۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۶۷۹۴۰
آیت الله سیدان:

انسان برای رشد و تکامل خلق شده است

آیت الله سیدان گفت: محال است که انسان تکامل و پیشرفت معنوی را صادقانه از خداوند بخواهد و او دستگیری نکند، البته با این شرط که در راه خداوند حرکت کنیم.
درس اخلاق آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، ضمن تبیین آیه 59 سوره عنکبوت؛ «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا...» عنوان کرد: هدایت ما برای خداوند نه مشکل است و نه این که خداوند در این رابطه بُخلی دارد، بنابراین لازم است حرکت در مسیر صحیح را به طور صادقانه از خداوند بخواهیم.

وی با بیان این که انسان برای تکامل خلق شده است، افزود: در کنار بهره گیری از بیانات ارزنده معصومین (علیهم السلام) در مورد شناخت ویژگی های انسان های برتر، استمداد و خواستن صادقانه از خداوند نیز می تواند تأثیری چشمگیر بر موفقیت انسان در مسیر کمال داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: برخی از کمک ها و دستگیری های خداوند از انسان ها معجزه آساست، اما در سایر حالات نیز محال است که انسان صادقانه از خداوند بخواهد و او دستگیری نکند، البته با این شرط که در راه خداوند حرکت کنیم.

آیت الله سیدان با تأکید بر این که دستگیری خداوند از انسان ها منوط به تصمیم جدی آن ها و طلب حقیقی و خالصانه از خداوند است، گفت: خداوند اسباب لازم برای پیشرفت چنین انسان هایی را فراهم می آورد و راه سعادت را برای آن ها باز خواهد کرد.

وی تأکید کرد: افزون بر توجه به نشانه های انسان های برتر در کلام معصومین (علیهم السلام) و استمداد از خداوند، باید در زمینه زهد، قطع دلبستگی ها و وابستگی ها به دنیا و مظاهر آن و پیش رفتن در مسیر سعادت جدی باشیم و همت خود را متعالی کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: شاید در نگاه اول راه رفتن روی طناب کاری غیرممکن به نظر برسد اما همه می دانیم که افراد بسیاری با تصمیم جدی، تلاش و تمرین به چنین مهارتی دست یافته اند و رشد و ترقی در رسیدن به کمالات نیز از طریق تصمیم برای کنترل هواهای نفسانی و پذیرش حق ممکن است.

آیت الله سیدان با بیان این که پیمودن راه تکامل و سعادت ویژه افراد خاصی نیست و برای هر انسان صاحب عقلی میسور است، ابراز کرد: انسان می تواند تا آن جا رشد کند که جز خداوند در همه شئون زندگی اش دیده نشود.

وی در ادامه در مورد حدیث نبوی «اِعمَلوا فَکُلٌّ مُیسَّرٌ لِما خُلِقَ له» توضیح داد: این بدان معناست که همگان برای آن چیزی که خلق شده اند، آمادگی دارند و امکانات به آن ها داده شده است، اما برخی به اشتباه از این روایت چنین برداشت می کنند که هر کس در هر مسیری که هست، برای همان آفریده شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: هر چند که تقیّد به حلال و حرام و توسل به اهل بیت (علیهم السلام) می توانند انسان را در مسیر سعادت تا حدود زیادی پیش ببرند اما وقتی راه سعادت و تکامل باز است، حیف است که انسان به حدی اکتفا کند، حرکت نکند و تصمیمات عالیه نگیرد.

آیت الله سیدان با اشاره به شعر «سَبَقْتُ الْعَالَمِينَ إِلَى الْمَعَالِي بِحُسْنِ خَلِيقَةٍ وَ عُلُوِّ هِمَّه» از امام حسین (علیه السلام)، گفت: ایشان در این شعر خوبی سریره و طینت و همت بالا را به عنوان 2 عامل رشد و عظمت خودشان معرفی کرده اند و این یعنی از کسالت و تنبلی چیزی به دست نمی آید و «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى».

وی تصریح کرد: اگر انسان می خواهد در جهت رشد و تکامل حرکت کند و آگاه و بصیر باشد، این مهم تنها با درخواست از خداوند به دست نمی آید و باید همت و جدّیت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با مرور صفات بیان شده برای عبادالرحمن در مناجات العارفین امام زین العابدین (علیه السلام)، ابراز کرد: بندگان ممتاز و برجسته خداوند هرگز در مسیر رشد و کمال خود کوتاهی نمی کنند و تلاش دارند که از همه ظرفیت ها برای رشد و کمال خود بهره ببرند.

آیت الله سیدان افزود: چنین افرادی در هنگام انجام فعالیت های روزمره حالت انس با خدا دارند، بنابراین هیچگاه غریب نیستند، بلکه تنهایی و خلوت را بیشتر می پسندند.

وی گفت: بندگان خاص خداوند چنان علاقه مند به انس با خداوند هستند که گویی از سایرین وحشت دارند و با دیگران در هر مسیری همراهی نمی کنند.

استاد حوزه علمیه خراسان در پایان ابراز کرد: البته خوب بودن، به فکر رشد و ترقی معنوی بودن و انس با خدا داشتن به این معنا نیست که انسان در امور مادی نباید زیرک باشد و هوشمند عمل کند و این انس مانعی در برابر فعالیت های صحیح دنیایی ایجاد نمی کند./۸۶۱/پ203/ب1

ارسال نظرات