۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
کد خبر: ۵۸۷۴۳۶
معاون آموزشی حوزه خراسان:

رشته های تخصصی در حوزه خراسان افزایش می یابد

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به تصویب رویکرد جدید در مدارس تخصصی سطح ۳ گفت: پیگیر آن هستیم که رشته های تخصصی در این حوزه افزایش یابد.
مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدوی ارفع در نشست مسئولان آموزش مدارس سطح ۲ و ۳ خراسان رضوی گفت: در راستای مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی به دنبال اجرای دو مدل حوزه برون زا و  درون گرا هستیم.

وی افزود: بیشتر اقدامات معاونت آموزش در زمینه حوزه درون زاست چراکه باید نیروی انسانی برای تمدن اسلامی، طلاب توانمند و آگاه را تربیت کند.

 مهدوی ارفع با بیان اینکه مجموعه فعالیت های درونی حوزه در قالب ۷ قرارگاه محوری فقاهت و مجتهدپروری، ادبیات، حکمت و کلام، تبلیغ، اخلاق و تربیت، جامعه و سیاست و قرآن و عترت جای می گیرد، تاکید کرد: این ۷ قرارگاه پشتوانه فکری، اجرایی و عملیاتی مجموعه فعالیت های درون حوزوی بوده و شورای راهبری آن از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: مجموعه فعالیت ها و طرح ها در قالب این قرارگاه ها برنامه ریزی، ساماندهی و هدف گذاری شده و قالب های آن تعیین خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان گفت: آنچه که در حوزه درون زا، ماموریت اصلی مسئولان آموزش به شمار می رود این است که طلبه ها به عرصه پژوهشی ورود پیدا کند، بتواند مطالب مقطع عمومی را عمق ببخشد و برای رسیدن به اجتهاد آماده شوند.

مهدوی ارفع با بیان اینکه در این ۷ قرارگاه سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی وجود دارد و برای هر کدام برنامه مشخص وجود دارد، اظهار داشت: هر کدام از این سه سطح برای اساتید و طلاب در نظر گرفته و در سه قالب حضوری و متمرکز، حضوری و مدرسه محور و مجازی دنبال شده است.

وی عنوان کرد: باید دوره های مختلف برای طلاب طراحی شود و برنامه داریم در ادامه مسیر توانمندسازی برای طلاب در عرصه دانشی، مهارتی، بینشی و بصیرتی، برنامه های کاربردی اجرا کنیم.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: کار مدارس تخصصی با رویکرد جدید از سال آینده شروع خواهد شد که ورودی مدارس تخصصی متفاوت است.

مهدوی ارفع تاکید کرد: مقطع تخصصی به دو زیر مجموعه رشته های فقه و اصول و غیر فقه و اصول تفکیک شده است.

وی ادامه داد: نظام ۴ ساله در رشته فقه و اصول وجود دارد و مبتنی بر آن طلاب رسائل، مکاسب و کفایه را می خوانند. اما در رشته های تخصصی غیر فقه و اصول همچون فلسفه، کلام، تبلیغ، تفسیر و علوم حدیث طلاب ۴ سال در مقطع تخصصی درس می خوانند و پس از آن مدرک سطح ۳ تخصصی و سطح ۲ فقه و اصول به آنها اعطا می شود.  

معاون آموزش حوزه علمیه خرسان با بیان اینکه طلبه ها در سطح ۳ تخصصی غیر فقه و اصول موظفند رسائل و سه بخش اول مکاسب و محتوای رشته تخصصی را بخوانند و درمقطع عالی مدرک سطح ۴ داده می شود و طلاب در سطح عالی موظفند که کفایه و سه بخش دوم مکاسب و محتوای تخصصی مربوطه را بخوانند و با تدوین پایان نامه مدرک خود را دریافت کنند.  

مهدوی ارفع گفت: پیگیر آن هستیم که رشته های تخصصی در این حوزه افزایش یابد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: مهر

ارسال نظرات