۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۸۷۳۱۹
امام جمعه تکاب:

توجه به آداب طلبگی توصیه بزرگان حوزه برای تعالی است

حجت الاسلام برادری گفت: طی طریق طلبگی و رسیدن به موفقیت تنها با رعایت زیّ طلبگی و آدابی که اساتید اخلاق برای آن بیان کرده‌اند؛ ممکن است.
حوزه علمیه تکاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب صبح امروز در درس اخلاق حوزه علمیه رسول اکرم(ص) اظهار داشت: طی طریق طلبگی و رسیدن به موفقیت تنها با رعایت زیّ طلبگی و آدابی که اساتید اخلاق برای آن بیان کرده‌اند؛ ممکن است و رعایت نکردن آداب طلبگی سبب سلب توفیق می‌شود.

امام جمعه تکاب با اشاره به فضائل کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: وقتی شیعیان به امام کاظم(ع) رجوع کرده و بیان کردند که سوالاتی را از محضر شما داریم، دخترتان حضرت معصومه(س) آنها را جواب داد حضرت امام کاظم(ع) وقتی نگاه کردند دیدند که جواب‌ها کاملا با نظر امام موافق هست در آنجا حضرت فرمود؛ (فداها ابوها) همان حرفی که حضرت رسول اکرم(ص) در مورد حضرت فاطمه زهرا(س) فرموده بودند.

حجت الاسلام برادری با اشاره به اصول اخلاقی مهم در دوران طلبگی افزود: طلبه نسبت به استاد خود وظایفی دارد که با رعایت آنها می‌تواند پیشرفت کند، از جمله اینکه بدون اذن به مجلس خصوصی استاد وارد نشود و اگر اذن داده شد وارد بر مجلس استاد شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: طلبه باید با نیت خالص و ظاهری مرتب در کلاس درس استاد حاضر شود، چراکه محضر استاد حرمت دارد و باید این حرمت رعایت شود، مجلس استاد مجلس ذکر است از این رو پیش استاد با بهترین لباس باید ظاهر شد.

وی با اشاره به این‌که طلب علم از استاد تحت هر شرایطی ممکن نیست، تاکید کرد: زمانی که درس گفتن برای استاد دارای مشقت باشد، شاگرد نباید از استاد طلب تدریس داشته باشد و خستگی را بر استاد تحمیل کند.

امام جمعه تکاب ادامه داد: همانگونه که در روایات مختلف آمده است؛ انسان نباید جلوتر از والدین خود حرکت کند، در مورد استاد هم صدق می‌کند شاگرد نباید جلوتر از استاد حرکت کند./۹۳۵/پ203/ب1

ارسال نظرات