۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۶۸۲۵۶

ترویج فرهنگ افطاری ساده با سفره امام رضا

یکی از سنت‌های خوبی که بین مؤمنان رایج است و ریشه در ایمان و اعتقادات آنان دارد، افطاری دادن و میهمان کردن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان است؛ سنت پسندیده‌ای که ثواب آن در این ایام به اندازه روزه گرفتن است و پیامبر اکرم(ص) ثواب آن را برابر با شخص روزه‌دار ذکر کرده‌اند.
افطاری

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز، کم نیستند روزه‌دارانی که این روزها سفره‌هایی را در توان خود برای افطاری دادن می‌گسترانند.

گرچه طی سال‌های اخیر چشم و هم چشمی در این میهمانی‌ها رخنه کرده اما چند سالی است که به همت مردم سنت زیبای افطاری دادن ساده در مکان‌های عمومی به عنوان یک نماد اسلامی و فراگیر رواج یافته و خدا را شکر رو به فزونی دارد. از همین رو معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در سال جاری نیز اقدام به راه‌اندازی پویش «سفره امام رضا(ع)» کرده و از عموم مردم خواسته با برپایی افطاری‌‌های ساده تصاویر و ویدئوهای خود را با هشتگ سفره_ امام_ رضا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا علاوه بر مسرور ساختن مؤمنان خصوصا فقرا و نیازمندان، شکاف عمیق بین مستمندان و برخورداران را از بین برده باشند و فرهنگ افطاری ساده را بسط و گسترش دهند.

آغاز یک پویش معنوی

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در منشور هفتگانه آستان قدس رضوی مبنی بر خدمتگزاری به محرومان و مستضعفان و از سویی تاکید ایشان بر ترویج افطاری ساده و بسط و گسترش این سنت ارزشمند، پویش اجتماعی سفره امام رضا(ع) با عنوان هشتگ سفره امام رضا راه‌اندازی شد تا هم از افطاری‌های پرخرج جلوگیری کند و هم باعث فراگیری فرهنگ انفاق و انتقال توجه از خود به دیگران ‌شود. رهبر انقلاب در خصوص این موضوع فرمودند: «یک سنت خوب هم که کار بسیار شایسته‌ای است و امسال بیش از سال‌های دیگر در بیشتر شهرهای کشور دیده می‌شود، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌ها بود؛ در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده می‌شود. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رایج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری دهند.» از همین رو از سال 96 این معاونت با همفکری مجموعه‌هایی همچون اداره ارتباطات مردمی، نشریه حرم و مجموعه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی این پویش را راهبری و مدیریت کرد تا در راستای گسترش فرهنگ خدمت به محرومان در بین آحاد جامعه در ماه مبارک رمضان گامی کوچک اما مهم برداشته باشند.

ترویج فرهنگ افطاری ساده

عمار خسروجردی رییس اداره ارتباطات مردمی در رابطه با پویش اجتماعی می‌گوید: در این طرح مخاطبان می‌توانند تصاویر و ویدئوهای خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا آن ها را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی از جمله «سروش»، «آی گپ»، «بله»، «ایتا» و ... به شناسه @sofreEmamReza یا سایت پویش به نشانی www.sofreEmamReza.ir ارسال کنند.

وی با اشاره به اهداف اجرای این پویش می‌افزاید: این کمپین گامی است تا آحاد جامعه تشویق ‌شوند با پهن کردن سفره‌هایی ساده به نام امام رضا(ع) برای مردم در مناطق محروم، معابر عمومی، محل‌های کسب و کار، مساجد و حسینیه‌ها، وسایل نقلیه، پارک‌ها و یا هر جایی که محل تردد عموم مردم است، روزه داران را با غذایی ساده اطعام کرده و با انتشار تصاویر آن در درگاه‌های مشخص شده در شبکه‌های اجتماعی موجی فراگیر در سطح کشور برای فرهنگ‌سازی آن ایجاد کنند.

وی جلب رحمت خدا، تقویت مشارکت اجتماعی در زمینه دینی و مردمی، تقویت احساس شادی و نشاط فردی و جمعی و ایجاد روحیه گذشت و ایثار بین مردم جامعه را از جمله آثار افطاری دادن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: افطاری‌هایی همچون نان و پنیر و سبزی و خرما، چای و دمنوش و خرما، کوکو سیب زمینی، کوکوسبزی، سالاد اولویه، شله زرد، آش رشته، آش جو، سیب زمینی، تخم مرغ آب پز، آش عدس، بادمجان، شیربرنج، شامی، فرنی و حلوا از جمله پیشنهادهایی است که برای حضور در این پویش سفارش شده است.

