۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۹۸۸۲۵
(۳۰ سالگی منشور روحانیت)

عدم هماهنگی سیستم آموزشی و تربیتی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی منشور روحانیت

عدم هماهنگی سیستم آموزشی و تربیتی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی منشور روحانیت
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: هماهنگی و همراهی اندک سیستم آموزشی و تربیتی کشور با حوزه مهم‌ترین چالش پیش روی اجرای منشور روحانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات که منشور روحانیت نام گرفت، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه‌های علمیه را تعیین کردند.

این پیام حاوی نکات و درس‌ها و عبرت‌های فراوان برای این عصر و سایر اعصار است، نقش تاریخی روحانیت در انتقال فرهنگ اصیل اسلامی به نسل‌ها، حضور در نهضت‌های رهایی‌بخش اسلامی، مبارزه با بدعت‌ها و تحریف‌ها، نقش محوری در انقلاب اسلامی، تقدیم شهدا در نهضت اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، ازجمله موضوعاتی است که درباره روحانیت در این پیام به آن پرداخته شده است.

هم‌زمان با سی‌سالگی صدور این پیام خبرگزاری رسا در خراسان شمالی به سراغ حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه این استان رفته و با این شخصیت حوزوی در مورد مسائل مختلف مربوط به اجرایی شدن این منشور به گفت‌وگو نشسته است، آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگو است.

رسا- تحلیل و نظر حضرت‌عالی درباره پیام تاریخی حضرت امام (قدس) به علما، مراجع، طلاب و حوزه‌های علمیه چیست؟

پیام منشور روحانیت از سوی عالم مجاهد و عارف واصلی صادر شد که با علم و عمل خود توانست شعار پیروزی خون بر شمشیر را عینیت بخشد و داعیه حکومت اسلامی را عملیاتی کند.

از سوی دیگر این پیام خطاب به قشری تأثیرگذار است که می‌توانند به‌صورت نرم‌افزاری و با اتکای به منابع غنی از وحی و کلام معصومین و سیره گذشتگان، در تعالی جامعه و توسعه گفتمان اسلام ناب محمدی نقش‌آفرینی کنند.

منشور روحانیت می‌تواند در عصر جدید و عصر جنگ اراده‌ها به‌عنوان یک مبنا و اصل راهبردی در تحقق بخشیدن به آرمان‌های انقلاب و به‌ویژه در عملیاتی کردن بخش‌های مربوط به رسالت حوزه علمیه در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، مورد استفاده طلاب و روحانیان و اهل علم باشد.

عدم هماهنگی سیستم آموزشی و تربیتی؛ مهم‌ترین چالش پیش روی منشور روحانیت

رسا- حوزه‌های علمیه چقدر توانسته‌اند خود را با اندیشه‌های ناب، دقیق، عمیق و ژرف حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه منطبق و مطابق این اندیشه‌ها حرکت کنند؟

آنچه مسلم است این است که پاشنه آشیل حوزه‌های علمیه و شاکله اصلی مراکز تصمیم‌گیری در حوزه علمیه و نیز شورای عالی و مدیران حوزه علمیه بعد از انقلاب، موفقیت آن‌ها در جامه عمل پوشاندن به آرمان‌های انقلابی و اصول مترقی مکتب اهل‌بیت و نیز منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است.

حال اینکه نهاد حوزه و روحانیت و متولیان آن در مرحله اجرای این منشور و نیز در سرعت و دقت چقدر موفق بوده‌اند باید گفت حوزویان در این 40 سال با تلاش‌های فراوان، موفقیت‌های زیادی را در عرصه‌های گوناگون سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محقق کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که در این 40 سال قطعاً کارنامه درخشانی توسط حوزه علمیه رقم خورده است؛ اما علی‌رغم این تلاش‌ها و موفقیت‌ها باید گفت تا تحقق کامل آنچه امام راحل در این منشور بر آن تأکید کرده است تلاش و همت و مدیریتی مضاعف از نوع مدیریت جهادی لازم است.

رسا- اگر بخواهیم روند حرکتی حوزه‌های علمیه و روحانیت را مطابق منشور حضرت امام (ره) آسیب‌شناسی کنیم شما چه چالش‌هایی را در این مسیر می‌بینید؟

دراین‌باره آنچه می‌شود قضاوت کرد این است که حجم هجمه‌های دشمن به‌وسیله عناصر مرئی و نامرئی در اینکه روحانیت را در توسعه اهداف این منشور درگیر کند قطعاً بی‌تأثیر نبوده است.

بالاخره یک انقلابی صورت گرفته که در رأس آن مرجعیت دینی حضور دارد. حال مردم بعد از انقلاب، جنگ و تحریم و آشوب و فتنه‌ها که در نوع خود یک جنگ جهانی است را تجربه کرده‌اند و بوق‌های رسانه‌ای دشمن نیز در خارج و داخل مکرر این حرکت‌ها و مشکلات که درواقع ناشی از ظلم طاغوت است را به‌پای روحانیت می‌نویسند، روشن است که این‌گونه تبلیغات و سیاه نمایی‌ها علیه روحانیت تا حدی بر روی برخی از اقشار تأثیر می‌گذارد.

رسا- بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام تاریخی خود جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه و مراجع دینی را متذکر شدند؛ به نظر شما چه چالش‌ها و آسیب‌هایی این جایگاه را تهدید می‌کند؟

هماهنگ نبودن سیستم آموزشی و تربیتی کشور نسبت به اصول این منشور به لحاظ مربیان جامعه دینی که قسمتی از آن را روحانیت متولی است، می‌شود به‌عنوان یک چالش بیان کرد.

چه اینکه در کنار نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در اعتلای فرهنگی و اعتقادی جامعه، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، سینما، صداوسیما، ارگان‌های هنری، رسانه‌های مکتوب و مجازی و ... را نمی‌توان بدون مسؤولیت و تعهد نسبت به آرمان‌های گفته شده در این منشور دانست و قطعاً عدم هماهنگی و همراهی نهادهای فوق و نیز دولت‌ها چالش جدی در مسیر تحقق این منشور است.

همچنین مشکلات اقتصادی، فقر، آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و ... را نیز باید به‌عنوان مسائلی ذکر کرد که می‌تواند مانع بزرگی در مسیر تحقق این اهداف باشند.

از سوی دیگر عدم توجه کافی به تخصص گرایی در حوزه‌های علمیه و نیز رشد نامتوازن عرضه و تقاضا در مهارت‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در جامعه دیجیتالی و زندگی مجازی جوانان یکی دیگر از چالش‌های مهم در این مقوله است که باید در طلیعه چهل‌ساله دوم انقلاب و نظام اسلامی برای رفع این نواقص و کاستی‌ها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

رسا- از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید سپاسگزاریم.

من هم از تلاش شما و مجموعه همکارانتان در موسسه وزین رسا که به‌صورت تخصصی به مسائل مربوط به حوزه و روحانیت می‌پردازید، قدردانی می‌کنم./9314/ت300/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
منشور روحانیت امام راحل (ره) آن قدر مهم است که باید با همتی جهادی به ترویج و بازخوانی آن همت گمارد
0
0
ضمیری
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
امام خمینی(ره) کنار رفتن روحانیت از حضور فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی را خطر بزرگی برای اسلام می دانند؛ خطری که راه نفوذ را برای «جریان نفوذ» باز می کند و تأکید می کنند که روحانیت باید سیاستش مانند دیانتش باشد و حضور جدی روحانیت انقلابی در این عرصه راه را بر جریان نفوذ سد می کند.
0
0