلامی پرداخت می‌شود، عنوان داشت: در فطریه شرع مقدس اسلام اجازه داده است که هم‌جنس به میزان تعیین‌شده و هم پول (قیمت رسمی) جنس را پرداخت کنند؛ شرع مقدس پرداخت جنس ثالث را برای فطریه نپذیرفته است.

وی افزود: مؤمنان توجه داشته باشند که پرداخت کفاره از منظر شرع مقدس اسلام فقط با جنس معین‌شده است؛ بر این اساس کفاره برای هر روز روزه‌خواری عمدی 60 روز روزه گرفتن که باید 31 روز آن پی‌درپی باشد و یا آن‌که به ازای هر روز 60 فقیر را اطعام کند این در حالی است که باید حتماً هر نفر کفاره را به یک نفر فقیر پرداخت کند به این معنی که برای هر روز 60 فقیر را به‌صورت جداگانه پیدا کند و به هرکدام 750 گرم مواد غذایی خام پرداخت کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که مواد خام غذایی کفاره برای 60 فقیر 45 کیلو خواهد شد، ابراز داشت: مؤمن می‌تواند غذای پخته را نیز به‌ عنوان کفاره بپردازد بر این اساس میزان غذای پخته باید به مقداری باشد که یک نفر عادی با آن سیر شود.

وی ادامه داد: برخلاف کفاره زکات فدیه به هراندازه که باشد می‌توان به یک نفر فقیر پرداخت شود چنانکه برای 30 روز روزه غیرعمدی 22 و نیم کیلوگرم مواد غذایی را می‌توان به یک فقیر پرداخت کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان به تعریف فقیر از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: فقیر از منظر شرع مقدس کسی است که اصلاً درامد ندارد یا آن‌قدر درامد ندارد که کفاف خرج منزلش باشد این در حالی است که شاخصه‌هایی مانند داشتن مسکن، تأمین خوراک، پوشاک و لوازم زندگی منزل شرط شده است./837/پ۲۰۲/چ

ارسال نظرات