استقبال مردم از پویش سفره امام رضا(ع)

خسروجردی اظهار می‌کند: با راه‌اندازی این کمپین از ابتدای ماه مبارک رمضان، موج اجتماعی گسترده‌ای در فضای مجازی به راه افتاد و مردم عکس‌های خود را از مکان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و در چند برنامه‌ و گزارش رسانه‌ ملی همچون شبکه خراسان رضوی، شبکه دو سیما و سایر شبکه‌ها نیز به این موضوع پرداخته شد و علاوه برآن در بسته‌های افطار رضوی نیز بروشور آن توزیع گردید. دامنه‌ افطاری ساده البته فراتر از شهر مشهد رفت و حتی در برخی از شهرها و روستاهای کشور عزیزمان نیز این سنت حسنه انجام شد. به گفته رئیس اداره ارتباطات مردمی استقبال مردم در مقایسه با سال گذشته بسیار پرشورتر بوده و امید است این میزان مشارکت مردم در این کمپین ملی تا پایان ماه مبارک رمضان افزایش بیشتری داشته باشد.

آن طور که رییس اداره ارتباطات مردمی می‌گوید: برگزاري پویش «#سفره امام رضا(ع)» همزمان با اتمام اين ‌ماه پربركت پايان می‌يابد، اما برای گسترش این فرهنگ در سال‌های آینده تدابیری در نظر گرفته شده تا این پویش در سایر ماه‌ها نیز استمرار داشته باشد. خسروجردی عنوان می‌کند: این پویش در واقع اولین پویش ملی آستان قدس رضوی در سطح ملی است و امیدواریم تا مجموعه‌های دیگر در این طرح ملی همکاری بیشتری داشته باشند و از صاحبان فکر و ایده نیز تقاضا داریم تا برای همفکری بیشتر در این طرح معنوی به ما بپیوندند.

ترویج سفره‌های مهربانی

مهدی خیرجو مدیر رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی نیز در این باره می‌گوید: امسال برای نخستین بار فرصتی فراهم شد تا فرهنگ پهن کردن سفره‌های افطاری ساده در حاشیه شهر و مکان‌های عمومی به عنوان یک نماد اسلامی و فراگیر ترویج داده شود و افرادی همچون راننده تاکسی، مغازه‌دار یا عابرانی که در لحظه افطار به هر دلیل از منزل و سفره دور هستند، از این سفره‌های توام با مهربانی و سخاوت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای تهران، مشهد و اصفهان بیشترین حجم مشارکت را در این طرح داشته‌اند، می‌افزاید: از همان ابتدا مشارکت خوبی از سوی مردم صورت گرفت و بیش از 2 هزار نفر از طریق سایت و پیام رسان‌های داخلی و خارجی عکس‌های خود را برای ما ارسال کردند و خوشبختانه آنچه که برای این پویش هدف‌گذاری شده بود محقق شد.

اهدای هدایای متبرک و معنوی

خیرجو ملاک برگزیده شدن آثار را توجه به افطاری‌هایی ساده با نگاه به اطعام محرومان و ترویج فرهنگ ساده زیستی و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه پویش سفره امام رضا(ع) نخستین تجربه ما بود امیدواریم بتوانیم زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ دستگیری از نیازمند و کمک به مستمندان در سطح جامعه باشیم.

مدیر رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی به جوایز این پویش نیز اشاره کرد و افزود: قرار است اسامی برگزیدگان همزمان با عید سعید فطر در سایت این پویش اعلام شود و جوایز ارزشمندی همچون 8 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس برای 8 نفر با یک همراه، 8 فرصت حضور در آیین غبارروبی بارگاه مطهر رضوی، 88 میهمانی بر سر سفره امام رضا(ع) و 888 هدیه متبرک آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت به برگزیدگان اهدا شود.

باری، افطاری‌های ساده رنگ و بویی از تفاخر و تجمل‌گرایی ندارند و دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه‌ گذشت و ایثار و توجه به دیگران، و به مرور ساخت شهری بر مبنای شاخص‌های یک شهر اسلامی است؛ شهری که در آن، روابط اجتماعی افراد بیش از هر چیز دیگری بر مبنای دین و آموزه‌های دینی است./934/د103/ب1

ارسال نظرات