۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۷۶۴۱۱
امام جمعه تبریز:

گاهی یک رفتار اخلاقی اثرگذارتر از ده‌ها منبر است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم خطاب به طلاب، گفت: علامه دهر باشید، اما اخلاق اسلامی نداشته باشید، فایده‌ای نخواهید داشت، اول باید به اعمال خود رسیدگی کنیم، سپس به اعمال دیگران تذکر دهیم.
آل هاشم امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب مرکز جامعه المصطفی العالمیه مرکز تبریز، اظهار داشت: وجود طلاب علوم دینی در هر منطقه همواره مایه خیر و برکت است.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به شهر ایغدیر کشور ترکیه گفت: طلاب تحصیل‌کرده ایران در آن شهر هر یک منشاء خیر و برکات فراوان معنوی بوده اند، مردم نیازمند سخنان سراسر معنویت، اخلاق، برادری و برابری روحانیت هستند، از این رو همواره از حضور روحانیان استقبال کرده اند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: طلاب اگر در دوران تحصیل کم‌کاری کنند، در آینده نمی‌توانند پاسخگوی نیاز معنوی مردم باشند، از این‌رو قبل از این‌که در کلاس درس حاضر شوید؛ با آمادگی لازم و پیش‌مطالعه حضور ذهن داشته باشید، تا بحث‌های مطرح شده از سوی اساتید به خوبی تفهیم شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: پس از تدریس استاد نیز تداوم مطالعه لازمه تثبیت آموخته‌ها خواهد بود، ضمن این‌که توجه به سنت حسنه مباحثه در حوزه نیز در ارتقای فهم و دانش طلاب بسیار اثرگذار است، از سوی دیگر تعطیلات برای طلبه مفهوم ندارد، بلکه فرصتی برای مرور دروس گذشته است.

رییس عالی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی توجه به توصیه‌های آموزشی اساتید و مدیران مدارس را ضرورتی مهم برای طلاب علوم دینی دانست و تصریح کرد: تدریس آموخته‌ها به طلاب پایه‌های پایین‌تر یا هم‌طراز نیز در تثبیت آموخته‌ها بسیار ارزشمند است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که توجه به کلاس اخلاق در مدارس علمیه ضرورت دارد، گفت: علامه دهر باشید، اما اخلاق اسلامی نداشته باشید، فایده‌ای نخواهید داشت، از این رو باید ابتدا خود را اصلاح کنید، بعد خلق را نصیحت کنیم، اول باید به اعمال خود رسیدگی کنیم، سپس به اعمال دیگران تذکر دهیم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: چه بسا ممکن است؛ فردی در آموختن کمی کند باشد، اما در نهایت پس از صرف زمان و تلاش خواهد آموخت، اما اگر در اخلاق کم داشته باشد، به هیچ عنوان نمی توان خسارت‌های به بار آمده را جبران کرد. گاه یک رفتار اخلاقی؛ اثرگذارتر از ده‌ها منبر سخنرانی است./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات