۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۰۴۴۰۰
با حضور آیت الله سبحانی؛

مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برگزار شد

مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برگزار شد
مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های حوزوی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اعزام اساتید به مراکز استان ها و شهرستان ها ادامه داد: سال اول تا سوم تعداد اعزام ۳۰ نفر بود اما با استقبال خوب استان ها درخواست به وفور زیاد برای حضور اساتید زیاد شد، امسال ۶۲ نفر در داخل کشور اعزام می شوند و ۵ نفر از اساتید به خارج از کشور یعنی کشورهای قزاقستان، اتیوبی، عراق، سوریه و لبنان اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ابراز داشت: اساتید به نوع دیگری هم از سوی مجمع عالی تفسیر اعزام خواهند شد که در این اعزام ها نگاه ما حمایتی است و اساتیدی که پرونده تبلیغی دارند مورد حمایت قرار می گیرند گه ۱۰۰ نفر از عزیزان اینگونه اعزام خواهند شد.

وی عنوان کرد: امسال ۶۰ برنامه تلویزیونی تفسیری با موضوعات مختلف تهیه شده و توسط سازمان صداوسیما ضبط و پخش خواهد شد که می تواند مورد استفاده همگان باشد.

در ادامه حجت الاسلام میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم قم اظهار داشت: مجمع عالی تفسیر قرآن بعد از ۱۱ سال امروز به درختی تنومند با ریشه ای عمیق در حوزه های علمیه تبدیل شده است، امسال شاهد رشد 20 رصدی درس های تفسیر قرآن بوده ایم و ۶۱۰ درس تفسیر در حوزه داریم.

وی ادامه داد:  امسال دروس نهج البلاغه و شرح صحیفه سجادیه امسال در حوزه ثبت شد و در حال حاضر ۵۰ درس‌نهج البلاغه و صحیفه داریم، سعی داریم امکاناتی که برای اساتید تفسیر فراهم می شود برای اساتید نهج البلاغه و صحیفه نیز فراهم شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم  ابراز داشت: تفسیر در پایه 7 تا 10 از دروس اصلی حوزه شده است،  از ۱۱۴ سوره قرآن کریم قریب به ۸۰ سوره در حوزه مورد بحث قرار می گیرد، این بالندگی و توانمندی در حوزه را ارج می نهیم.

سپس حجت الاسلام والمسلمین جعفری صاحب تفسیر کوثر به ایراد سخن پرداخت و گفت: قرآن به اندازه ای عظمت و معارف دارد که هر عالم و دانشمندی به آن مراجعه کند به مطلبی می رسد که خاص خود اوست و هر کسی سهمی در این سفره الهی دارد.

وی ادامه داد: در آیات و روایات مأمور شدیم که همواره درباره قرآن تحقیق و پژوهش کنیم چرا که هدف از نزول قرآن کرین تفکر و تدبر است، راه برای تدبر در آیات قرآن باز است و تمام حرف ها گفته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به مبانی تفسیر کوثر ابراز داشت: تفسیر کوثر یک تفسیر اجتهادی است و در این تفسیر از تفسیر قرآن به قرآن، تدبر به آیات و اقوال مفسران و روایات  استفاده شده است.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به مجاهدات علامه طباطبایی در زمینه ترویج علوم قرآنی به ویژه تفسیر افزود: حضرت علامه طباطبایی برای تفسیر المیزان در طول 20 سال روزی 16 ساعت تلاش کردند.

نجفی قدسی اظهار داشت: تفسیرهایی که با این جدیت و تلاش وافر نگارش شده باید مورد استفاده علاقه مندان به قرآن باشد و اساتید تفسیر باید نسبت به نگارش تفسیر ولو برای یک سوره یا به صورت موضوعی اهتمام جدی داشته باشند.

وی با بیان این که علامه طباطبایی راه تفسیر قرآن کریم و علوم قرآنی را در حوزه های علمیه هموار کردند، ادامه داد: علامه در این مسیر همت بالایی به خرج دادند و شاگردان بزرگ ایشان مانند حضرت آیت الله سبحانی این حرکت عظیم را ادامه دادند و دوره کاملی از تفسیر قرآن دارند؛ بنابراین اساتید قرآن و تفسیر باید این مسیر پر افتخار را با قوت ادامه دهند.

در پایان نیز حضرت آیت الله سبحانی سخنرانی کرد و ابراز داشت: بحمدالله بعد از انقلاب اقبال حوزه به قرآن بیشتر شده است، البته قبل از انقلاب تا حدی وجود داشت اما بعد از انقلاب یک انقلاب روحی در حوزه به وجود آمد و توجه به قرآن بیشتر شد، خوشبختانه مجتمعات قرآنی بسیاری مانند دارالقرآن علامه فراوان شد که وظیفه ترویج معارف قرآن را دارند.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به مشکلات رسم الخط فعلی قرآن کریم خاطرنشان کرد: امروزه گفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل سنت اصرار دارند که این رسم الخط محفوظ بماند ولو این که خواندن قرآن برای جوانان مشکل باشد.

وی اضافه کرد: اصلاح رسم الخط به معنای تحریف قرآن کریم نیست، خط قرآن مقدس است اما رسم الخط آن تعبدی نیست، رسم الخط فعلی در خواندن مشکلات فراوانی دارد و باید برای آن چاره اندیشی شود؛ همچنین جوانان باید دست به قلم شوند و در تفسیر نوآوری داشته باشند.

در پایان نیز با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های حوزوی از تفسیر کوثر رونمایی شد.

محمد قمین
ارسال نظرات