۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۹۵۲۸۷
آیت الله حسینی همدانی:

نگاه ارباب و رعیتی، سمی مهلک برای جامعه انسانی است

نگاه ارباب و رعیتی، سمی مهلک برای جامعه انسانی است
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خداوند متعال نگاه ارباب و رعیتی را از موحدان نمی‌پذیرد و آن را سمی مهلک برای جامعه انسانی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و استاد درس اخلاق حوزه علمیه در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: همیشه در تمام مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... عده ای هستند که خود را کامل و به عبارتی رب می‌دانند و سایرین را رعیت.

وی افزود: اگر در حوزه علوم دینی، شخصی مردم را به سمت خود دعوت کرد این شخص به شکل دیگر خود را رب و حامی رژیم طاغوت می‌داند؛ شخص صدارت طلب، خودشیفته، خودبین و مغرور به نوعی خود را رب می‌داند و نیاز به تربیت دارد.

امام جمعه کرج ابراز داشت: وظیفه دینی و تربیتی همه ما این است که وقتی عالم و یا سیدی وارد مجلسی می‌شود پیش پای او بایستیم و به او احترام کنیم در عین حال که آن شخص نباید از دیگران توقع تکریم داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: عالم باید خود را تربیت کند و مقام عالی و انسانی خود را در القاب، تقدیر و تکریم دیگران نبیند؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید کسی که توقع دارد دیگران به احترام او در مجلس بلند شوند باید جایگاه خود را در آتش ببیند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: خداوند متعال نگاه ارباب و رعیتی را از موحدان نمی‌پذیرد و آن را سمّی مهلک برای جامعه انسانی می‌داند؛ در دین اسلام سفارش به برادری و مساوات در جامعه اسلامی شده است به همین دلیل بالا و پایینی در میان انسان‌ها وجود ندارد و همه نسبت به ایمان به خدای تعالی است که سنجیده می‌شوند.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه بیان داشت: هیچ مومنی رب دیگری نیست و نسبت به او برتری ندارد؛ اگر این رذیله در انسان اصلاح و تربیت نشود سبب خودبرتربینی، عُجب، کبر و دعوت به خود خواهد شد.

امام جمعه کرج با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ابراز داشت: کسی که ادعای ربوبیت داشته باشد یا ادعای ربوبیت کسی را بپذیرد و برای خدا شریک قائل شود از دایره وحدانیت خدا بیرون رفته و موحد نیست؛ هیچ موحدی حق ندارد مردم را به سمت خود بخواند زیرا پایه این کار عدم توحید و شرک است که متاسفانه برخی اوقات بازار آن بسیار هم داغ می‌شود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: ما در سیره اولیای الهی و علمای بزرگ هیچ گاه دعوت به خود را نمی‌بینیم؛ آنها مردم را همواره به توحید دعوت می‌کردند؛ کسی که خدا را شروع، پایان، اول و آخر هر چیزی دید در واقع به توحید رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عالم ربانی به دلیل درک و شناختی که از خدا دارد در همه حال خدامحور است و به رضایت خدا و کسب مرتبه برای رسیدن به او تلاش می‌کند و هیچ چیز دیگری برای او مهم‌تر از خدا و دستورات الهی نیست./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات