۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۸۶۹۱۲
آیت الله سعیدی مطرح کرد؛

ضرورت تخصیص بودجه های فرهنگی برای ترویج فرهنگ نماز

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این که سالیانه هزاران میلیارد صرف مقابله با آسیب های اجتماعی می شود بر ضرورت تخصیص بودجه های فرهنگی کشور به ترویج فرهنگ نماز برای کاهش این آسیب ها تأکید کرد.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین اجلاس استانی نماز با عنوان «شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز» شامگاه چهارشنبه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

آیت الله محمد سعیدی امام جمعه قم در این مراسم با اشاره به شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز به عنوان موضوع جلسه اظهار داشت: یکی از بهترین شیوه ها برای دعوت به نماز استفاده از قرآن کریم و آیات الهی و نمونه هایی از معصومان و غیر معصومان است.

وی افزود: ائمه اطهار(ع) در قله هستند به همین جهت شاید در ذهن انسان بیاید که نتوانیم خود را با آنها مقایسه کنیم، ولی از غیر معصومان نیز می‌ توانیم نمونه هایی بیان کنیم تا بفهمیم می‌ شود اگر به قله هم نتوانیم برسیم در دامنه ها پیشرفت کنیم.

آیت الله سعیدی با اشاره به قضیه سفر حضرت موسی به مدین که در قرآن مطرح شده است، ابراز داشت: حضرت موسی(ع) که در این سفر به همراه خانواده در حال حرکت بود، نوری را از دور دید، به سمت آن فضای بزرگ و منبع نور رسید ندایی به ایشان داده شد که «ای موسی من رب تو هستم، کفش های خود را در بیاور که تو در وادی مقدسی قرار داری».

وی اضافه کرد: به این ترتیب آن بزرگوار در یک مأموریت جدیدی قرار گرفت تا به او وحی شود: «ما تو را انتخاب کردیم و آن چه به تو وحی می‌ شود را خوب بشنو!»، در ادامه وحی بلافاصله فرمود: «مرا عبادت کن و نماز را برای ذکر من اقامه کن» که تخصیص نماز در کنار بیان عام عبادت نشان گر اهمیت این واجب است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم نماز می‌ خوانند ولی برای یاد و ذکر خدا نیست که در این آیه تأکید می‌ کند نماز با یادآوری خدا محقق می‌ شود؛ قید اقامه نماز که به صورت مفصل در قرآن مطرح شده مطالب زیادی دارد.

وی با بیان این که عبادت های دیگر زیر مجموعه اقامه نماز برای ذکر خدا است، خاطرنشان ساخت: اگر نماز درست انجام بشود، رسالت و امامت و مدیریت جامعه نیز به درستی انجام می‌ شود.

آیت الله سعیدی اضافه کرد: ترک دلبستگی ها، ترک تملق و چالپوسی، ترک وابستگی های ریاستی، ترک کینه توزی ها و ترک حسادت از جمله برخی برکات وضوی باطنی برای نماز است که در کلام بزرگان مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان دین ما وقتی در برابر خدا در نماز قرار می‌ گرفتند گویا خدای متعال را در مقابل خود می‌ دیدند و به گونه ای نماز را می‌ خواندند که گویا آخرین نمازشان در طول عمر بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برای تشویق دیگران به کار نیک باید با عمل این کار را انجام بدهیم، خاطرنشان کرد: در دین ما تأکید شده است که مردم را با عمل و نه زبان خود را دین دعوت کنید.

وی ادامه داد: آیت الله استادی می‌ فرمودند: نمازی که امام راحل در بیابان های بین کویت و عراق با چند یار خود خواندند، نمازی در جماران با رؤسای کشور و نماز آخر ایشان در بیمارستان هیچ فرقی از نظر اخلاص با هم نداشت.

آیت الله سعیدی تصریح کرد: اشراف به فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای دعوت و ترویج فرهنگ نماز بسیار اهمیت دارد؛ همین طور برای نماز یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید با آنها آشنا بود و دیگر آن که برای طرح و برنامه در این عرصه مسؤولیت ها به افرادی که از نظر کار و فعالیت مشغله زیادی دارند داده نشود.

وی با بیان این که نماز امری ساری و جاری در زندگی همه است، خاطرنشان کرد: نماز امری جناحی نیست، بنابراین افراد فعال در این زمینه خود را فارغ از این مشغله های حزبی و گروهی کنند و آخرین تذکر ما نیز به کسانی است که بودجه کشور را در اختیار دارند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اضافه کرد: سالانه هزاران میلیارد هزینه برطرف کردن آسیب های اجتماعی می‌ شود، چقدر عالی است که بخشی از این بودجه ها به ترویج فرهنگ نماز اختصاص داده شود چراکه خدای متعال خود در قرآن فرموده است که نماز از فحشا و منکرات باز می‌ دارد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات