۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۸۷۰۹۸
رییس میز تخصصی سبک زندگی:

نوآوری در شناخت پیام های فرهنگی وظیفه امروز حوزویان است

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با اشاره به اهمیت شناخت، ساخت و مدیریت پیام فرهنگی، خلاقیت در شناخت پیام و ‏نوآوری ‏در تولید محتوای مورد نیاز جامعه را از وظایف حوزویان دانست و گفت: متأسفانه رسانه های ما تنها پیام های تکراری ‏را ‏در قالب های نو به مردم ارائه می کنند.‏
حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی، رییس میز تخصصی سبک زندگی پیش از ظهر ‏امروز در نشست رویداد فاطر که در سالن اهل البیت(ع) برگزار شد، با بیان اینکه در موضوع سبک زندگی دچار یک به هم ‏ریختگی هستیم، اظهار داشت: رسیدن به یک تعریف شفاف و استخراج اولویت های سبک زندگی کار مشکلی است و به ‏راحتی میسر نمی شود.‏

وی سبک زندگی را مجموعه ای از انتخاب های با استمرار و اهمیت و بازتاب دهنده اعتقادات و باورها دانست و افزود: ‏بنابراین سبک زندگی مجموعه ای از مستحبات و مکروهات و فقه و اخلاق و آداب نیست، هر چند سبک زندگی از همه این ‏موارد منشأ می گیرد.  ‏

اشتباه گرفتن مسائل فقهی با سبک زندگی از سوی نویسندگان و متفکران

رییس میز تخصصی سبک زندگی با اشاره به آثار درباره سبک زندگی از سال 1391 تاکنون، ابراز داشت: اکثر این آثار به ‏مباحث فقهی پرداخته اند، در حالی که قبلاً به همه این موضوعات در کتاب های فقهی توجه شده بود و ما باید به دنبال یک ‏ادبیات جدید در این عرصه باشیم.‏

حجت الاسلام شیخ الاسلامی انتخاب و اولویت دهی نظام سبک زندگی را از موضوعات بسیار مهم دانست و بیان داشت: باید ‏بر روی این موضوع متمرکز شویم و اولویت ها را در زندگی مشخص کنیم، اینکه بگوییم دین برای ما اولویت است، ‏مشکلی را حل نمی کند، چرا که دین اجزای مختلفی دارد و در حوزه رفتار، احکام و اخلاق را داریم، ضمن اینکه چگونگی ‏به دست آمدن فقه هم بحث های جداگانه ای دارد.‏

سبک زندگی یک فقه کف خیابانی انضمامی مصداقی است/ فقه، مسؤولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد

وی با بیان اینکه جایگاه های عقل و عرف در فقه محل تأمل هستند، ادامه داد: سبک زندگی یک فقه کف خیابانی انضمامی ‏مصداقی است و به معنای فقهی که تنها احکام را بیان می کند، نیست، وقتی فقه وارد زندگی مردم می شود و مسؤولیت ‏خروجی های خود را قبول می کند، می تواند سبک زندگی باشد و این در حالی است که فقه در بسیاری از موارد اینگونه ‏نیست و مسئولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد.‏

رییس میز تخصصی سبک زندگی اظهار داشت: در تأملات خود به 14 عرصه درباره سبک زندگی رسیدیم که شامل ‏الگوهای پوشش، مسکن، اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، معاشرت، مناسک مذهبی، فضای مجازی، کسب و کار، پیشه ‏ورزی، تحصیل، مدیریت و حکمرانی، تعامل با قانون، مصرف اقتصادی و مصرف فرهنگی می شوند.‏

شناسایی 9 نوع کالای فرهنگی/ عدم تعادل مصرف کالای فرهنگی در جامعه/ لزوم تدوین رژیم ‏فرهنگی

حجت الاسلام شیخ الاسلامی ‏با اشاره به اهمیت مصرف فرهنگی، ابراز داشت: 9 نوع کالای فرهنگی داریم که شامل کالاهای ‏مکتوب، رسانه ای، فضای مجازی با تمرکز ویژه بر شبکه های اجتماعی موبایلی، کالاهای هنری، سرگرمی، طراحی ها و ‏مد، مرتبط با میراث فرهنگی، ورزشی و کالاهای مذهبی می شود.س

وی مردم را در زمینه مصرف کالای فرهنگی آسیب پذیر دانست و تصریح کرد: سبد کالای فرهنگی در جامعه متعادل ‏نیست، یعنی مردم به اندازه از کتاب و فضای مجازی استفاده نمی کنند و به اندازه به دنبال رسانه و هنر نمی روند، همان ‏طور که افراد برای خود رژیم غذایی قرار می دهند، لازم است که رژیم فرهنگی هم داشته باشیم.‏

ابتذال سلیقه ها، مولود عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی

رییس میز تخصصی سبک زندگی به هم ریختگی انسجام اجتماعی و ابتذال سلیقه ها را مولود عدم تعادل در مصرف کالا ‏فرهنگی عنوان کرد و گفت: الان مصرف فضای مجازی در کشور ما بالاست و مصرف کتاب پایین است، بنابراین دشمن ‏برای ایجاد اختلال امنیتی در کشور ما بر روی نشریات کار نمی کند و به سراغ شبکه های موبایلی می رود و چون این ‏فضاها عمق را از انسان می گیرند، دشمن به راحتی از این طریق اختلال اقتصادی و امنیتی ایجاد می کند.  ‏

پایین بودن سطح مهارت استفاده از کالای فرهنگی در جامعه/ گرفتاری رسانه ملی به پدیده سکس پنهان

