طمع تابع عقل نيست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در تفسير آيه 12 سوره مباركه رعد، گفت: در اوايل اين سوره خداوند براي ارتقا سطح معرفت انسان نسبت به توحيد و خدا شناسي به نمونه هايي از خلقت و قدرت خدا در خلقت آسمان و زمين و گياه هان و ميوه ها و كوه ها و گردش شب و روز اشاره كرد.
وي افزود: خداوند در آيه 12 سوره رعد خداوند بارديگر به موضوع قبل كه پديده هاي طبيعي عالم خلقت اشاره كرده است و برق آسماني را يكي از نمونه هاي قدرت و يكي ازپديده هاي طبيعت كه انسان مكرر آن را مشاهده مي كند اشاره كرده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹هُوَ الَّذي يُريکُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنْشِئُ السَّحابَ الثِّقالَ›› او خدايي است كه برق آسمان را به انسان نشان مي دهد كه اين برق هم سبب خوف از بلايايي طبيعي و آسماني است و هم سبب بارش رحمت الهي و اميد براي انسان است.
وي افزود: سه واژه رعد و برق و صاعقه كه در قرآن آمده است داراي حكمت و علت و مفيد است، از اين رو برق آسماني داراي دستاوردهاي زيادي در عالم طبيعت است و اگر خداوند مي فرمايد،‹‹هُوَ الَّذي يُريکُمُ الْبَرْقَ›› براي اين است كه انسان مراقب باشد فريب عوامل و اسباب طبيعي را نخورد.
امام جمعه موقت كاشان گفت: هرچند برق آسماني نتيجه برخي از عوامل طبيعي است و باران نتيجه بخار آب دريا و از عوامل طبيعي است اما خداوند مي فرمايد انسان نبايد خودرا محصور به ظاهر عوامل طبيعي كند، بلكه بايد باطن و در پس پرده آن را هم ببيند.
حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: هدف از خلق عوامل طبيعي از جمله رعد و برق و صاعقه كنكاش و مطالعه در اين عوامل است تا از اين طريق به خالق آن كه خداوند است برسد، ‹‹هُوَ الَّذي يُريکُمُ الْبَرْقَ›› هرچند برخي عوامل طبيعي در ايجاد برق آسماني موثر است، اما اين عوامل طبيعي را خداوند ايجاد كرده است.
وي افزود: هرچند رعد و برق و صاعقه از قوانين طبيعت است اما اين قانوني نيست كه انسان آن را درست كرده باشد بلكه اين قانوني است كه خدا درست كرده و انسان آن را كشف كرده است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان قوانين طبيعت را درست نمي كند بلكه آن را كشف مي كند و عامل اصلي قوانين طبيعت خدا است و او است كه، ‹‹يُنْشِئُ السَّحابَ الثِّقالَ›› ابرهاي سنگين باران زا را ايجاد مي كند، از اين رو انسان نبايد از عامل اصلي قوانين طبيعت غفلت كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه به معاني واژه برق در قرآن اشاره كرد و افزود: يكي از معاني برق در قرآن به معني درخشش و درخشنده و درخشندگي است و معناي ديگر جريان الكتريسیته اي است كه در دو سيم جداگانه داراي بار الكتريسیته منفي و مثبت است و معناي ديگرآن برق جرقه است.
وي ادامه داد: جريان توليد برق در ابر مانند جريان برق در سيم است و زماني كه دو سيم داراي جريان الكتريسیته مثبت و منفي با يكديگر برخورد كند جرقه كوچكي خواهد زد اما زماني كه دو ابر داراي بار منفي و مثبت است با شدت به يكديگر برخورد كنند به دليل وسعت گستردگي نور زيادي مي شود كه به آن برق گفته مي شود.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه منظور از برق در آيه 12 سوره رعد جرقه است، گفت: هدف از برق در آيه 12 سوره رعد جرقه حاصل از برخورد دو ابر داراي جريان الكتريسته منفي و مثبت است.
حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه به معني رعد كه در آيه 13 سوره رعد آمده است نيز اشاره كرد و گفت: هنگام برخورد دو سيم داراي جريان الكتريسیته منفي و مثبت هم جرقه مي زند و هم صداي خفيفي را ايجاد مي كند كه اين حالت در برخورد ابرها با يكديگر با صداي شديدتري است.
وي افزود: دراتصال و برخورد دو سيم برق داراي جريان الكتريسیته به دليل ضعيف بودن جريان برق صداي ناشي از برخورد ضعيف است، اما در برخورد دو ابر داراي جريان الكتريسیته بسيار قوي هم نور شديد و هم صداي شديدي را توليد مي شود كه به آن آذرخش گفته مي شود به طوري همه از صداي آن وحشت ميكنند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: برق حاصل از برخورد دو ابر داراي بار مثبت و منفي در آسمان است اما صاعقه هنگامي است كه قطعه اي از ابر داراي بار مثبت به زمين نزديك مي شود و در برخورد با زمين كه داراي بار منفي است جرقه مي زند كه بسيار خطرناك است به طوريكه گاهي انسان نيز مي تواند نقش بار منفي را داشته باشد و در برخورد ابر داراي بار مثبت با انسان او را تبديل به پودر كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: واژه برق و مشابهات آن در قرآن شش بار، رعد دو بار و صاعقه حدود 8 بار تكرار شده است ضمن اينكه واژه برق در روايات نيز به آن اشاره شده است و درصحنه تقابل عقل و طمع، اين طمع انسان است كه برق مي زند و تابع عقل نيست از اين رو كالايي را كه ارزان خريده با افزايش دلار آن را افزايش مي دهد.
وي افزود: اگر خداوند در اين آيه از واژه خوف در كنار برق استفاده مي كند براي است كه انسان با زدن برق آسماني هراسان مي شود منتظر بروز حوادث غير مترقبه است، اما از سوي ديگر با برق آسمان شاد مي شود و منتظر باران رحمت الهي است./1307/پ203/ب1