۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۶۸۰۸۲
استاد حوزه علمیه:

«مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» سبب زنده شدن دین می شود

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: شعائر دین از واجبات است و باید آشکارا انجام شود؛ حج، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سبب زنده شدن دین می شود.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد درباره زکات، گفت: دین و زکات یک حقیقت هستند. احکام دین را نمی توان از یکدیگر جدا کرد.

وی افزود: ممکن نیست یک نفر فقط در فقه، فلسفه و یا علم برتر باشد. کسی که برتر است نسبت به همه چیز باید اعلم باشد مثل امام زمان(عج) که در همه مسائل برتر هستند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امروز بحثی در رابطه با تبعیض در اجتهاد وجود دارد یعنی شخص در نماز، روزه یا خمس متخصص می شود. در اینگونه موارد ایرادی نیست ولی اگر کسی می خواهد اعلم باشد باید در همه موارد متخصص باشد، اعلم بودن خود به تنهایی یک حقیقت است.

وی افزود: حقیقت و باطن مسائل شرعی در واقع مسائل اخلاقی و عرفانی است. امام صادق(ع) می فرمایند: ما اهل بیت چهره شما را ببینیم تا انتهای وجود شما را درک می کنیم چون دین یک حقیقت است و از هم گسسته نیست. اگر در یکی از احکام شرعی ناتوان باشیم در سایر موارد این ضعف خودش را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: زکات جزء مسائل شرعی است و به معنی تطهیر از رذایل و متصل شدن به فضیلت ها می باشد و در انتها رسیدن به توحید را دارد. در روایتی از ابابصیر آمده که زکات به کسانی تعلق می گیرد که فقیر، مسکین یا باعث(بیچاره) باشند.

وی افزود: فقیر کسی است که از مردم تقاضای کمک نمی کند و در خرج سالیانه خود کم می آورد. مسکین کسی است که به قدری فقر به او فشار آورده که خانه نشین شده است و باعث(بیچاره) کسی است که مستأصل و در بدترین حالت است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: از ویژگی های کریم بودن این است که انسان بتواند قبل از تقاضای کسی مشکل او را حل کند. روزه گرفتن برای تشبه به خالق است چون خداوند نمی خورد و نمی نوشد، خداوند صمد است یعنی از کسی درخواست نمی کند ما هم باید تلاش کنیم تا از کسی غیر از خداوند چیزی نخواهیم.

وی افزود: حضرت علی(ع) هنگام ضربت خوردن از کسی چیزی نخواستند و فقط گفتند به خدای کعبه رستگار شدم. این از بارزترین مثل ها برای صمد بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: هر واجبی که خداوند برای انسان مقدر کرده، آشکار انجام دادن آن نیز واجب است مثل خمس، زکات یا نماز جماعت، شعائر دین هم جزء واجبات است که باید آشکار انجام شود مثل حج، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل که سبب زنده شدن دین می شود.

وی افزود: کارهایی که از روی اختیار است و فقط به عشق طاعت انجام می دهیم مثل صدقه مستحبی، نماز مستحبی و... پنهان انجام دادن آنها بهتر است اما خوب است حداقل برای یک بار آن ها را آشکار انجام دهیم تا به مقام آن دست پیدا کنیم و در وجود ما تثبیت بشود. اگر کسی زکات مال خود را بر روی شانه خود بگذارد و آن را بین مردم آشکارا تقسیم کند بسیار جمیل و حسن است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند ما باید نسبت به ایمان و معرفت خود مدیریت داشته باشیم. یکی از راه های تقویت ایمان صدقات مستحبی است. با زکات واجب می توان اموال خود را مستحکم و با دعا می توان امواج بلاها را دور کرد. محال است انسان با دل خالص چیزی از خدا بخواهد و مستجاب نشود./969/پ202/ب1

ارسال نظرات