‏حجت الاسلام شیخ الاسلامی ‏با بیان اینکه عدم درک پیام کالاهای فرهنگی در جامعه ما دومین مشکل اساسی در ‏حوزه مصرف کالاهای فرهنگی است، افزود: مهارت استفاده از کالای فرهنگی در کشور بسیار پایین است، یعنی فرد نمی ‏داند که چه تأثیری از خواندن کتاب یا دیدن فیلم می گیرد، مثلاً در رسانه مفاهیمی به نام های «سکس پنهان» و «خشونت ‏پنهان» وجود دارد که اثر آن ها به مراتب از نوع علنی آن بیشتر است و متأسفانه رسانه ملی ما سالهاست که گرفتار آن است.‏

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از سکس و خشونت در کار رسانه ای بهره ببریم، خیال کردیم که جایگزینی نوع آشکار آن ‏ها با نوع مخفی یک نوآوری و هنر به حساب می آید، حال آنکه از این طریق، تخیل مخاطب را درگیر می کنیم و آثار ‏مخرب ویژه ای را به او می رسانیم.‏

انتقال مهارت در مصرف کالای فرهنگی به جامعه، هدف میز سبک زندگی/ جای خالی شخصیت کارتونی ‏اسلامی

‏رییس میز تخصصی سبک زندگی هدف میز تخصصی سبک زندگی در دفتر تبلیغات اسلامی را آموختن مهارت در مصرف ‏کالای فرهنگی دانست و بیان داشت: اصلاح الگوی مصرف کالاهای فرهنگی چیزی غیر از آموختن اخلاق معاشرت در ‏خانواده و جامعه است و این موضوع یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب است و ما هنوز نتوانستیم چند شخصیت ‏کارتونی را به صورت مستقل ایجاد کنیم.‏

حجت الاسلام شیخ الاسلامی ‏با اشاره به کارکرد بالای شخصیت های کارتونی در شکل گیری شخصیت کودکان، ‏تصریح کرد: کودکی که با مرد عنکبوتی زندگی کرده است نمی تواند باورهای امثال ما را بپذیرد، غرب می گوید هدف از ‏لیبرال دموکراسی مبارزه با قهرمان پروری است، اما همه شخصیت های فیلم های آن ها قهرمان هایی را به خورد کودکان ما ‏می دهند و ما هنوز نتوانسته ایم یک شخصیت دختر کارتونی مناسب طراحی کنیم و فیلم های همان شخصیت های غربی را ‏پخش می کنیم.‏

اهمیت بالای شناخت، ساخت و مدیریت پیام فرهنگی/ لزوم شناسایی پیام های فرهنگی اولویت دار جامعه

وی شناخت، ساخت و مدیریت پیام در عرصه فرهنگی را سه موضوع بسیارمهم دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب ‏در سال 1382 و در دیدار با مدیران صدا و سیما این صحبت را مطرح کردند و تئوری مدیریت رسانه را بیان فرمودند، ابتدا ‏باید پیام های با اولویت و دارای قابلیت کار رسانه ای را شناسایی کنیم. ‏

رییس میز تخصصی سبک زندگی افزود: در مرحله دوم باید ببینیم که این اولویت، به کدام ساخت رسانه ای می خورد و باید ‏در کدام قالب کار شود، مدیریت پیام به معنای چینش پیام در جامعه و مرحله سوم از کار است که اهمیت خیلی زیادی هم ‏دارد، افراط و تفریط در پخش کردن پیام فرهنگی و استفاده انحصاری از یک قالب رسانه ای برای این منظور، ضعف در ‏مدیریت پیام را نشان می دهد.‏

شناخت پیام از قالب آن مهمتر است/ لزوم شناسایی پیام های جدید به جای تکرار پیام قدیمی در قالب ‏نوین

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان اینکه شناخت پیام از ساخت پیام مهمتر است، ابراز داشت: عادت کرده ایم که ‏پیام های کلیشه ای و قدیمی را به صورت مکرر و با ساخت های  نو و متنوع در اختیار مخاطب قرار می دهیم، در حالی که ‏بیشتر از همه به شناخت پیام های اولویت دار نیازمند هستیم و در این زمینه نیازمند خلاقیت هستیم.‏

وی ضعف اصلی در حوزه پیام فرهنگی را مربوط به شناخت پیام دانست و بیان داشت: جامعه از حوزه های علمیه انتظار ‏تأمین محتوا دارد و باید در زمینه محتوای و شناخت پیام به نوآوری داشته باشیم، نباید وقتی صحبت از خلاقیت می شود ‏تعداد زیادی از طلاب حوزه های علمیه به سراغ دوره های کارگردانی بروند، خلاقیت در شناخت پیام نیاز ضرورت امروز ‏حوزه ها برای کار فرهنگی است.‏

ضعف در شناسایی پیام های اولویت دار، سبب ایجاد شکاف میان مردم و حوزه

رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران با اشاره به فاصله گرفتن مردم از حوزه و دستگاه های فرهنگی به دلیل عدم انتقال پیام های ‏مورد نیاز مردم به آن ها، گفت: اینکه مردم راه خود را بروند و ما هم مسیر خودمان را در پیش بگیریم سبب می شود تا ‏نتوانیم پیام های مورد نیاز مردم را شناسایی کنیم و بنابراین نمی توانیم با جامعه ارتباط مثبت برقرار کنیم.‏

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان اینکه مطابق استراتژی رهبر انقلاب باید در حوزه فرهنگی مهاجم باشیم و نه ‏مدافع، اظهار داشت: برای حمله، نیاز به خلاقیت داریم./869/‏پ601/ب1

ارسال نظرات