۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۰۹۵۲۸
سخنران حرم مطهر رضوی:

انتقاد نسبت به همسر باید با ادبیات صحیح و در شرایط مناسب انجام شود

انتقاد نسبت به همسر باید با ادبیات صحیح و در شرایط مناسب انجام شود
حجت الاسلام روحبخش گفت: همسران برای انتقاد از یکدگیر باید در محیطی آرام و به دور از تنش نکات خود را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن روحبخش شامگاه دوشنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در ادامه سلسله جلسات سخنرانی شبانگاهی که در صحن جمهوری اسلامی برگزار می شود، به تبیین قواعد تحکیم بنیان خانواده پرداخت.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که بیان انتقاد نسبت به همسر باید در قالب اصول مشخصی انجام پذیرد تا مؤثر واقع شود، اظهار کرد: در زندگی خصوصی همسران نباید انتقاداتی که به یکدیگر دارند را برای دیگران تعریف کنند. زن و شوهر تا قبل از این که ازدواج کنند، دو نفر بوده اند اما پس از ازدواج یک نفر هستند. متأسفانه برخی از والدین نیز به جای دعوت زوجین به حفظ حریم خصوصی، سایر انتقاداتی که به طرفین دارند را مطرح می کنند.

وی با بیان این که در زمان عصبانیت جای استدلال برای طرف مقابل نیست، خاطرنشان کرد: دومین اصلی که برای بیان انتقاد وجود دارد این است که در محیطی آرام و به دور از تنش نکات خود را مطرح کنیم تا رنجش خاطر طرف مقابل را همراه نداشته باشد.

 حجت الاسلام روحبخش افزود: انتقاد باید همراه با ذکر خوبی های طرف مقابل باشد. برای نمونه اگر انتقادی نسبت به نحوه آشپزی همسر خود دارید، ابتدا نقاط قوت آشپزی او را یادآور شوید، سپس نقد خود را بیان کنید.

وی با اشاره به اهمیتی که نحوه به زبان آوردن انتقاد بر میزان تأثیرگذاری آن دارد، یادآور شد: نحوه بیان انتقاد باید به صورت سؤالی بیان شود تا این گونه برداشت نشود که ما قصد محکوم کردن مخاطب خود را داریم.

سخنران حرم مطهر رضوی اخلاص در انتقاد را یکی دیگر از مؤلفه های انتقاد مؤثر دانست و افزود: اگر ما به دنبال عیب جویی باشیم، حسن نیت خود را زیر سؤال برده ایم. اگر هر کدام از این پنج اصلی که برای انتقاد بیان کردیم مورد بی توجهی قرار گیرد، کل نقد را مورد خدشه قرار می دهد.

حجت الاسلام روحبخش تأکید کرد: هر چه در عالم خوب است، در خانواده بهتر است و هرچه در عالم بد است، در خانواده بدتر است. صرف دعا کردن و آرزوی خوشبختی کردن، باعث نجات زندگی انسان نمی شود. باید با رفتار خود یک زندگی موفق را رقم بزنیم. /861/پ202/ب1

ارسال نظرات