۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۵۷۲۴۱۰
امام جمعه تبریز:

نقش روحانیت شیعه در انقلاب مشروطه مورد غفلت واقع شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان این‌که نقش روحانیت شیعه در انقلاب مشروطه مورد غفلت واقع شده است، گفت: باید نقش تبریز، مردم، روحانیت، هویت شیعی و فرهنگی مردم در انقلاب مشروطه، در این همایش برجسته شود.
سیدمحمدعلی آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جلسه هماهنگی همایش بین‌المللی «تبریز و انقلاب مشروطه ایران» اظهار داشت: بحث نفوذ بیگانگان و یا عناصر وابسته به بیگانه در انقلاب‌های مردمی ملت ایران همواره مطرح بوده است.

وی با تأکید بر این‌که روحانیت شیعه در جریان نهضت مردمی ملت به دنبال مشروطه مشروعه بود، ادامه داد: مسأله نفوذ در انقلاب مشروطه نیز حرکت اصلی آن را به انحراف کشاند، وگرنه حرکت مشروطه به ذات خود ارزشمند و اصیل بود، چنانچه علیه انقلاب اسلامی ایران نیز توطئه‌های مختلفی در جریان است.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که نقش روحانیت شیعه در انقلاب مشروطه مورد غفلت واقع شده است، گفت: باید نقش تبریز، مردم، روحانیت، هویت شیعی و فرهنگی مردم در انقلاب مشروطه، در این همایش برجسته شود، بهتر است به جای نفی دیگران، خود را اثبات کرده و به جای برخورد سلبی، به دنبال برخورد ایجابی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم بر لزوم توجه به جنبه‌های علمی همایش تبریز و انقلاب مشروطه ایران تأکید کرد و یادآور شد: همه ساله ده‌ها و بلکه صدها همایش‌ علمی پژوهشی در سراسر کشور برگزار می‌شود که نتایج و خروجی بسیاری از آن‌ها جمع آوری و منتشر نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه و اهمیت برگزاری چنین همایش‌های علمی، اظهار داشت: بهتر است در شورای سیاست‌گذاری این کنگره از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های عالی استان نیز استفاده شود، این همایش می‌تواند مقدمه‌ای برای تبیین خدمات چهل ساله انقلاب اسلامی ایران نیز باشد.

وی با بیان این‌که توطئه‌های دشمنان علیه ایران اسلامی روز به روز گسترده‌تر شده است، افزود:  در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هدف عمده‌ مطرح کردن دستاوردهای انقلاب طی 40 سال پیروزی انقلاب از منظر علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نقش رسانه ها در نمایاندن اهداف همایش تبریز و انقلاب مشروطه ایران را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ارتباط انقلاب مشروطه مردم تبریز به قیام تاریخی 29 بهمن تبریز و همچنین توجه به ریشه‌های دینی و اعتقادی این نهضت بایستی در توجه ویژه باشد./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات